“Gênero” e “Ideologia de Gênero” na internet
uma análise inicial a partir de publicações na imprensa online brasileira (2019-2022)
Abstract
This article presents the results of a research study developed within the scope of the project “Portal Clio HD: a collection of sources and digital objects for teaching and research in History,” which aimed to analyze online press reports published between 2019 and 2022 on the terms "gender" and "gender ideology." The investigation sought to understand the circulation of these terms in digital media, especially in light of the rise of intolerant discourses regarding gender diversity during the analyzed period. Given a context where such discourses have become increasingly frequent and influential, understanding their origins, dynamics, and impacts on the educational field is essential. The study employed Digital History methodologies, interpreting the data through both qualitative and quantitative approaches, with the support of the open-source software Voyant Tools. The results indicated that the term "gender ideology" was widely instrumentalized by far-right ultraconservative groups to delegitimize discussions on gender and sexuality. Meanwhile, the concept of "gender" was predominantly associated with femininity and the educational context, alongside a marked polarization in public debate. The study concludes that these strategies reinforce conservative norms, hindering progress toward equality and inclusion in gender relations.
Downloads
References
BAGESTEIRO, Maria Portilho; BONETE, Wilian Junior. Portal Clio HD: experiências na construção de um banco de dados para a preservação digital do passado, Revista História em Reflexão, Grande Dourados, Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/historiaemreflexao/article/view/17535. Acesso em: 03/11/2024.
MARAFON, Giovanna. Análises críticas para desmontar o termo “ideologia de gênero. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, p. 117-131, 2018. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672018000400010. Acesso em: 03/11/2024.
MARQUES, Ana Maria. Feminismos e gênero: uma abordagem histórica. Revista Trilhas da História, Três Lagoas, v. 4, n. 8, p. 6-19, Jan-Jun, 2015. Disponível: https://trilhasdahistoria.ufms.br/index.php/RevTH/article/view/556. Acesso em 03/11/2024.
MATOS, Maria Izilda Santos de. História das Mulheres e Relações de Gênero: campo historiográfico, trajetórias e perspectivas. Mandrágora, v. 19. n. 19, 2013, p. 5-15. Disponível em: https://especializacaoemgenero.com.br/textos/Luzia%20aula%202/maria-izilda-historia-das-mulheres.pdf. Acesso em: 03/11/2024.
MAYNARD, Dilton. O passado eletrônico: notas sobre História Digital Acervo, Rio de Janeiro, v. 29, n. 2, p. 103-116, jul./dez. 2016. Disponível em: https://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/726. Acesso em 15/07/2024.
MENESES, Sônia. Uma história ensinada para Homer Simpson: negacionismos e os usos abusivos do passado em tempos de pós-verdade. Revista História Hoje, v. 8, n. 15, p. 66-88, 2019. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/522/299. Acesso em 10/10/2024.
RAILANE, Kerzia. ALVARENGA, Elda. SILVA, Erineusa Maria da. As narrativas da “ideologia de gênero” nas mídias sociais e na imprensa: tensionamentos na educação brasileira. Caderno Espaço Feminino, v. 35, n. 1, p. 273-298, 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/neguem/article/view/67113. Acesso em 18/10/2024.
ROSA, Pablo Ornelas; SOUZA, Aknaton Toczek; CAMARGO, Giovane Matheus. O combate à “ideologia de Gênero” na era da pós-verdade: uma cibercartografia das fake news difundidas nas mídias digitais brasileiras. Sinais: Revista de Ciências Sociais, Vitória, v. 2, n. 29, p. 128-154, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/sinais/article/view/29044. Acesso em
21/09/2024.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 17 ago.
2024.
SZLACHTA JUNIOR, Arnaldo Martin; RAMOS, Márcia Elisa Teté. Narrativas históricas na tecnosfera: a responsabilidade de ensinar história através da internet. In: FRONZA, Marcelo; RODRIGUES JUNIOR, Osvaldo. Ensino de História e Internet: aprendizagens conectadas.
Cuiaba: Paruna, 2021. p. 13-35.
TOLENTINO, Hélvio Pires; ALMEIDA, Júlia Maria Costa de. Discurso antigênero e a fórmula “ideologia de gênero”. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 17, n. 37, p. 268-287, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/41819/29256. Acesso em 25/09/2024.
Copyright (c) 2025 Wilian Junior Bonete, Thayná Luiza Uhde Dalsasso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.