“Gênero” e “Ideologia de Gênero” na internet

uma análise inicial a partir de publicações na imprensa online brasileira (2019-2022)

Keywords: Gender, Gender Ideology, Digital History, History and Historiography

Abstract

This article presents the results of a research study developed within the scope of the project “Portal Clio HD: a collection of sources and digital objects for teaching and research in History,” which aimed to analyze online press reports published between 2019 and 2022 on the terms "gender" and "gender ideology." The investigation sought to understand the circulation of these terms in digital media, especially in light of the rise of intolerant discourses regarding gender diversity during the analyzed period. Given a context where such discourses have become increasingly frequent and influential, understanding their origins, dynamics, and impacts on the educational field is essential. The study employed Digital History methodologies, interpreting the data through both qualitative and quantitative approaches, with the support of the open-source software Voyant Tools. The results indicated that the term "gender ideology" was widely instrumentalized by far-right ultraconservative groups to delegitimize discussions on gender and sexuality. Meanwhile, the concept of "gender" was predominantly associated with femininity and the educational context, alongside a marked polarization in public debate. The study concludes that these strategies reinforce conservative norms, hindering progress toward equality and inclusion in gender relations.

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Author Biographies

Wilian Junior Bonete, UFPel - Universidade Federal de Pelotas

Doutor em História pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Mestre em História pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e Graduado em História pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). É professor Adjunto do Departamento de História da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Coordenador do Laboratório de Ensino de História (LEH) e Coordenador Adjunto do grupo de pesquisa HEDUCA - História e Educação: textos, escritas e leituras (UFPEL/CNPq). É pesquisador da área de Ensino de História e possui interesses em temáticas como a Didática da História, Educação Histórica e História Digital.

Thayná Luiza Uhde Dalsasso, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

Acadêmica do curso de Licenciatura em História (UFPel), integrante do projeto "Portal Clio HD - Acervo de Fontes e Objetos Digitais para o Ensino e a Pesquisa em História" e bolsista de iniciação científica pelo PIBIC/CNPq no projeto de pesquisa vinculado á História digital, ensino de História e consciência histórica.

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Published
2025-06-02
How to Cite
BONETE, W. J.; DALSASSO, T. L. U. “Gênero” e “Ideologia de Gênero” na internet. Revista de História: 29 de abril, v. 5, n. 8, p. 92-114, 2 Jun. 2025.
Section
Primeiros Passos