Challenges and Perspectives of Teaching History in Public Schools
Insights from an Observation Internship
Abstract
Based on the experience of an observation internship in middle school classrooms (Ensino Fundamental II), this article aims to spark a discussion about issues related to the teaching of History in a public school located in the city of Londrina, Paraná, Brazil. Among the observed aspects are spatial arrangement of students in the classroom and the school’s material infrastructure; the interpersonal relationship between educator and student; the use – or lack – of diverse teaching resources to enhance classroom dynamics; discussions about academic performance and the use of electronic devices during lessons. Thus, this reflection seeks to create a more democratic and effective school environment by using observations to raise considerations about how History teaching is being shaped in light of the current challenges facing public education.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 15.100, de 13 de janeiro de 2025. Dispõe sobre a utilização, por estudantes, de aparelhos eletrônicos portáteis pessoais nos estabelecimentos públicos e privados de ensino da educação básica. 1º Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 jan. 2025. Seção 1.
FARAH, Marisa Helena Silva. O corpo na escola: mapeamentos necessários. Revista eletrônica Paidéia, v. 20, n. 47, p. 101-410, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/Y98v8N8Q3TjdwMpMf3bXSNB/. Acesso em: 17 jan 2025.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FINIMUNDI, Márcia; RICO, Eduardo Pacheco; JUNQUEIRA, Heloisa; SOUZA, Diogo Onofre. Correlação entre ritmo circadiano, turno escolar e rendimento escolar de estudantes de 11 a 17 anos de idade em escolas de ensino fundamental e médio. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 12, n. 2, p. 362-371, 2013. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen12/REEC_12_2_8_ex702.pdf. Acesso em: 27 jan. 2025.
LIMA, Maria Socorro Lucena. O estágio nos cursos de licenciatura e a metáfora da árvore. Revista eletrônica pesquiseduca, v. 1, n. 01, p. 45-48, 2009. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/44. Acesso em: 14 jan 2025.
LOPES, Priscila Almeida; PIMENTA, Cintia Cerqueira Cunha. O uso do celular em sala de aula como ferramenta pedagógica: Benefícios e desafios. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 3, n. 1, p. 52-66, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/download/229430/28802. Acesso em: 16 jan. 2025.
PANIAGO, Maria Lourdes Faria. VIGIAR E PUNIR NA ESCOLA: a microfísica do poder. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO, v. 1, n. 1, 2008. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/20400. Acesso em: 19 jan. 2025.
PARANÁ, Secretaria Estadual de Educação do Estado do. Se Liga! Secretaria da Educação. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/Programa-Se-Liga. Acesso em: 27 jan. 2025.
ROSÁRIO, P. Estórias sobre o estudar, histórias para estudar. Narrativas auto-regulatórias na sala de aula. Porto: Porto Editora, 2002.
RÜSEN, Jörn. Consciência histórica como tema da Didática de História. MÉTIS: HISTÓRIA & CULTURA, [S. l.], v. 19, n. 38, 2021. Disponível em: https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/metis/article/view/9985. Acesso em: 15 jan. 2025.
SPIX, Johann Baptist Von; MARTIUS, Friedrich Philipp Von. Viagem pelo Brasil (1817-1820). Brasília: Senado Federal: Conselho Editorial, 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/573991. Acesso em: 27 jan. 2025.
Copyright (c) 2025 Maria Rita Vieira Regasso, Milena Piscinato Piedade Rosa, Fabiane Muzardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.