Sources and Methods Seminar

A methodological approach and the use of digital collections

Keywords: Digital Repositories, Teaching Initiation Program, Teaching in Higher Education.

Abstract

This paper describes the development and application of a practical activity on sources and methods for a History Research I class. In view of the diagnosis of the difficulty of the students in the course with historical methodology, the monitor and the teacher outlined the structure of the activity. This involved showing the digital repositories and analyzing a selected source. Brasiliana Fotográfica, Memória Estatística do Brasil and Hemeroteca Digital were presented. The methods used were Mauad (1996), Moura Filho (2008) and Barros (2021). The activity was satisfactory, was well received by the students and reinforces the importance of the Teaching Initiation Program in Higher Education.

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Author Biographies

Filipe França Neves De Oliveira, Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduando do curso de História da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). É pesquisador de História de Empresas e Estudos sobre a Região Cacaueira. No momento desenvolve Trabalho de Conclusão de Curso intitulado “Grupo Empresarial Chaves: análise da construção civil, exploração imobiliária e inovações arquitetônicas (Itabuna, 1984-1990).” Faz parte do Grupo de Estudos em História Econômica e do Pensamento Econômico (GEHEPE-UESC). Contato: ffndeo@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0009-0005-6286-9531

Thiago Vinicius Mantuano da Fonseca, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutor em História (PPGH-UFF) e Professor Visitante Adjunto de História do Atlântico (PPGH/DFCH-UESC). Faz parte do Grupo de Estudos em História Econômica e do Pensamento Econômico (GEHEPE-UESC). Contato: tvmfonseca@uesc.br ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1347-2018

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Published
2025-11-19
How to Cite
FRANÇA NEVES DE OLIVEIRA, F.; VINICIUS MANTUANO DA FONSECA, T. Sources and Methods Seminar. Revista de História: 29 de abril, v. 5, n. 9, p. 143-162, 19 Nov. 2025.