Sources and Methods Seminar
A methodological approach and the use of digital collections
Abstract
This paper describes the development and application of a practical activity on sources and methods for a History Research I class. In view of the diagnosis of the difficulty of the students in the course with historical methodology, the monitor and the teacher outlined the structure of the activity. This involved showing the digital repositories and analyzing a selected source. Brasiliana Fotográfica, Memória Estatística do Brasil and Hemeroteca Digital were presented. The methods used were Mauad (1996), Moura Filho (2008) and Barros (2021). The activity was satisfactory, was well received by the students and reinforces the importance of the Teaching Initiation Program in Higher Education.
Downloads
References
BARROS, José d´Assunção. História digital: a historiografia diante dos recursos e demandas de um novo tempo. 1. ed. São Paulo: Vozes, 2022. E-book. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br. Acesso em: 11 fev. 2025.
BARROS, José D’Assunção. O Projeto de Pesquisa em História. Petrópolis: Editora Vozes, 2005.
BARROS, José D'Assunção. Sobre o uso dos jornais como fontes históricas - uma síntese metodológica. Revista Portuguesa De História, v. 52, p. 397-419, 2021.
CARDOSO, Ciro Flamarion Santana; BRIGNOLI, Héctor Pérez. Métodos da História. Rio de Janeiro: Graal, 1981.
CAVALCANTI, Carlos André; PEIXOTO, Edson Peixoto. A Monitoria no Ensino Superior de História: Desafios e Avanços. Cadernos do Logepa, João Pessoa, v. 6, p. 4- 11, 2005.
ESTATÍSTICA, Directoria Geral de. SOUSA, José Carlos Pereira. A administração estadual analysada na Assembleia Legislativa. Correio Paulistano, São Paulo, 19 de fev. de 1937, p.3.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FORTES, Alexandre. Formando historiadores na era digital: concepções e ferramentas. Revista Mundos do Trabalho, Florianópolis, v. 13, p. 1–13, 2021. DOI: 10.5007/1984-9222.2021.e80880. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/mundosdotrabalho/article/view/80880. Acesso em: 12 fev. 2025.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 27, n. 1, p. 133–153, 2016. Disponível em:https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8645902. Acesso em: 15 set. 2024.
LUNA, Sergio Vasconcelos de. Planejamento de Pesquisa: uma Introdução. Bauru:Edusc, 2002.
MAUAD, Ana Maria. Fotografia e História: Interfaces. Tempo, Niterói, v. 2, n.1, 1996, pp. 26-46.
MIRANDA, Margarida. Código pedagógico dos jesuítas: Ratio Studiorum da Companhia de Jesus. Campo Grande: Esfera do Caos, 2009.
MOURA FILHO, Heitor Pinto. O Uso da Informação Quantitativa em História - Tópicos para Discussão. Locus: Revista de História, Juiz de Fora, v. 14, n. 1, 2008, pp. 41-83.
NUNES, João Batista Carvalho. Monitoria acadêmica: espaço de formação. In.: SANTOS, Mirza Medeiros; LINS, Nostradamos de Medeiros (orgs.). A Monitoria como Espaço de Iniciação à Docência: Possibilidades e Trajetórias. Natal: EDUFRN, 2007.
Copyright (c) 2025 Filipe França Neves De Oliveira, Thiago Vinicius Mantuano da Fonseca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Esta obra está licenciada com uma Licença