Ensino de História da África no Brasil
possibilidades didáticas a partir das HQs “Angola Janga” e “Cumbe”
Abstract
This article examines the pedagogical potential of comic books in the teaching of African History in Brazilian high schools, with a focus on Angola Janga and Cumbe by Marcelo D’Salete. Framed as historical sources, these comics are analyzed through bibliographic research grounded in African historiography and antiracist education. The study explores how comics can foster critical, meaningful, and ethnically responsive learning. Analysis of official teaching materials and student feedback from two public schools in São Paulo reveals limited classroom use, underscoring the need for teacher training and broader adoption of visual and plural narratives in Afro-Brazilian historical education.
Downloads
References
ANTONIL, André João. Cultura e opulência do Brasil por suas drogas e minas. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 2011.
D’SALETE, Marcelo. Cumbe. São Paulo: Veneta, 2014.
D’SALETE, Marcelo. Angola Janga: uma história de Palmares. São Paulo: Veneta, 2017.
FREITAS, Décio. Palmares: histórias, símbolos e memória social. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.
GOMES, Laurentino. Escravidão: volume 1. Rio de janeiro: GloboLivros, 2019.
GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial e educação no contexto brasileiro: algumas reflexões. In: GOMES, Nilma Lino (Org.). Um olhar além das fronteiras: educação e relações raciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 97-109.
GONÇALO, Junior. A guerra dos gibis: a formação do mercado editorial brasileiro e a censura aos quadrinhos, 1933-64. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
HAMZE, Amélia. História em quadrinhos e os Parâmetros Curriculares Nacionais. São Paulo. 2008. Disponível em:
HERNANDEZ, Leila Leite. A África na sala de aula. São Paulo: Selo Negro, 2008.
KI-ZERBO, Joseph. História geral da África: metodologia e pré-história da África. 2. ed. Brasília: UNESCO, 2010.
LOPES, Nei. Bantos, malês e identidade negra. São Paulo: Forense Universitária, 1988.
LOPES, Nei. Novo dicionário banto do Brasil. Pallas, 2006.
MARCELO D’SALETE. dsalete, 2022. Biografia. Disponível em:
MOURA, Clóvis. Dicionário da escravidão negra no Brasil. São Paulo: Edusp, 2004.
RIBEIRO, Marcus Venicio. Não basta ensinar história. Revista Nossa História, ano 1, n. 6, p. 76-78, abr. 2004.
SCHWARCZ, Lilia Moritz & GOMES, Flávio. Dicionário de escravidão e liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
SCHWARTZ, Stuart B. Escravos, roceiros e rebeldes. Bauru, São Paulo: Edusc, 2001.
SERRANO, Carlos; WALDMAN, Maurício. Memória D’África – A temática Africana em Sala de Aula. São Paulo: Cortez, 2007.
SOUZA, Marina de Mello e. África e Brasil Africano. São Paulo: Ática, 2006.
VERGUEIRO, Waldomiro. Histórias em quadrinhos e serviços de informação: um relacionamento em fase de definição. Data Grama Zero, v.6, n.2, 2005. Disponível em: < https://brapci.inf.br/index.php/res/v/5643 >. Acesso em: 25 mar 2021.
Copyright (c) 2025 Flávia Santos Arielo, Gabriela Ferreira Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Esta obra está licenciada com uma Licença