Tecnologias Digitais aplicadas ao Ensino de Física: Sequência Didática mediada pelo Software Modellus
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v4i3.70793Keywords:
Digital technologies, Teaching Physics, Modellus Software, Following teachingAbstract
This article explores the application of digital technologies in the teaching of Physics, focusing on the didactic sequence mediated by the Modellus Software. The main objective is to investigate how Modellus can be integrated into the teaching of Physics, specifically in the study of free fall motion. The study addresses the question of how Physics, often resisted by students, and Modellus can provide an interactive learning approach for both students and teachers. The research is qualitative-quantitative and was conducted at IFMA - Campus São João dos Patos, involving 76 first-year students. The results revealed that Modellus can be an effective methodological tool in the teaching of Physics, as 75% of the students showed good performance in using the Software. This suggests that Modellus can positively contribute to the teaching of Physics, making learning more accessible and engaging.
Downloads
References
ANDRADE, D.P. Utilização do Software Modellus como ferramenta no ensino de cinemática. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física -MNPEF) -Fundação Universidade Federal de Rondônia, 2019.
ARAÚJO,J.D.de. OSoftwareModelluscomoferramentapotencialmente significativa no ensino da cinemática. Natal, 2015.
AUSUBEL,D.Aquisiçãoeretençãodeconhecimentos:Umaperspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.
BARBOSA,R. M. Descobrindoageometriafractal:paraasaladeaula. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
BATISTA, P.Ouso das tecnologias digitais no ensino de física: recursos, percepções e desafios. 2020. Dissertação de Mestrado ( curso de especialização em ensino de ciências e matemática na modalidade educação a distância) -Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, 2020.
CABRAL,N.F.Sequênciasdidáticas:estruturaeelaboração.SBEM/SBEM-PA,2017.
CAVALCANTI, G. Vídeos de Matemática: artefato ou instrumento, qual seu lugar.XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil, 2011.
CORREIA,N.AhistóriadaFísicanaeducaçãoBrasileira.SantaCruz-RN,1996.
DESLANDES, Suely Ferreira. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. In:Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 1994. p. 80-80.
BETZ. M E. M; TEIXEIRA. R. M. Métodos Computacionais no Ensino da Física.Porto Alegre –UFRGS, 2011
GIL,A.C.Comoelaborarprojetosdepesquisa.-4.ed.-SãoPaulo:Atlas,2002.
LIBí‚NEO, J.C. Diretrizes curriculares da pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores.Educação & Sociedade, v. 27, p. 843-876, 2006.
MACHADO, A.F.; DE MOURA COSTA, L. A utilização do software MODELLUS no ensino da Física.Interagir: pensando a extensão, n. 14, 2009.
MARTINS, R.A. Física e história.Ciência e Cultura, v. 57, n. 3, p. 25-29, 2005.MEDEIROS, A.P.A. ; ARAÚJO, S.K. O uso de ferramentas tecnológicas na sala de aula. In: XX EGEORN. Anais... Rio Grande do Norte, 2013.
MONTEIRO, Marco Aurélio Alvarenga. O uso de tecnologias móveis no ensino de física: uma avaliação de seu impacto sobre a aprendizagem dos alunos.Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 1, p. 1-15, 2016.
NASCIMENTO, T.L. Repensando o ensino da Física no ensino médio.Ceará :Universidade Estadual do Ceará, 2010.NETO,A.M.da.AscaracterísticasdoensinoremotodeFísicaemtemposde pandemia. Alagoas:UFAL, 2020.
DE OLIVEIRA, C. TIC´S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno.Pedagogia em ação, v. 7, n. 1,p. 75-95,2015.
RICARDO, L. C; FREIRE, J. C. A. A concepção dos alunos sobre a Físicado Ensino Médio:umestudoexploratório. RevistaBrasileiradeEnsinodeFísica,v. 29, n. 2, p. 251-266, 2007.
ROCHA,J.F.M(org.).OrigenseevoluçãodasideiasdaFísica. 2.ed.Salvador: EDUFBA, 2015.
ROONEY, A.A História da Física. 1. ed. São Paulo: M.Books do Brasil Editora Ltda, 2013.
SANTOS,D.J.M.OusodoSoftwareModellusnoensinodeFísicaparajovens e adultos.Bahia:UESB, 2017.
SANTOS, J. R. Ensino remoto na disciplina de Matemática: desafios para as práticaspedagógicasnoEnsino MédiodoIFMA -CampusSãoJoãodosPatos. São João dos Patos: IFMA, 2022.
VIEIRA, C.L.; VIDEIRA, A. A.P. História e historiografia da física no Brasil.Fênix-Revista de História e Estudos Culturais, v. 4, n. 3, p. 1-27, 2007.