Tecnologias Digitais aplicadas ao Ensino de Fí­sica: Sequência Didática mediada pelo Software Modellus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v4i3.70793

Keywords:

Digital technologies, Teaching Physics, Modellus Software, Following teaching

Abstract

This article explores the application of digital technologies in the teaching of Physics, focusing on the didactic sequence mediated by the Modellus Software. The main objective is to investigate how Modellus can be integrated into the teaching of Physics, specifically in the study of free fall motion. The study addresses the question of how Physics, often resisted by students, and Modellus can provide an interactive learning approach for both students and teachers. The research is qualitative-quantitative and was conducted at IFMA - Campus São João dos Patos, involving 76 first-year students. The results revealed that Modellus can be an effective methodological tool in the teaching of Physics, as 75% of the students showed good performance in using the Software. This suggests that Modellus can positively contribute to the teaching of Physics, making learning more accessible and engaging.

Downloads

Download data is not yet available.

     

References

DE ALMEIDA, C.B. Sequência didática interdisciplinar usando o software Modellus para determinação da qualidade de vida de uma população.Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 96-111, 2019.

ANDRADE, D.P. Utilização do Software Modellus como ferramenta no ensino de cinemática. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Fí­sica -MNPEF) -Fundação Universidade Federal de Rondônia, 2019.

ARAÚJO,J.D.de. OSoftwareModelluscomoferramentapotencialmente significativa no ensino da cinemática. Natal, 2015.

AUSUBEL,D.Aquisiçãoeretençãodeconhecimentos:Umaperspectiva cognitiva. Lisboa: Editora Plátano, 2003.

BARBOSA,R. M. Descobrindoageometriafractal:paraasaladeaula. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

BATISTA, P.Ouso das tecnologias digitais no ensino de fí­sica: recursos, percepções e desafios. 2020. Dissertação de Mestrado ( curso de especialização em ensino de ciências e matemática na modalidade educação a distância) -Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraí­ba, 2020.

CABRAL,N.F.Sequênciasdidáticas:estruturaeelaboração.SBEM/SBEM-PA,2017.

CAVALCANTI, G. Ví­deos de Matemática: artefato ou instrumento, qual seu lugar.XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil, 2011.

CORREIA,N.AhistóriadaFí­sicanaeducaçãoBrasileira.SantaCruz-RN,1996.

DESLANDES, Suely Ferreira. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. In:Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 1994. p. 80-80.

BETZ. M E. M; TEIXEIRA. R. M. Métodos Computacionais no Ensino da Fí­sica.Porto Alegre –UFRGS, 2011

GIL,A.C.Comoelaborarprojetosdepesquisa.-4.ed.-SãoPaulo:Atlas,2002.

LIBí‚NEO, J.C. Diretrizes curriculares da pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores.Educação & Sociedade, v. 27, p. 843-876, 2006.

MACHADO, A.F.; DE MOURA COSTA, L. A utilização do software MODELLUS no ensino da Fí­sica.Interagir: pensando a extensão, n. 14, 2009.

MARTINS, R.A. Fí­sica e história.Ciência e Cultura, v. 57, n. 3, p. 25-29, 2005.MEDEIROS, A.P.A. ; ARAÚJO, S.K. O uso de ferramentas tecnológicas na sala de aula. In: XX EGEORN. Anais... Rio Grande do Norte, 2013.

MONTEIRO, Marco Aurélio Alvarenga. O uso de tecnologias móveis no ensino de fí­sica: uma avaliação de seu impacto sobre a aprendizagem dos alunos.Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 1, p. 1-15, 2016.

NASCIMENTO, T.L. Repensando o ensino da Fí­sica no ensino médio.Ceará :Universidade Estadual do Ceará, 2010.NETO,A.M.da.Ascaracterí­sticasdoensinoremotodeFí­sicaemtemposde pandemia. Alagoas:UFAL, 2020.

DE OLIVEIRA, C. TIC´S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno.Pedagogia em ação, v. 7, n. 1,p. 75-95,2015.

RICARDO, L. C; FREIRE, J. C. A. A concepção dos alunos sobre a Fí­sicado Ensino Médio:umestudoexploratório. RevistaBrasileiradeEnsinodeFí­sica,v. 29, n. 2, p. 251-266, 2007.

ROCHA,J.F.M(org.).OrigenseevoluçãodasideiasdaFí­sica. 2.ed.Salvador: EDUFBA, 2015.

ROONEY, A.A História da Fí­sica. 1. ed. São Paulo: M.Books do Brasil Editora Ltda, 2013.

SANTOS,D.J.M.OusodoSoftwareModellusnoensinodeFí­sicaparajovens e adultos.Bahia:UESB, 2017.

SANTOS, J. R. Ensino remoto na disciplina de Matemática: desafios para as práticaspedagógicasnoEnsino MédiodoIFMA -CampusSãoJoãodosPatos. São João dos Patos: IFMA, 2022.

VIEIRA, C.L.; VIDEIRA, A. A.P. História e historiografia da fí­sica no Brasil.Fênix-Revista de História e Estudos Culturais, v. 4, n. 3, p. 1-27, 2007.

Published

2023-12-21

How to Cite

Silva, J. S. da, Alencar, F. P., Silva, K. de C. R. da, & Santos, A. M. dos. (2023). Tecnologias Digitais aplicadas ao Ensino de Fí­sica: Sequência Didática mediada pelo Software Modellus. Vitruvian Cogitationes, 4(extra), 23–38. https://doi.org/10.4025/rvc.v4i3.70793