The internal condom and sexual education practices: The knowledge of students at a public school in the city of Araguaí­na-TO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.e024009

Keywords:

sexually transmitted infections; sexual education; prevention

Abstract

The present work aims to characterize students' knowledge regarding the internal condom, considering the practices and discourses on sexual education in schools and carrying out a workshop using practical activities in order to demystify stigmas and prejudices about the internal condom. The research is characterized by a qualitative and quantitative approach from the perspective of a case study. As a data collection instrument, semi-structured questionnaires were used, answered by high school students aged between 16 and 19 years. And the logbook to record the workshop director´s reflections. The analyses demonstrate a lack of knowledge about the internal condom and, in some cases, a lack of interest in learning about it, especially among male participants. However, its problematization brings together other discussions about masculinity and gender inequality, which are important aspects of teaching biology for social justice.

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Author Biographies

Francielly Matos de Alencar do Nascimento, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Acadêmica no curso de Biologia na Universidade Federal do Norte do Tocantins,com afinidade em temas sobre Microbiologia e Alfabetização Cientí­fica. Atualmente é bolsista no Programa de Iniciação Cientí­fica da UFNT e monitora do Projeto Alvorecer.

Yonier Alexander Orozco Marí­n, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Professor do Magistério Superior, lotado no curso de Licenciatura em Biologia da Universidade Federal do Norte do Tocantins. Docente e membro da comissão coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura e Território da Universidade Federal do Norte de Tocantins. Secretário da Regional IV (MG, GO, DF, TO) da Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia. Licenciado en biologia pela Universidad Distrital Francisco José de Caldas (2015), Bogotá, Colômbia. Mestre em Ensino de Ciencias e Matemática pela Universidade Federal do Acre (UFAC-2018), Rio Branco, Brasil. Doutor em Educação Cientí­fica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSc- 2022), Florianópolis, Brasil. Atuou como mediador e comunciador ambiental em zoológicos e outros espaços de educação não formal. Tem experiência como professor do ensino fundamental e médio, com práticas educativas em perspectiva antirracista e de diversidade sexual e de gênero. Pesquisador nos Grupos de pesquisa, "Biologí­a, Enseí±anza y Realidades" da Universidade Pedagógica Nacional e a Universidade Distrital (Colômbia), "Discursos da Ciência e da Tecnologia na Educação" da UFSC, e "Decolonialidade e Educação Cientí­fica" da UFNT. Interesse na pesquisa, ativismo e extensão na área da educação com perspectiva de justiça social, decolonialidade, diversidade e dissidência sexual e de gênero, branquitude e educação antirracista.

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Published

2024-10-25

How to Cite

Nascimento, F. M. de A. do ., & Marí­n, Y. A. O. . (2024). The internal condom and sexual education practices: The knowledge of students at a public school in the city of Araguaí­na-TO. Vitruvian Cogitationes, 5(2), e024009. https://doi.org/10.4025/rvc.e024009