Anti-Racist Biology: didactic sequence for teaching sickle cell anemia
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.e024006Keywords:
Ensino de Biologia, Educação antirracista, Educação das relações étnico-raciaisAbstract
The lack of qualified teachers to address the Education of Ethnic-racial Relations within learning spaces is evidenced by research in the field. Seeking to repair this gap in the teaching of Science and Biology, a didactic sequence was developed for teaching sickle cell anemia from an anti-racist and humanized perspective. The theoretical bases for this work are based on anti-racist education. The elaboration of the didactic sequence emerged in the context of the Pedagogical Residency Program, Biology subproject, when it was observed that such content was erased and made unfeasible in official curricular documents and in Biology textbooks. This investigation adopts a qualitative approach involving: search for theoretical elements, observation of classes, recording in a field diary and the elaboration of a didactic sequence. In this way, contributing to the production of a different, less exclusive Biology that considers the multiplicity of life and the diversity of bodies.
Downloads
References
ASSIS, B. L. F. Biologia antirracista: sequência didática para o ensino de anemia falciforme. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano, Urutaí, GO, 2024. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/4308 . Acesso em: 9 set. 2024.
ASSIS, B. L. F.; SIQUEIRA SILVA, L. A. Uma proposta de ensino de ciências antirracista no contexto do estágio curricular supervisionado. In: ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 6., 2024. Uberaba. Anais [...]. Uberada: Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2023.
BENTO, C. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em: 11 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei Nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm . Acesso em: 11 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRASIL. Governo Federal reforça necessidade do diagnóstico precoce da Doença Falciforme. Ministério da Saúde. Brasília, DF, 2005. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2022/junho/governo-federal-reforca-necessidade-do-diagnostico-precoce-da-doenca-falciforme . Acesso em: 16 jun. 2024.
CARDOSO, S. M. B.; ROSA, I. S. C. A cor da sua pele faz alguma diferença? Uma proposta de ensino interdisciplinar antirracista a partir do estudo da melanina. In: PINHEIRO, B. C. S.; ROSA, K. (org.). Descolonizando saberes: a lei 10639/2003 no ensino de Ciências. São Paulo: Livraria da Física, 2018. p. 75-88.
CARMO, J. S.; ALMEIDA, R. O.; ARTEGA, J. S. Abordagens de AF em livros didáticos de biologia: em foco racismo científico e informações estigmatizantes relacionadas í doença. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇíO EM CIÊNCIAS, 9., 2013. Íguas de Lindóia. Anais [...]. Íguas de Lindóia: ABRAPEC, 2013.
CAVALCANTI, J. M. Doença, sangue e raça: o caso da AF no Brasil, 1933-1949. 2007. Dissertação (Mestrado em História das Ciências e da Saúde) – Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2007.
DIAS, L. R. Quantos passos já foram dados? A questão de raça nas leis educacionais: da LDB de 1961 í Lei 10.639. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 38, p. 1-16, 2004.
DUARTE, E. C. P. Criminologia e racismo: introdução ao processo de recepção das teorias criminológicas no Brasil. 1988. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1988.
DUTRA, D. S. A.; CASTRO, D. J. F. A; MONTEIRO, B. A. P. Educação em Ciências e decolonialidade: em busca de caminhos outros. In: MONTEIRO, Bruno Andrade Pinto et al. (org.). Decolonialidade na Educação em Ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019. p. 2-17.
GOIÍS. Documento Curricular para Goiás (DC-GO). Goiânia: CONSED/ UNDIME Goiás, 2018. Disponível em: https://cee.go.gov.br . Acesso em: mai. 2023.
GOMES, N. L.; JESUS, R. E. As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva de Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educar em Revista, Curitiba, n. 47, p. 19-33, 2013.
GUEDES, C.; DINIZ, D. Um caso de discriminação genética: o traço falciforme no Brasil. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 501-520, 2007.
INBRAEP - Instituto Brasileiro de Ensino Profissionalizante (Brasil). O que é Antropometria? Santa Catarina: Equipe INBRAEP, 26 de setembro de 2022. Disponível em: https://inbraep.com.br/publicacoes/o-que-e-antropometria/ . Acesso em: 2 de jan. de 2024.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de Biologia. 3. ed. São Paulo: Harbra, 1996.
LAGUARDIA, J. No fio da navalha: AF, raça e as implicações no cuidado í saúde. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 243-262, 2006.
LANATTE, Y.; SOARES, S. K.; MARTINS, I. Racismo científico e ensino de ciências: uma revisão bibliográfica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇíO EM CIÊNCIAS, 8., 2021, On-Line. Anais eletrônicos [...]. [S. l.]: ABRAPEC, 2021. p. 1-8. Enpec em Redes. Disponível em: https://editorarealize.com.br/edicao/detalhes/anais-do-xiii-encontro-nacional-de-pesquisa-em-educacao-em-ciencias . Acesso em: 6 set. 2024.
LOPES NETO, J.; SELLES, S. E.; VALIENTE, C. Ensino de biologia e racismo: representações de corpos negros em coleções didáticas de ciências da natureza e suas tecnologias. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, v. 15, nesp. 2, p. 831–852, nov. 2022. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.746
NASCIMENTO, L. M. M.; SEPULVEDA, C. A. S.; EL-HANI, C. N.; ARTEAGA, J. M. S. Princípios de planejamento de uma Sequência Didática sobre a racialização da Anemia Falciforme. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇíO EM CIÊNCIAS, 12., 2019, Natal. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019.
NONOHAY, J. S.; COSTA, A. M.; SILVA, J. S.; SILVA, P. A. K. X. M. O Jogo dos Códons. Genética na escola, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 228–239, jun. 2021. https://doi.org/10.55838/1980-3540.ge.2021.378
PAIVA, A. S. Princípios de design para o ensino de biologia celular: pensamento crítico e ação sociopolítica inspirados no caso de Henrietta Lacks. 2019. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia, Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2019.
PELÚCIO, L. Subalterno quem, cara pálida? Apontamentos í s margens sobre pós-colonialismos, feminismos e estudos queer. Contemporânea-Revista de Sociologia da UFSCar, São Carlos, v. 2, n. 2, p. 395-395, dez. 2012. Disponível em: https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/89 . Acesso em: 6 set. 2024.
PINHEIRO, B. C. S. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
PINHEIRO, B. C. S.; ROSA, K. (org.). Descolonizando saberes: a lei 10639/2003 no ensino de Ciências. São Paulo: Livraria da Física, 2018. v. 2. 273p.
RAABE, A. GOMES, E. B. Maker: uma nova abordagem para tecnologia na educação. Revista Tecnologias na Educação, Minas Gerais, v. 26, n. 26, p. 6-20, 2018. Disponível em: https://tecedu.pro.br/ano10-numerovol26-edicao-tematica-viii/ . Acesso em: 6 set. 2024.
REECE, J.; URRY, L.; CAIN, M.; WASSERMAN, S.; MINORSKY, P.; JACKSON, R. Biologia de Campbell. 10. ed. Porto Alegre: Artmed, 2015. p. 1417.
RODRIGUES, L. A. M. S.; BARBOSA, M. L. O.; RIBEIRO, C. M. Mapeando a pesquisa em educação das relações étnico-raciais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 52, p. 25, e07753, 2022. https://doi.org/10.1590/198053147753
SANTOS, R. A.; SILVA, R. M. N. B. Racismo científico no Brasil: um retrato racial do Brasil pós-escravatura. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 68, p. 253-268, abr. 2018. https://doi.org/10.1590/0104-4060.53577 .
SEPULVEDA, C.; LIMA, D. B.; RIBEIRO, M. G.; ARTEAGA, J. M. S. Variabilidade humana, raça e o debate sobre cotas raciais em universidades públicas: articulando ensino de genética í educação em direitos humanos. In: TEIXEIRA, P. P.; OLIVEIRA, R. D. O. L.; QUEIROZ, G. R. P. C. (org.). Conteúdos cordiais: Biologia humanizada para uma escola sem mordaça. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019. p. 85-105.
SILVA, R. C. A biologia em sala de aula: um estudo de caso sobre modalidades didáticas, o professor e sua práxis. 2017. Dissertação (Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2017.
SIQUEIRA SILVA, L. A. Intersexualidade e corpos intersexo em livros didáticos de Biologia (PNLD 2012-2018). 2022. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.