Anti-Racist Biology: didactic sequence for teaching sickle cell anemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.e024006

Keywords:

Ensino de Biologia, Educação antirracista, Educação das relações étnico-raciais

Abstract

The lack of qualified teachers to address the Education of Ethnic-racial Relations within learning spaces is evidenced by research in the field. Seeking to repair this gap in the teaching of Science and Biology, a didactic sequence was developed for teaching sickle cell anemia from an anti-racist and humanized perspective. The theoretical bases for this work are based on anti-racist education. The elaboration of the didactic sequence emerged in the context of the Pedagogical Residency Program, Biology subproject, when it was observed that such content was erased and made unfeasible in official curricular documents and in Biology textbooks. This investigation adopts a qualitative approach involving: search for theoretical elements, observation of classes, recording in a field diary and the elaboration of a didactic sequence. In this way, contributing to the production of a different, less exclusive Biology that considers the multiplicity of life and the diversity of bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Letí­cia de Freitas Assis, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano Campus Urutaí­ â€“ IFGOIANO

Licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal Goiano - Campus Urutaí­ (IF Goiano/2024). 

Alessandra Pavolin Pissolati Ferreira, Universidade Federal de Uberlânida – UFU

Licenciada e bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) com perí­odo sanduí­che - de agosto de 2013 í  dezembro de 2014 - na Macquarie University - Sydney, pelo programa Ciência sem Fronteiras. Especialista em Gestão, Supervisão e Orientação escolar pelo Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM). Mestra em Educação pela UFU Programa de na linha de pesquisa: Educação em Ciências e Matemática. Integrante do grupo de pesquisa Gênero, Corpo, Sexualidade e Educação - GPECS. 

Luciana Siqueira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano Campus Urutaí­ â€“ IFGOIANO

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal Goiano - Campus Urutaí­. Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU/2022). Mestra em Biologia pela Universidade Federal de Goiás (UFG/2003). Especialista em Tecnologias Aplicadas ao Ensino de Biologia pela Universidade Federal de Goiás (UFG/2011). Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Goiás (UEG/2001). Docente Orientadora do Subprojeto Biologia do Programa Residência Pedagógica (CAPES/2022).

References

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Jandaí­ra, 2019.
ASSIS, B. L. F. Biologia antirracista: sequência didática para o ensino de anemia falciforme. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano, Urutaí­, GO, 2024. Disponí­vel em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/4308 . Acesso em: 9 set. 2024.
ASSIS, B. L. F.; SIQUEIRA SILVA, L. A. Uma proposta de ensino de ciências antirracista no contexto do estágio curricular supervisionado. In: ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 6., 2024. Uberaba. Anais [...]. Uberada: Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2023.
BENTO, C. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasí­lia, DF: MEC, 1996. Disponí­vel em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em: 11 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei Nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currí­culo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Brasí­lia, DF: MEC, 2003. Disponí­vel em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm . Acesso em: 11 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasí­lia, DF: MEC, 2018.
BRASIL. Governo Federal reforça necessidade do diagnóstico precoce da Doença Falciforme. Ministério da Saúde. Brasí­lia, DF, 2005. Disponí­vel em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2022/junho/governo-federal-reforca-necessidade-do-diagnostico-precoce-da-doenca-falciforme . Acesso em: 16 jun. 2024.
CARDOSO, S. M. B.; ROSA, I. S. C. A cor da sua pele faz alguma diferença? Uma proposta de ensino interdisciplinar antirracista a partir do estudo da melanina. In: PINHEIRO, B. C. S.; ROSA, K. (org.). Descolonizando saberes: a lei 10639/2003 no ensino de Ciências. São Paulo: Livraria da Fí­sica, 2018. p. 75-88.
CARMO, J. S.; ALMEIDA, R. O.; ARTEGA, J. S. Abordagens de AF em livros didáticos de biologia: em foco racismo cientí­fico e informações estigmatizantes relacionadas í  doença. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇíO EM CIÊNCIAS, 9., 2013. Íguas de Lindóia. Anais [...]. Íguas de Lindóia: ABRAPEC, 2013.


CAVALCANTI, J. M. Doença, sangue e raça: o caso da AF no Brasil, 1933-1949. 2007. Dissertação (Mestrado em História das Ciências e da Saúde) – Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2007.
DIAS, L. R. Quantos passos já foram dados? A questão de raça nas leis educacionais: da LDB de 1961 í  Lei 10.639. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 38, p. 1-16, 2004.
DUARTE, E. C. P. Criminologia e racismo: introdução ao processo de recepção das teorias criminológicas no Brasil. 1988. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1988.
DUTRA, D. S. A.; CASTRO, D. J. F. A; MONTEIRO, B. A. P. Educação em Ciências e decolonialidade: em busca de caminhos outros. In: MONTEIRO, Bruno Andrade Pinto et al. (org.). Decolonialidade na Educação em Ciências. São Paulo: Editora Livraria da Fí­sica, 2019. p. 2-17.
GOIÍS. Documento Curricular para Goiás (DC-GO). Goiânia: CONSED/ UNDIME Goiás, 2018. Disponí­vel em: https://cee.go.gov.br . Acesso em: mai. 2023.
GOMES, N. L.; JESUS, R. E. As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva de Lei 10.639/2003: desafios para a polí­tica educacional e indagações para a pesquisa. Educar em Revista, Curitiba, n. 47, p. 19-33, 2013.
GUEDES, C.; DINIZ, D. Um caso de discriminação genética: o traço falciforme no Brasil. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 501-520, 2007.
INBRAEP - Instituto Brasileiro de Ensino Profissionalizante (Brasil). O que é Antropometria? Santa Catarina: Equipe INBRAEP, 26 de setembro de 2022. Disponí­vel em: https://inbraep.com.br/publicacoes/o-que-e-antropometria/ . Acesso em: 2 de jan. de 2024.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de Biologia. 3. ed. São Paulo: Harbra, 1996.
LAGUARDIA, J. No fio da navalha: AF, raça e as implicações no cuidado í  saúde. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 243-262, 2006.
LANATTE, Y.; SOARES, S. K.; MARTINS, I. Racismo cientí­fico e ensino de ciências: uma revisão bibliográfica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇíO EM CIÊNCIAS, 8., 2021, On-Line. Anais eletrônicos [...]. [S. l.]: ABRAPEC, 2021. p. 1-8. Enpec em Redes. Disponí­vel em: https://editorarealize.com.br/edicao/detalhes/anais-do-xiii-encontro-nacional-de-pesquisa-em-educacao-em-ciencias . Acesso em: 6 set. 2024.
LOPES NETO, J.; SELLES, S. E.; VALIENTE, C. Ensino de biologia e racismo: representações de corpos negros em coleções didáticas de ciências da natureza e suas tecnologias. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, v. 15, nesp. 2, p. 831–852, nov. 2022. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.746
NASCIMENTO, L. M. M.; SEPULVEDA, C. A. S.; EL-HANI, C. N.; ARTEAGA, J. M. S. Princí­pios de planejamento de uma Sequência Didática sobre a racialização da Anemia Falciforme. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇíO EM CIÊNCIAS, 12., 2019, Natal. Anais [...]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019.
NONOHAY, J. S.; COSTA, A. M.; SILVA, J. S.; SILVA, P. A. K. X. M. O Jogo dos Códons. Genética na escola, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 228–239, jun. 2021. https://doi.org/10.55838/1980-3540.ge.2021.378
PAIVA, A. S. Princí­pios de design para o ensino de biologia celular: pensamento crí­tico e ação sociopolí­tica inspirados no caso de Henrietta Lacks. 2019. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia, Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2019.
PELÚCIO, L. Subalterno quem, cara pálida? Apontamentos í s margens sobre pós-colonialismos, feminismos e estudos queer. Contemporânea-Revista de Sociologia da UFSCar, São Carlos, v. 2, n. 2, p. 395-395, dez. 2012. Disponí­vel em: https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/89 . Acesso em: 6 set. 2024.
PINHEIRO, B. C. S. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
PINHEIRO, B. C. S.; ROSA, K. (org.). Descolonizando saberes: a lei 10639/2003 no ensino de Ciências. São Paulo: Livraria da Fí­sica, 2018. v. 2. 273p.
RAABE, A. GOMES, E. B. Maker: uma nova abordagem para tecnologia na educação. Revista Tecnologias na Educação, Minas Gerais, v. 26, n. 26, p. 6-20, 2018. Disponí­vel em: https://tecedu.pro.br/ano10-numerovol26-edicao-tematica-viii/ . Acesso em: 6 set. 2024.
REECE, J.; URRY, L.; CAIN, M.; WASSERMAN, S.; MINORSKY, P.; JACKSON, R. Biologia de Campbell. 10. ed. Porto Alegre: Artmed, 2015. p. 1417.
RODRIGUES, L. A. M. S.; BARBOSA, M. L. O.; RIBEIRO, C. M. Mapeando a pesquisa em educação das relações étnico-raciais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 52, p. 25, e07753, 2022. https://doi.org/10.1590/198053147753
SANTOS, R. A.; SILVA, R. M. N. B. Racismo cientí­fico no Brasil: um retrato racial do Brasil pós-escravatura. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 68, p. 253-268, abr. 2018. https://doi.org/10.1590/0104-4060.53577 .
SEPULVEDA, C.; LIMA, D. B.; RIBEIRO, M. G.; ARTEAGA, J. M. S. Variabilidade humana, raça e o debate sobre cotas raciais em universidades públicas: articulando ensino de genética í  educação em direitos humanos. In: TEIXEIRA, P. P.; OLIVEIRA, R. D. O. L.; QUEIROZ, G. R. P. C. (org.). Conteúdos cordiais: Biologia humanizada para uma escola sem mordaça. São Paulo: Editora Livraria da Fí­sica, 2019. p. 85-105.
SILVA, R. C. A biologia em sala de aula: um estudo de caso sobre modalidades didáticas, o professor e sua práxis. 2017. Dissertação (Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2017.
SIQUEIRA SILVA, L. A. Intersexualidade e corpos intersexo em livros didáticos de Biologia (PNLD 2012-2018). 2022. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.

Published

2024-10-25

How to Cite

Assis, B. L. de F., Ferreira, A. P. P., & Siqueira, L. (2024). Anti-Racist Biology: didactic sequence for teaching sickle cell anemia. Vitruvian Cogitationes, 5(2), e024006. https://doi.org/10.4025/rvc.e024006