Writing aims in the school textbook: influences of the interlocutor’s image

  • Renilson José Menegassi UEM
  • Ângela Francine Fuza UEM

Abstract

Writing aims in the school textbook: influences of the interlocutor’s image. Requests for textual production in Portuguese Language textbooks for the upper junior school have been analyzed with regard to the way aims for writing in the classroom are highlighted. This is mandatory since any annunciation needs underpinning in order to be produced. Although data analyses and systematizations have yielded a taxonomy of aims, only requests with aims marked in the interlocutor are provided in the current article. Results show that the interlocutor’s image directly affects the student’s textual production and makes possible writing in and for the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renilson José Menegassi, UEM
Relizou seu curso de Mestrado em LingÜística na Universidade Federal de Santa Catarina, investigando os processos de leitura em sala de aula. No curso de Doutorado em Letras, realizado na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis), investigou os processos de revisão e reescrita em textos de alunos do curso de Letras. Sua linha de pesquisa é a do Ensino e Aprendizagem de Línguas, enfatizando-se a leitura e a escrita em situação de ensino. Coordena o Grupo de Pesquisa Interação e Escrita no Ensino e Aprendizagem (UEM/CNPq), cuja página eletrônica apresenta toda sua produção, assim como a dos membros do grupo: www.escrita.uem.br. Atua na graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá e no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição. É, também, membro do Comitê Assessor de Lingüística e Letras da Fundação Araucária, no estado do Paraná Currículo Lattes
Published
2007-09-28
How to Cite
Menegassi, R. J., & Fuza, Ângela F. (2007). Writing aims in the school textbook: influences of the interlocutor’s image. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 28(2), 155-165. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v28i2.147
Section
Literature and Linguistics