<b>The reader and the <em>Personal</em> advertisement text</b> - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v27i2.192

  • Paulo Cezar Rodrigues UEM
  • Renilson José Menegassi UEM

Abstract

Current article analyzes the competent reader’s role in Personal advertisement texts, whose social circulation is due to publications in newspapers. The research corpus comprises advertisements in local (Maringá, PR, Brazil), regional and national newspapers, between April and September 2004. The analyses specified characteristics of a competent reader, such as skills, strategies and management required in this particular type of text. Results show that a competent reader deploys different reading strategies and makes appropriate use of linguistic and textual knowledge, coupled to previous life experience, in a way that his/her reading needs are satisfactorily attended to.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renilson José Menegassi, UEM
Relizou seu curso de Mestrado em LingÜística na Universidade Federal de Santa Catarina, investigando os processos de leitura em sala de aula. No curso de Doutorado em Letras, realizado na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis), investigou os processos de revisão e reescrita em textos de alunos do curso de Letras. Sua linha de pesquisa é a do Ensino e Aprendizagem de Línguas, enfatizando-se a leitura e a escrita em situação de ensino. Coordena o Grupo de Pesquisa Interação e Escrita no Ensino e Aprendizagem (UEM/CNPq), cuja página eletrônica apresenta toda sua produção, assim como a dos membros do grupo: www.escrita.uem.br. Atua na graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá e no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição. É, também, membro do Comitê Assessor de Lingüística e Letras da Fundação Araucária, no estado do Paraná Currículo Lattes
Published
2007-11-13
How to Cite
Rodrigues, P. C., & Menegassi, R. J. (2007). <b>The reader and the <em>Personal</em> advertisement text</b&gt; - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v27i2.192. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 27(2), 125-131. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v27i2.192
Section
Literature and Linguistics