Education and justice in the utopias of the renaissance

  • Cézar de Alencar Arnaut de Toledo UEM
  • Franciely Vicentini Herradon UEM
  • Marlon Rodrigo Alberto dos Santos UEM
  • Rafael Egidio Leal e Silva UEM

Abstract

A reading of Plato specific to the 16th century is one of the keys for the understanding of the genesis of modern thinking. Utopists are the best example. Thomas More, author of Utopia, Tommaso Campanella, with the De Civitate Solis and Francis Bacon with New Atlantis deal with questions concerning the projection of an ideal society, or rather, some of the most important issues of the period’s political philosophy. This article aims at discussing the idea of justice in the three authors. Their identification with the Platonic concept of justice as it appears in The Republic will be necessary since this work is considered the archetype of all posterior utopias.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cézar de Alencar Arnaut de Toledo, UEM
CEZAR DE ALENCAR ARNAUT DE TOLEDO CONCLUIU O DOUTORADO EM EDUCACAO PELA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS EM 1996. ATUALMENTE E PROFESSOR DA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGA. PUBLICOU 23 ARTIGOS EM PERIODICOS ESPECIALIZADOS E 15 TRABALHOS EM ANAIS DE EVENTOS. POSSUI 3 ITENS DE PRODUCAO TECNICA. ORIENTOU 6 DISSERTACOES DE MESTRADO, ALEM DE TER ORIENTADO 13 TRABALHOS DE INICIACAO CIENTIFICA NAS AREAS DE EDUCACAO, FILOSOFIA E HISTORIA. ENTRE 1990 E 2003 COORDENOU 4 PROJETOS DE PESQUISA. ATUA NA AREA DE EDUCACAO, COM ENFASE EM HISTORIA DA EDUCACAO. EM SUAS ATIVIDADES PROFISSIONAIS INTERAGIU COM 26 COLABORADORES EM CO-AUTORIAS DE TRABALHOS CIENTIFICOS. EM SEU CURRICULO LATTES OS TERMOS MAIS FREQUENTES NA CONTEXTUALIZACAO DA PRODUCAO CIENTIFICA, TECNOLOGICA E ARTISTICO-CULTURAL SAO: SECULO XVI, EDUCACAO, EDUCACAO BRASILEIRA, FILOSOFIA DA EDUCACAO, SECULO XX, LEGISLACAO EDUCACIONAL, RENASCIMENTO, FILOSOFIA POLITICA, RELIGIAO E CIENCIA POLITICA Currículo Lattes
Published
2008-07-04
How to Cite
Arnaut de Toledo, C. de A., Herradon, F. V., Santos, M. R. A. dos, & Silva, R. E. L. e. (2008). Education and justice in the utopias of the renaissance. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 20, 55-62. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v20i0.4219
Section
Education