<b>Religious teaching in the school: theoretical problematizations around the (in)viability of a discipline</b> - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v31i2.5931

  • Iuri Andreas Reblin Faculdades EST
Keywords: religious teaching, theology, religion, religiosity

Abstract

The purpose of this text is to provoke those involved in the subjects concerning Religious Teaching to (re-)think some intrinsic topics of this discipline, such as issues of religiosities, diversities and relationships which are established in this space. This provocation of the thinkers of Religious Teaching is expressed through the discussion of some fundamental topics of the practice of Religious Teaching at school, now approached under the look of Theology. The text emphasizes that it is complicated to teach about religions, considering that religiosities, children’s bodies, the history of each one of them, the symbolic identifications, are much more varied than it is possible to imagine. Religion is much more than the legacy of a tradition or religious institution, and that is the reason why theological thought is fundamental for the debate about Religious Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iuri Andreas Reblin, Faculdades EST
Turi Andréas Reblin nasceu em Porto Alegre, na madrugada de uma segunda-feira chuvosa, no dia 22 de maio de 1978. Filho de um teólogo e de uma pedagoga, residiu no Estado do Espírito Santo e de Santa Catarina. Ingressou no curso de bacharelado em teologia no ano de 1996, na Escola Superior de Teologia, em São Leopoldo, RS. Durante o ano de 2001, aprofundou seus estudos teológicos em um intercâmbio realizado com a Ludwig-Maximilians Universität, em Munique. Formou-se em dezembro de 2003. Em agosto de 2005, iniciou seu mestrado no então Instituto Ecumênico de Pós-Graduação em Teologia, em São Leopoldo. Sua pesquisa esteve direcionada ao pensamento teológico de Rubem Alves, enfocando a existência e as nuances de uma teologia do cotidiano. Paralelamente, realizou vários estudos sobre os super-heróis, tanto nos quadrinhos quanto no cinema. Concluiu seu mestrado em 2007 e, em 2008, ingressou no doutorado. Desde então, vem atuando como pesquisador, sobretudo, nas seguintes áreas: teologia e indústria cultural, teologia e cotidiano. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4008773551065957
Published
2009-10-13
How to Cite
Reblin, I. A. (2009). <b>Religious teaching in the school: theoretical problematizations around the (in)viability of a discipline</b&gt; - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v31i2.5931. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 31(2), 131-139. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v31i2.5931
Section
Education