Humanistic education in the age of artificial intelligence
Abstract
This bibliographic and qualitative study aims to analyze the impacts of the increasing presence of Artificial Intelligence (AI) in the educational context. Faced with this reality we problematize the possibility of a humanistic education that considers the integration of AI in teaching and learning processes but without leaving behind the centrality of the human and the search for the implementation of an educational proposal that aims at the integral formation of the human being. The theoretical contributions mainly consider the contributions of Gabriel (2022), Kaufman (2022), Lopes (2023), Luger (2003), Medeiros (2018), Russell and Norvig (2022), Santaella (2023), Sartre (1973), Heidegger (2013), among others. The results indicate that the presence of AI is increasingly widespread in all economic sectors including education causing an increasingly greater impact, therefore, the teacher being the motivator of teaching and learning must, without abstaining his students from advances and technological innovations, list conscious ways to appropriate them.
Downloads
References
Referencias
Accoto, C. (2023). A potência da latência: inteligência artificial generativa - textos, imagens, agentes. In C. Accoto, M. Di Felice & E. Schlemmer (Org.), Depois da Inteligência Artificial. São Leopoldo, RS: Universidade do Vale do Rio dos Sinos.
Akbari, M., Seydavi, M., Palmieri, S., Mansueto, G., Caselli, G., & Spada, M. M. (2021). Fear of missing out (FoMO) and internet use: a comprehensive systematic review and meta-analysis. Journal of Behavioral Addictions, 10(4), 879-900. DOI: https://doi.org/10.1556/2006.2021.00083
Alencastro, M. S. C., & Moser, A. (2013). Tecnologia Humanismo e ética. Revista Tecnologia e Sociedade, 9(18). Retrieved from https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/2638/1760
Aloni, N. Humanistic education: from theory to practice. (2011). In W. Veugelers (Ed.), Education and humanism: Linking autonomy and humanity. Rotterdam, NL: Sense Publishers.
Andrade, D. E. S., Neto, A. F. P. P., Oliveira, C. A., & Brito, J. A. (2019). Comportamentalismo, cognitivismo e humanismo: uma revisão de literatura. Revista Seminário De Visu, 7(2), 222-241. DOI: https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.95
Aristotle. Metaphysics. (1924). Oxônia, UK: Oxford University Press.
Bauman, Z. Vida líquida. (2007). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar Editor.
Burckhardt, J. (1986). Dicionário de Ciências Sociais. Rio de Janeiro, RJ: Fundação Getúlio Vargas/FAE-MEE.
Carr, N. (2011). A geração superficial: o que a internet está fazendo com os nossos cérebros. Rio de Janeiro, RJ: Agir.
Castaman, A. S., & Tommasini, A. (2020) Abordagem humanista: considerações sobre uma escola de ensino fundamental. Revista Cocar, 14(30), 1-17. Retrieved from https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3481
Castañon, G. A. (2007). O cognitivismo é um humanismo. Psicologia Argumento, 25(48), 51-64. Retrieved from https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/psi-36267
Davies, T. (2008). Humanism (2nd ed.) New York, NY: Taylor and Francis e-Library.
Dostoiévski, F. (2008). Os irmãos Karamázov. São Paulo, SP: Editora 34.
Floridi, L. (2020). A inteligência artificial já faz parte da nossa cotidianidade. Reportagem: Filippo Astone e Chiara Volontè. Indústria Italiana. Retrieved from https://www.ihu.unisinos.br/78-noticias/602191a-inteligencia-artificial-ja-faz-%20parte-da-nossa-cotidianidade-entrevista-com-luciano-floridi
Gabriel, M. C. C. (2013). Educar: a (r)evolução digital na educação. São Paulo, SP: Editora Saraiva.
Gabriel, M. (2022). Inteligência Artificial: do zero ao metaverso. São Paulo, SP: Grupo GEN.
Golan, R., Reddy, R., Muthigi, A., & Ramasamy, R. (2023). Artificial intelligence in academic writing: a paradigm-shifting technological advance. Nature Reviews Urology, 20(6). DOI: https://doi.org/10.1038/s41585-023-00746-x
Harari, Y. N. (2016). Homo Deus: uma breve história do amanhã. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Harari, Y. N. (2018). 21 lições para o século 21. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Heidegger, M. (2013). Carta sobre el humanismo. Espanha: Alianza Editorial Sa.
Kaufman, D. (2022). Desmistificando a inteligência artificial. São Paulo, SP: Grupo Autêntica.
Kurzweil, R. (1999). The age of spiritual machines. São Paulo, SP: Aleph.
Kurzweil, R. (2005). The singularity is near. London, AFI: Viking Penguin.
Iqbal, A. (2010). What computer chess still has to teach us. Electronic Journal of Computer Science and Information Technology, 2, 23-30.
Lee, K. (2019). Inteligência artificial: como os robôs estão mudando o mundo, a forma como amamos, nos relacionamos, trabalhamos e vivemos. Rio de Janeiro, RJ: Globo Livros.
Lisboa, E. S. R. (2023). Prefácio. In L. F. Lopes (Org.), Relações entre educação, tecnologia, humanismo e ética. São Paulo, SP: Editora Dialética.
Liu, X., Zheng, Y., Du, Z., Ding, M., Qian, Y., Yang, Z., & Tang, J. (2021). GPT understands, too. arXiv:2103.10385. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2103.10385
Lopes, L. F. (2023). Relações entre educação, tecnologia, humanismo e ética. São Paulo, SP: Editora Dialética.
Luger, G. F. (2013). Inteligência artificial (6a ed.) São Paulo, SP: Pearson Education do Brasil.
Medeiros, L. F. (2018). Inteligência artificial aplicada - uma abordagem introdutória. Curitiba, PR: InterSaberes.
Mizukami, M. G. N. (1992). Ensino: as abordagens do processo. São Paulo, SP: E.P.U.
Mollman, S. (2022). ChatGPT gained 1 million users in under a week. Here’s why the AI chatbot is primed to disrupt search as we know it. Fortune. Retrieved from https://fortune.com/2022/12/09/ai-chatbot-chatgpt-could-disrupt-google-search-engines-business/.%20Acesso%20em:%2018%20ago.%202023
Moreira, M. A. (2011). Teorias de aprendizagem: cognitivismo, humanismo, comportamentalismo (2a ed.). São Paulo, SP: EPU.
Moser, A., & Martins, J. L. (2021). A transformação digital: o futuro no presente da educação. Palmas, TO: EDUFT.
Mueller, J. P., & Massaron, L. (2020). Aprendizado profundo para leigos. São Paulo, SP: Alta Books.
O’neil, C. (2016). Weapons of math destruction: How Big Data increases inequality and threatens democracy. New York, NY, USA: Crown Books.
Radford, A., Narasimhan, K., Salimans, T., & Sutskever, I. (2018). Improving language understanding by generative pre-training [Preprint]. Retrieved from https://paperswithcode.com/paper/improving-language-understanding-by
Ramos, A. S. M. (2023). Inteligência Artificial Generativa baseada em grandes modelos de linguagem - ferramentas de uso na pesquisa acadêmica. Preprints SciELO. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6105
Russell, S. J., & Norvig, P. (2004). Inteligência Artificial. Rio de Janeiro, RJ: Elsevier.
Russell, S. J., & Norvig, P. (2022). Inteligência Artificial: uma abordagem moderna. São Paulo, SP: Grupo GEN.
Santaella, L. (2023). A inteligência artificial é inteligente?. Portugal, PT: Grupo Almedina.
Sartre, J.-P. (1973). O existencialismo é um humanismo (V. Ferreira, Trad.). São Paulo, SP: Abril S.A.
Schlemmer, E. (2023). O protagonismo ecológico-conectivo e a emergência das hiperinteligências no paradigma da Educação OnLIFE. In A. Cosimo, M. Di Felice, & E. Schlemmer, Depois da inteligência artificial (p. 53-86?). São Leopoldo, RS: Universidade do Vale do Rio dos Sinos.
Zohery, M. (2023). ChatGPT in academic writing and publishing: A comprehensive guide. In Z. Medhat (Ed.). Artificial Intelligence in Academia, Researchand Science: ChatGPT as a case study (p. 10-61). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7803703
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 4.0 properly.