Migration and childhood: social, linguistic and cultural aspects in border education

Keywords: migrant children; school inclusion; language barrier; Foz do Iguaçu; border education.

Abstract

This article aims to analyze the challenges and opportunities faced by migrant children in municipal schools in Foz do Iguaçu, based on data collected during the research study ‘Migration and childhood: social, linguistic, and cultural aspects in borderland education’. The research was conducted in three municipal schools: Arnaldo Isidoro de Lima, Ponte da Amizade, and Professora Elenice Milhorança. Data were collected through interviews with school principals, pedagogical observations, recess observations, and focus groups with students and teachers. The results indicate that the language barrier is the main challenge faced by migrant children, but they also highlight the importance of a welcoming and inclusive school environment for the adaptation of these students. The article concludes with recommendations to improve the inclusion of migrant children in schools, such as the need for teacher training and the appreciation of cultural diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amato, L. J. D., & Lima, B. F. (2022). Educação na tríplice fronteira: crianças falantes de espanhol nas escolas municipais de Foz do Iguaçu. Criar Educação, 11(1), 155-169.

Azevedo, R. S., & Amaral, C. T. (2021). O trabalho do professor com crianças imigrantes e refugiadas: um estudo teórico do contexto brasileiro. Revista Profissão Docente, 21(46), 1-21. https://doi.org/10.31496/rpd.v21i46.1403

Bizon, A. C. C., & Camargo, H. R. E. (2018). Acolhimento e ensino da língua portuguesa à população oriunda de migração de crise no município de Sã Paulo: por uma política de travessia entre verticalidades e horizontalidades. In R. Baeninger, L. M. Bógus, J. B. Moreira, L. R. Vedovato, D. Fernandes, M. R. Souza, C. S. Baltar, R. G. Peres, T. C. Waldman, & L. F. A. Magalhães (Orgs.), Migrações Sul-Sul (pp. 712-726). Núcleo de Estudos de População ‘Elza Berquó’ – Nepo/Unicamp.

Bomfim, Z. A. C. (2010). Cidade e afetividade: estima e construção dos mapas afetivos de Barcelona e de São Paulo. Edições UFC.

Brasil. (2023). Censo escolar de Foz de Iguaçu. https://qedu.org.br/municipio/4108304-foz-do-iguacu/censo-escolar

Google (2025, 29 maio). Mapa da EMEF Arnaldo Isidoro de Lima. https://encurtador.com.br/zJ4AM

Google (2025, 29 maio). Mapa da EMEF Ponte da Amizade. https://encurtador.com.br/y435a

Google (2025, 29 maio). Mapa da EMEF Profa. Elenice Milhorança. https://encurtador.com.br/aqMyL

Hartmann, L. (2017). Desafios da diversidade em sala de aula: um estudo sobre performances narrativas de crianças imigrantes. Cadernos CEDES, 37(101), 45-64.

Molloy, S. (2018). Viver entre línguas. Relicário.

Resolução CNE/CEB nº 1 de 13 de novembro de 2020. (2020). Dispõe sobre o direito de matrícula de crianças e adolescentes migrantes, refugiados, apátridas e solicitantes de refúgio no sistema público de ensino brasileiro. Brasília, DF. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=165271-rceb001-20&category_slug=novembro-2020-pdf&Itemid=30192

Santos, B. S. (2003). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. Civilização Brasileira.

Souza, D. F., Pimenta, R. W. S., & Orlandi, R. (2024). Educação para as relações étnico-raciais na educação infantil: implicações no fazer pedagógico. Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, 6(3), 276-287. https://doi.org/10.36732/riep.v6i3.536.

Tallei, J. I., & Amato, L. J. D. (2020). La formación permanente de docentes en escuelas de frontera sob el paradigma sentipensante. EDUCA-Revista Multidisciplinar em Educação, 7(17), 1284-1297. https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.4820

Published
2025-08-28
How to Cite
Amato, L. J. D., & Leon, J. A. (2025). Migration and childhood: social, linguistic and cultural aspects in border education. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 47(2), e75937. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v47i2.75937
Section
Human Sciences