<b>The influence of corporate social marketing in the corporate identity: an study on food industries of the state of Paraná, Brazil

  • Patricia Soares Azoline Corrêa Petrobrás, S.A.
  • Francisco Giovanni David Vieira Universidade Estadual de Maringá
  • Edson Roberto Scharf Fundação Universidade Regional de Blumenau
Keywords: corporate social marketing, corporate identity, food industry, state of Paraná, Brazil

Abstract

Corporate social marketing (CSM) is a concept that combines social work and marketing tools. It implies that corporations share value with their clients through the dissemination of social programs that they develop, within a process that benefits social causes and the companies themselves. Current paper analyzes the influence of MSC on corporate identity of the major food industries in the state of Paraná, Brazil. A qualitative research was undertaken through interviews with marketing and social managers, as well as with a documentary research in the social media. Data reveal that industrial communication is directed towards stakeholders, with special means, mainly printed material, for the purpose. Managers believe they have obtained results such as strengthening of corporate brand and greater market openness, albeit not on a quantitative basis.

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Author Biographies

Patricia Soares Azoline Corrêa, Petrobrás, S.A.
Graduada em Comunicação Social pela UEL (Universidade Estadual de Londrina), Mestre em Administração pela UEM (Universidade Estadual de Mairngá), Profissional de Comunicação Social da Petrobrás S.A., Itajaí, Santa Catarina.
Francisco Giovanni David Vieira, Universidade Estadual de Maringá
possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal da Paraíba (1985), mestrado em Administração Rural pela Universidade Federal de Lavras (1991), doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002), e realizou estágio de pós-doutorado em Administração de Empresas na Fundação Getúlio Vargas, São Paulo (2007). É professor da Universidade Estadual de Maringá, editor-chefe da Revista Interdisciplinar de Marketing (UEM), editor associado para a área de Estudos de Marketing dos Cadernos EBAPE.BR (FGV-Rio), membro da Academy of Marketing (UK) e coordenador do GIPEM (Grupo Interdisciplinar de Pesquisas e Estudos em Marketing - UEM/CNPq). Foi professor visitante da Universidade Federal de Lavras (2008) e membro do Comitê Científico da Divisão de Marketing da ANPAD (2009-2010). Atua na área de Administração, com ênfase em Marketing, e tem interesse nos seguintes temas: práticas de marketing, gestão de mercado, cultura e consumo, comportamento do consumidor, marketing social corporativo e produção acadêmica em marketing no Brasil.
Edson Roberto Scharf, Fundação Universidade Regional de Blumenau
Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela UFSC (Universidade Federal de Santa Catarina), Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da FURB (Universidade Regional de Blumenau).
Published
2016-06-24
How to Cite
Corrêa, P. S. A., Vieira, F. G. D., & Scharf, E. R. (2016). <b&gt;The influence of corporate social marketing in the corporate identity: an study on food industries of the state of Paraná, Brazil. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 38(1), 13-24. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v38i1.28040
Section
Administration