<b>The CAPES system and postgraduate teaching work: an analysis with teachers from the public health area

  • Maria Nair Rodrigues Salvá Universidade do Grande Rio
  • Rejane Prevot Nascimento Universidade do Grande Rio
Keywords: collective health, public assessment policies, higher education.

Abstract

This article analyzes the transformations that occurred in the teaching work, that is, in the modus operandi of academic knowledge and practices, whose impacts promote the favoring of managerial logic in the Academy, specifically in the field of collective health, due to the new educational policies evaluation carried out in Brazil, from the 1990s. For this purpose, a case study was carried out with the teachers of a Stricto Sensu Post-Graduation Program in Public Health. In order to develop this analysis, a review of the literature on the main changes in teaching work and the evolution of Brazilian scientific production is presented. The research was carried out through a semistructured interview script. It was concluded that the impacts of the teaching work on the implementation of the criteria adopted by CAPES, are manifested in the policy of the production and distribution of scientific knowledge in Academy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Nair Rodrigues Salvá, Universidade do Grande Rio
Mestre em Administração pela Universidade do Grande Rio (2013) e Bacharel em Direito pela Universidade Santa Úrsula (1994), com especialização em Direito Civil e Processo Civil pela Universidade Estácio de Sá (2002). Tem experiência de pesquisa na área de Administração, atuando principalmente nos estudos organizacionais que abordam discursos e práticas de gestão do trabalho e seus impactos sobre os trabalhadores.
Rejane Prevot Nascimento, Universidade do Grande Rio
Cientista Social (Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1992), Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997) e Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004). Atualmente é professor adjunto da Universidade do Grande Rio e Professora Licenciada da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência de pesquisa e docência na área de Administração, com ênfase em Estudos Organizacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: flexibilidade, trabalho e relações de trabalho, controle e dominação no trabalho, estudos críticos e desenvolvimento local
Published
2017-12-27
How to Cite
Salvá, M. N. R., & Nascimento, R. P. (2017). <b&gt;The CAPES system and postgraduate teaching work: an analysis with teachers from the public health area. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 39(3), 235-243. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v39i3.34166
Section
Administration