<b>The collaborative process developed among pre- and in-service teachers within a continuing teacher education program

  • Maísa Helena Brum Universidade Federal de Santa Maria
  • Luciane Kirchhof Ticks Universidade Federal de Santa Maria

Resumo

Current paper discusses the collaborative process developed between a pre- and an in-service teacher of English Language within a continuing teacher education program at a public school in Santa Maria, Rio Grande do Sul State, Brazil. The collaborative research investigation (MAGALHÃES; FIDALGO, 2008) focused on the interactions established between the participants in the development of English Language classes, which were prepared based on the concept of language as social practice (MOTTA-ROTH, 2008) for Grade Five students of the primary school, taking into account students’ needs and specificities. Lessons were recorded and transcriptions became the corpus of the research. The analysis revealed the collaborative process through the incorporation by the participants of traditional  pre-established roles: a leading role undertaken by the in-service teacher, and a supporting role performed by the pre-service teacher, due to their hierarchical position within the apprenticeship and trainee system. However, the analysis also showed that the supporting role by the pre-service teacher enhanced a more dialogical collaborative process to the English classes, since her teaching contributions increased students’ participation and stimulated their production in the activities proposed.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Metrics

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

Maísa Helena Brum, Universidade Federal de Santa Maria
Professora Substituta da Universidade Federal de Santa Maria. Aluna do Mestrado em Estudos Linguísticos do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). É licenciada em Letras-Inglês e Respectivas Literaturas (2012) pela UFSM e graduanda do curso de Letras-Português/EAD pela mesma universidade. É integrante do Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação (LabLeR). Seus interesses de pesquisa envolvem temas relacionados à Pesquisa Colaborativa, Formação de Professores e Ensino de Língua Inglesa.
Luciane Kirchhof Ticks, Universidade Federal de Santa Maria
Professora do Curso de Graduação em Letras/Inglês e no Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM/RS. É Coordenadora Administrativa do LABLER-Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação desde 2009. É Doutora em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2008) e Mestre em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2003). É Graduada em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990). É membro do Grupo de Pesquisa/CNPq "Linguagem como Prática Social" (Ref. UFSM.0043). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Inglês, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de inglês, concepções de linguagem, análise crítica do discurso, identidade e gêneros textuais.Tem experiência como jornalista, tendo atuado como repórter em jornais impressos e assessorias de comunicação.
Publicado
2015-07-28
Como Citar
Brum, M. H., & Ticks, L. K. (2015). <b&gt;The collaborative process developed among pre- and in-service teachers within a continuing teacher education program. Acta Scientiarum. Language and Culture, 37(2), 115-125. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v37i2.25518
Seção
Linguística

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus