Difficulties relates to text understanding in vestibular examination

  • Adair Vieira Gonçalves Universidade Federal da Grande Dourados
  • Eliana Merlin Deganutti Barros Universidade Federal da Grande Dourados
  • Alice Ane Napolitano Universidade Federal da Grande Dourados
Keywords: Reading, knowledge systems, comic strip genre, 'vestibular' question

Abstract

This study is based on the concept of reading as a way of interaction among subjects/text/context. It aims at discussing some perspectives of textual reading as well as to present a view of some official documents and educational research institutions. In the analytical part, it aims at investigating one question from the Portuguese Test of 'Vestibular' from 2008 at Unicamp University, articulating the command of the question to the suggestion of answer elaborated by the examiners and six answers given by the candidates. In order to map the students difficulties of comprehension presented in the answers involving reading of an excerpt of Comic Strip genre, the research is based on the concept of knowledge systems of Textual Linguistics: linguistics knowledge, encyclopedic and interactional. Thus, the analysis demonstrates the relevance of reading based on functionality and in the actuation of the linguistics knowledge, encyclopedic and interactional assumed not only in the comic strip excerpt, but also in the textuality of the command of vestibular questions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adair Vieira Gonçalves, Universidade Federal da Grande Dourados
Adair Vieira Gonçalves Possui graduação em Curso de Licenciatura em Letras - Faculdades Toledo de Araçatuba (1990), mestrado em Filologia e Linguística Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) e doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007), com estágio sanduíche em Didática de Língua Materna na Faculté de Psychologie et Sciences de l'Education (FAPSE), da Université de Genève (UNIGE), Suíça, sob a direção do Prof. Dr. Joaquim Dolz-Mestre. Atualmente é adjunto II da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Suas pesquisas enfocam o ensino de língua materna e a formação de professor de LP, na abordagem da teoria enunciativa de Bakhtin e dos gêneros do discurso, na vertente do interacionismo socio-discursivo (Bronckart
Eliana Merlin Deganutti Barros, Universidade Federal da Grande Dourados
Possui graduação em Letras/Anglo pela Universidade Estadual de Londrina (2005), especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Unopar (2007) e mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (2008). Atualmente é dotoranda (CAPES) do programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (UEL), desenvolvendo pesquisa na área de ensino/aprendizagem e formação de professores de Língua portuguesa, sob orientação da profª. Drª. Elvira Lopes Nascimento. Também é professor colaborador da Universidade Estadual Norte do Paraná (UENP/Cornélio Procópio) e editora-chefe da revista Entretextos (UEL). Tem experiência na área de Linguística e Língua Portuguesa, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, letramento, ensino da Língua Portuguesa, gênero textual e transposição didática. Trabalha com a fundamentação teórico-metodológica do Interacionismo Sociodiscursivo.
Published
2011-08-08
How to Cite
Gonçalves, A. V., Barros, E. M. D., & Napolitano, A. A. (2011). Difficulties relates to text understanding in vestibular examination. Acta Scientiarum. Language and Culture, 33(2), 281-292. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v33i2.12181
Section
Linguistics

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus