<b>Third places and the interactive construction of interculturality in the English as foreign/additional language classroom

  • Gloria Gil Universidade Federal de Santa Catarina

Abstract

Based on the assumption that the construction of interculturality in third places is essential for foreign/additional language teaching and learning, this paper aims at discussing how these third places are interactively constructed in real classrooms. In order to achieve that objective, I will first review some theoretical studies that have dealt with the construction of third places and interculturality in the classroom. Then, the methodological procedures will be explained. After that, I will contextualize, analyze and compare some real classroom episodes taken from different studies pointing out their different interactional features. The findings show that the episodes investigated present two types, having either an ‘essentialist cultural orientation’ or an ‘intercultural orientation’. In the former orientation, the episodes cannot be considered third places as culture is an object constructed as an entity in its own right (Liddicoat & Scarino, 2013). On the other hand, in the latter orientation, third places seem to be constructed as teachers and learners are seemingly interactively engaged in the practice of meaning-making by confronting different points of view.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gloria Gil, Universidade Federal de Santa Catarina
Gloria Gil é Professora Associada IV no Departamento de Línguas Estrangeiras da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Realizou pesquisas qualitativas na lingüística aplicada dentro da área de ensino e aprendizagem do inglês como língua estrangeira relacionadas com vários aspectos, tais como o discurso da sala de aula de língua estrangeira e a construção do discurso metalingüístico. Também tem pesquisado na área de formação de professores de línguas estrangeiras assuntos tais como a importância de novas experiências na formação continua de professores e o mapeamento de estudos sobre formação de professores dentro do contexto brasileiro. Como resultado dessas pesquisas, publicou artigos em vários livros, jornais e revistas nacionais e internacionais. Também organizou duas coletâneas de artigos sobre pesquisas qualitativas no ensino de inglês e formação de professores de línguas. Na atualidade, está pesquisando o impacto da relação entre língua e cultura na construção das identidades do aprendiz e do professor de inglês como língua estrangeira
Published
2016-11-22
How to Cite
Gil, G. (2016). <b&gt;Third places and the interactive construction of interculturality in the English as foreign/additional language classroom. Acta Scientiarum. Language and Culture, 38(4), 337-346. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v38i4.28674
Section
Linguistics

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus