<b>Argumentation within Constitutional Preambles: interfaces in lusophone contexts

  • Rosalice Pinto Universidade Nova de Lisboa
  • Carla Teixeira Universidade Nova de Lisboa
Keywords: preamble, argumentation, textual genre, ethos.

Abstract

This is a comparative study between argumentative strategies used in the Portuguese and Brazilian Constitutional Preambles, from 1976 and 1988, respectively, in order to verify the constructed constitutional ethos. Taking the Constitutional Preamble as an inclusive textual genre (Rastier, 1989), the analysis on the thematic and discursive components (Bronckart, 1999), provides indication to establish a comparative analysis of texts. The results obtained show that, when comparing different historical contexts, the constitutional ethos of the Portuguese Preamble seems to be pedagogical and have a more asymmetrical tone when compared with the Brazilian one, which is more protective.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosalice Pinto, Universidade Nova de Lisboa

Rosalice Botelho Wakim Souza Pinto é docente convidada da Universidade Lusíada de Lisboa na Faculdade de Direito, ministrando cursos de Metodologia da Investigação e Tecnologia de Informação e de Lógica e Argumentação Jurídicas. É pesquisadora do Centro de Estudos Jurídicos, Económicos e Ambientais (CEJEA), da Universidade Lusíada de Lisboa; do Centro de Linguística da Universidade Nova de Lisboa (CLUNL). Concluiu o seu doutoramento em Linguística, especialidade em Teoria do Texto, na Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa. Sua tese de doutoramento, intitulada Argumentação em gêneros persuasivos: um estudo contrastivo, foi publicada em livro, em 2010. Finalizou em 2013 o pós-doutoramento, com a investigação intitulada O agir do empreendedor e sua configuração textual, sob a supervisão de Professores da Universidade de Genebra e da Universidade Nova de Lisboa. Tem publicações em revistas internacionais e nacionais no âmbito dos estudos de Argumentação e Retórica, de Português em Contextos Profissionais, de Linguística Textual, de Análise do Discurso e de Multimodalidade.

 

Carla Teixeira, Universidade Nova de Lisboa
Investigadora do Centro de Linguística da Universidade Nova de Lisboa, é doutorada em Linguística do Texto e do Discurso. Tem enquadrado a sua investigação no Interacionismo Sociodiscursivo e escrito artigos sobre o agir, os géneros e os textos. No âmbito do projeto CoRUs, Conhecimento, Representação e Uso (UID/LIN/03213/2013), desenvolve investigação com uma bolsa de pós-doutoramento no CLUNL.
Published
2017-06-02
How to Cite
Pinto, R., & Teixeira, C. (2017). <b&gt;Argumentation within Constitutional Preambles: interfaces in lusophone contexts. Acta Scientiarum. Language and Culture, 39(2), 143-153. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v39i2.31484
Section
Linguistics

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus