<b>Panegyric in admission exams and its argumentative aspect

  • Leni Ribeiro Leite Universidade Federal do Espírito Santo
  • Luiza Helena Rodrigues de Abreu Carvalho Universidade Federal do Espírito Santo
Keywords: panegyric, writing composition, National Standards for High School, portuguese teaching

Abstract

In this paper, we analyze the comments found in two different media about a question proposed by the board of examiners of the writing composition admission exams (vestibular) to the Federal University of Espírito Santo in 2014. The question, the composition of a panegyric, was both criticized and praised by teachers who worked with the preparation of candidates to the exam in the city of Vitória, ES. Our analysis, based on the National Standards for High School) (Brasil, 2000) that dictate the syllabus of schools in Brazil and on the frame of reference for correction of the exams, published by the University Committee (CCV), tries to evaluate the level of adequacy of the proposedquestion, when compared to the abilities the student should have acquired, as well as identify the permanence of conservative methods of teaching the Portuguese language in schools in the state. We also illustrate the use of praise and blame in other genres of texts that can be taught at the high school level.

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Author Biographies

Leni Ribeiro Leite, Universidade Federal do Espírito Santo
Leni Ribeiro Leite é graduada em Letras (Português-Latim) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1999), Mestre em Letras Clássicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2003) e Doutora em Letras Clássicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2008). Fez Pós-Doutoramento no ano acadêmico 2013-2014 na University of Kentucky, junto ao Institutum Studiis Latinis Provehendis. É Professora de Língua e Literatura Latina na Universidade Federal do Espírito Santo, credenciada no Programa de Pós-Graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em História da mesma instituição. É membro do Comitê de Assessoramento da Fundação de Amparo à Pesquisa do Espírito Santo (Fapes) na área de Linguística, Letras e Artes, e Bolsista de Produtividade em Pesquisa (Bolsa Pesquisador Capixaba 2016-2018) pela mesma Fundação. Atua principalmente na área de Estudos Clássicos, nos seguintes temas: lírica latina, Marcial, epigrama, Estácio, recepção do clássico, representação e ensino de latim.
Luiza Helena Rodrigues de Abreu Carvalho, Universidade Federal do Espírito Santo
Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Espírito Santo, estudando o gênero epidítico retórico na produção poética de Estácio, sob orientação da Profa. Dra. Leni Ribeiro Leite. É graduada de Letras-Português também pela Universidade Federal do Espírito Santo e foi bolsista de Iniciação Científica na área de Letras Clássicas com os subprojetos "Características do gênero epidítico nas obras 'De Oradore' de Cícero, 'Institutio Oratoria' de Quintiliano e na 'Arte Poética' de Horácio" e"Características do gênero epidítico na poética", ambos sob orientação da Profa. Dra. Leni Ribeiro Leite.
Published
2018-03-01
How to Cite
Leite, L. R., & Carvalho, L. H. R. de A. (2018). <b&gt;Panegyric in admission exams and its argumentative aspect. Acta Scientiarum. Language and Culture, 40(1), e33946. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v40i1.33946
Section
Linguistics

 

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