Hinterland, space for topophilic and biophilic poetic germination in Patativa do Assaré: an ecocritical approach
Abstract
Faced with the environmental problems faced in our contemporaneity, socio-environmentalists from all over the world mobilize with the objective of thinking about the human-nature relationship. Therefore, systematic and interdisciplinary studies have emerged in an attempt to question the utilitarian condition of natural goods as non-renewable resources. In this way, it was intended to expand the discussions on Ecocriticism as an articulator of this interdisciplinarity. The concept of Ecocritical literary theory contributed to the analysis of our research. For this purpose, the objective of this study was to analyze the human-nature relationship in the poetics of Patativa do Assaré, which thematizes Literature and Ecology, based on the critical Ecocritic current. Thus, the poetic analyzes contribute to the understanding of the northeastern hinterland as a space where the seed and the rhymes that express topophilic and biophilic feelings sprout. As results obtained from the analysis of the poems, it was possible to observe that Patavian poetics was consolidated as a sertanejo space where rhymes flourish at the same pace as nature flourishes and, finally, a topophilic and biophilic literature and, for that, a new re-signification of the subject-nature relationship. We concluded that Ecocriticism has become an important tool for analyzing the literary text, allowing us to perceive a redefinition of the human being-nature. Specifically, the poetics of Patativa do Assaré allow us to look at the place, the human being and the existence in a single and inseparable triple aspect.
Downloads
Metrics
References
Referências
Araújo, E. J. P., & Santos, S. M. P. (2020). As representações do sertão em Inspiração Nordestina de Patativa do Assaré. In Anais do XVIII Congresso Internacional ABRALIC - Associação Brasileira de Literatura Comparada (p. 3966-3977). Salvador, BA.
Arvay, C. G. (2016). El efecto biofilia: el poder curativo de los árboles y las plantas. Barcelona, ES: Urano.
Assaré, P. (1978). Cante lá que eu canto cá: filosofia de trovador nordestino. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.
Assaré, P. (2003). Inspira não nordestina. São Paulo, SP: Hedra.
Assaré, P. (2005). Ispinho e fulô. São Paulo, SP: Hedra.
Bachelard, G. (2000). A poética do espaço. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Brito, A. I. A (2018). Uma Voz que amplifica a aldeia: as imagens do sertão na obra de Patativa do Assaré – do corpo as novas mídias (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Camasca, E. (2020). Ecocrítica y poesía política en Cenizas en la aurora (Tese de Doutorado). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.
Candido, A. (2007). Formação da Literatura Brasileira: momentos decisivos. Rio de Janeiro, RJ: Ouro Azul.
Candido, A. (2011). O direito à literatura. In A. Candido, Vários escritos (p. 171-193). Rio de Janeiro, RJ: Ouro Azul.
Carvalho, G. (2002). Patativa poeta pássaro do Assaré. Fortaleza, CE: Editora Inside.
Carvalho, G. (2009). Cem Patativa. Fortaleza, CE: Omni.
Carvalho, G. (2011) Patativa do Assaré: um poeta cidadão. São Paulo, SP: Editora Expressão Popular.
Cidreira-Neto, I. R. G., & Rodrigues, G. G. (2017). Relação homem-natureza e os limites para o desenvolvimento sustentável. Revista Movimentos Sociais e Dinâmicas Espaciais, 6(2), 142-156. DOI: https://doi.org/10.51359/2238-8052.2017.231287.
Feitosa, C. N. C., & Silva, J. C. (2020). Aspectos ecológicos no poema Eu e Meu Campina, de Patativa do Assaré: uma abordagem ecocrítica. Brazilian Journal of Development, 6(4), 18517-18536. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n4-138.
Feitosa, L. T. (2009). Digo e não peço segredo. São Paulo, SP: Escrituras.
Garrard, G. (2006). Ecocrítica. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília.
González, M. O. (2010). Globalización, ecologia y literatura. Aproximación ecocrítica a textos literários latino-americanos. Kipus: Revista Andina de Letras, 27(I Semestre), 97-109.
Grinde, B., & Patil, G. G. (2009). Biophilia: does visual contact with nature impact on health and well-being? International Journal of Environmental Research and Public Health, 6(9), 2332-2343. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph6092332.
Morin, E., & Kern, A. B. (2011). Terra-pátria. Porto Alegre, RS: Sulina.
Norton, B. G., & Bravo-Osorio, F. (2019). Ética ambiental y antropocentrismo débil. Humanitas Hodie, 2(2), 1-22. DOI: https://doi.org/10.28970/hh.2019.2.a4.
Pilati, A. (2018). Poesia na sala de aula: subsídios para pensar o lugar e a função da literatura em ambientes de ensino. Campinas, SP: Pontes Editores.
Santos, J. S., & Lima, T. C. (2020). O elo entre a pessoa e o lugar: a afetividade, o sentimento de pertencimento e a memória dos moradores do povoado Baixão do Pará, Município de Gonçalves Dias – MA. Geografia: Publicações Avulsas, 2(1), 274-291.
Seemann, J. (2007). Geografia, geograficidade e a poética do espaço: Patativa do Assaré e as paisagens do Cariri (Ceará). Ateliê Geográfico, 1(1), 50-73. DOI: https://doi.org/10.5216/ag.v1i1.2714.
Speranza, A. (2006). Ecologia profunda y autorrealización: introdución a la filosofía ecológica de Arne Naess. Buenos Aires, AR: Biblos.
Tortonda, A. P. (2018). El estudio y la didáctica de la literatura desde una perspectiva ecocrítica y sus nexos con la educación ambiental, patrimonial y de género (Tese de Doutorado). Universidad de Extremadura, Badajoz.
Tuan, Y.-F. (2018) Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo, SP: Difel.
Wilson, E. O. (1984). Biophilia: the human bond with other species. Cambridge, MA: Harvard University Press.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 4.0 properly.