The accessibility of relative clauses in early children's writing
Abstract
This paper aims to analyze relative clauses in the writing of literacy learners based on accessibility constraints. Keenan and Comrie (1977) predict morphosyntactic constraints for relativization based on a hierarchy of grammatical relations; however, we project a new perspective on this issue, which, in addition to not only considering motivations of a morphosyntactic nature, mainly involve others of a pragmatic, semantic and cognitive nature, as proposed by Dik (1997) and O'Grady (2011). The fundamental hypothesis of the work is that, unlike Keenan and Comrie's (1977) proposal, there is not a prominence of the subject grammatical relation in relativization, but the interference of a scale of topicality and animacy and a scale of distance between the gap and the filling material in the relative clause, which has a cognitive and referential nature.
Downloads
References
Abaurre, M. B. M. (2022). Como se dá a aquisição da linguagem escrita? In G. A. Othero & V. N. Flores (Orgs.), O que sabemos sobre a linguagem: 51 perguntas e respostas sobre a linguagem humana (pp. 217–224). Parábola Editorial.
Barbosa, T. R., Silva, H. M. de L., Oliveira, R. C. de, & Gouveia, R. T. (2024). Entrevista com Michael Tomasello. Revista Da ABRALIN, 23(2), 877–893. https://doi.org/10.25189/rabralin.v23i2.2202
Camacho, R. G. (2012). Transparência e opacidade na seleção de estratégias de relativização no português. Linguística, 27(1), 47-76.
Camacho, R. G. (2017). Alinhamento e estratégias de relativização. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 33(1), 243–266. https://doi.org/10.1590/0102-445037085585369827
Capristano, C. C. (2007) Mudanças na trajetória da criança em direção à palavra escrita. [Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas].
Chacon, L. (2022). O que é a escrita? In G. A. Othero & V. N. Flores (Orgs.), O que sabemos sobre a linguagem: 51 perguntas e respostas sobre a linguagem humana (pp. 163–167). Parábola Editorial.
Chomsky, N. (1981). Lectures on Government and Binding: The Pisa Lectures. Dordrecht: Foris Publications.
Corrêa, M. L. G. (2004). O modo heterogêneo de constituição da escrita. Martins Fontes.
Corrêa, V. R. (1998) Oração Relativa: o que se fala e o que se aprende no português do Brasil. [Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas].
Dik, S. C. (1997a). The theory of Functional Grammar: Part I: The structure of the clause. Mouton de Gruyter.
Dik, S. C. (1997b). The theory of Functional Grammar: Part II: Complex and derived constructions. Mouton de Gruyter.
Goldberg, A. E. (1995). A construction grammar approach to argument structure. University of Chicago Press.
Hengeveld, K., & Mackenzie, J. L. (2008). Functional Discourse Grammar: A typologically-based theory of language structure. Oxford University Press.
Jackendoff, R. (2007). Linguistics in cognitive science: The state of the art. The Linguistic Review, 24(4), 347–401. https://doi.org/10.1515/TLR.2007.014
Keenan, E. L., & Comrie, B. (1977). Noun phrase accessibility and universal grammar. Linguistic Inquiry, 8(1), 63–99.
Keizer, E. (2015). A Functional Discourse Grammar for English. Oxford University Press.
Kenedy, E. (2007). A antinaturalidade de pied-piping em orações relativas. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro].
Mackenzie, J. L., Giomi, R., Hengeveld, K., & ten Wolde, E. (2025). Introduction: Linearization in Functional Discourse Grammar. In E. ten Wolde, R. Giomi, & K. Hengeveld (Eds.), Linearization in Functional Discourse Grammar (pp. 1–27). Mouton de Gruyter.
O’Grady, W. (2011). Relative clauses: Processing and acquisition. In E. Kidd (Ed.), The acquisition of relative clauses: Processing, typology and function (pp. 13–38). John Benjamins.
O’Grady, W. (2022). Natural syntax: An emergentist primer. University of Hawai‘i Press.
Oliveira-Codinhoto, A. P. (2016). A acessibilidade das construções relativas e a aquisição da escrita (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.
Perroni, M. C. (2001). As relativas que são fáceis na aquisição do português brasileiro. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 17(1), 59–79. https://doi.org/10.1590/S0102-44502001000100003
Pezatti, E. G. (1992). A ordem de palavras no português: aspectos tipológicos e funcionais [Tese de doutorado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”]. Unesp - Repositório Institucional. http://hdl.handle.net/11449/242443
Pontes, E. (1987). O tópico no português do Brasil. Pontes Editores.
Scarpa, E. M. (2001). Aquisição da linguagem. In F. Mussalin & A. C. Bentes (Orgs.), Introdução à linguística: domínios e fronteiras (pp. 203–232). Cortez.
Silverstein, M. (1976). Hierarchies of features and ergativity. In R. M. W. Dixon (Ed.), Grammatical categories in Australian languages (pp. 112–171). Australian Institute of Aboriginal Studies.
Tarallo, F. L. (1983). Relativization strategies in Brazilian Portuguese [Tese de doutorado, University of Pennsylvania]. ProQuest Dissertations Publishing
Tomasello, M. (2003). Constructing a language: A usage-based theory of language acquisition. Harvard University Press.
Copyright (c) 2025 Gabriela Oliveira-Codinhoto, Roberto Gomes Camacho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 4.0 properly.







6.png)






