Para o presente e para o futuro: entrevista com Adriana Lisboa
Abstract
In this interview, conducted via email, Adriana Lisboa answers questions about important aspects of her creative process, the main themes of her work, especially in poetry, and the role of literature.
Downloads
Metrics
References
Referências
Atwood, M. (2013). A porta (Adriana Lisboa, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Barthes, R. (2005). Sade, Fourier, Loyola. São Paulo, SP: Martins Fontes.
Blanchot, M. (2011). Uma voz vinda de outro lugar (Adriana Lisboa, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Brasil. Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2024). Banco de teses CNPQ. Recuperado de https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/
Brito, P. H. (2003). Macau. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Brontë, E. (2016). O morro dos ventos uivantes (Adriana Lisboa, Maria Luiza X. de A. Borges, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
McCarthy, C. (2007). A estrada (Adriana Lisboa, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: Alfaguara.
Duras, M. (2022). Hiroshima meu amor (Adriana Lisboa, Trad.). Belo Horizonte, MG: Relicário.
Duras, M. (2022). Moderato cantabile (Adriana Lisboa, Trad.). Belo Horizonte, MG: Relicário.
Duras, M. (2021). Escrever (Luciene Guimarães de Oliveira, Trad.). Belo Horizonte, MG: Relicário.
Hilst, H. (2007). Exercícios. São Paulo, SP: Globo.
Independent. (2013). Book review: Crow Blue (by Adriana Lisboa). Recuperado de https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/reviews/book-review-crow-blue-by-adriana-lisboa-8918210.html
Lima, J. L. (2022). A dupla noite (Adriana Lisboa, Trad.). São Paulo, SP: Demônio Negro.
Lisboa, A. (2024). Adriana Lisboa. Recuperado de https://www.adrianalisboa.com
Lisboa, A. (1999). Os fios da memória. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Lisboa, A. (2001). Sinfonia em branco. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Lisboa, A. (2003). Um beijo de colombina. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Lisboa, A. (2007). Rakushisha. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Lisboa, A. (2010). Azul-corvo. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Lisboa, A. (2013). Hanói. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Lisboa, A. (2019). Todos os santos. Rio de Janeiro, RJ: Alfaguara.
Lisboa, A. (2023). Realejo de vida e morte (um roteiro de Jocy de Oliveira) e Realejo dos mundos (um romance de Adriana Lisboa (Lyane Margaret Pereira, Trad.). Belo Horizonte, MG: Relicário.
Lisboa, A. (2024). Os grandes carnívoros. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Lisboa, A. (2009). Caligrafias. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Lisboa, A. (2016). O sucesso. Rio de Janeiro, RJ: Alfaguara.
Lisboa, A. (2014). Parte da paisagem. São Paulo, SP: Iluminuras.
Lisboa, A. (2018). Pequena música. São Paulo, SP: Iluminuras.
Lisboa, A. (2019). Deriva. Belo Horizonte, MG: Relicário.
Lisboa, A. (2019). O vivo. Belo Horizonte, MG: Relicário.
Lisboa, A. (2005). Língua de trapo. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Lisboa, A. (2007). O coração às vezes para de bater. São Paulo, SP: PubliFolha.
Lisboa, A. (2008). Contos populares japoneses. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Lisboa, A. (2009). A sereia e o caçador de borboletas. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Lisboa, A. (2018). Um rei sem majestade. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.
Lisboa, A. (2023). Pipoca e picolé. São Paulo, SP: Elo Editora.
Lisboa, A. (2022). Em todo tempo que existe. Belo Horizonte, MG: Relicário.
Oliveira, J. (1986). Realejo dos mundos. Recuperado de https://www.jocydeoliveira.com/obras/
Prêmio José Saramago. (2003). Adriana Lisboa. Recuperado de https://www.premiojosesaramago.pt/vencedores/2003/adriana-lisboa
Roquette-Pinto, C. (2022). Alma corsária. São Paulo, SP: Ed. 34.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 4.0 properly.