APPLICATION OF BASIC NUTRITION CONCEPTS IN THE RELATIONS BETWEEN MEDIA AND BODY IMAGE CONSTRUCTION

an experience report

  • IARA BEATRIZ SILVA FERRÉ UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE
Keywords: School. Food. Body image.

Abstract

Adolescence has important aspects for the formation of habits and behavioral practices. In it, young people are usually influenced by the media and society, becoming more concerned about their body image, which can lead to behavioral and eating disorders. The school, place where they spend a good part of their lives, ends up being a privileged environment for the consolidation of healthy eating practices through nutritional education. Thus, the objective of this work was to discuss the importance of eating habits, the concept of body image, and the encouragement of healthy habits. It was developed by students of Biological Sciences at UFRN, as an evaluation activity of Stage II. As a methodological strategy, teaching through investigation was used. Four moments were crucial for the application of the project, including an anamnesis, introduction to the content and dynamics. In the end, this pedagogical intervention provided reflection and development of critical thoughts and attitudes in relation to food and identity issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AMARAL, A. C. C.; GALEGO, B. V; NOVELLO, D. Estado nutricional e percepção corporal entre adolescentes de uma escola do município de Guarapuava, pr. Revista da universidade vale do Rio Verde, Três Corações, v. 1, n. 14, p.383-392, 30 jul. 2016.Semestral.
BALDAM, E. A. P; AGUIAR, S. S.; LIBERALI, R; NAVARRO, F. Revista Brasileira de Obesidade, Nutrição e Emagrecimento, São Paulo v.2, n.10, p.362-375, Jul/Ago. 2008. ISSN 1981-9919.
BRANCO, L.M.; HILÁRIO, M.O.E.; CINTRA, I.P. Percepção e satisfação corporal em adolescentes e a relação com seu estado nutricional. Revista de Psiquiatria Clínica. v.6, n.33, p.292-6, 2006.
BRASIL. Ministério da saúde. Guia Alimentar do Ministério da Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2014;
CHAVES, P. N. et al. Construindo diálogos entre a mídia–educação e a Educação Física: uma experiência na escola. Motriv, [s.l.], v. 27, n. 44, p.150-163, 4 maio 2015.Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
FERRARI, E. P., et al. Adaptação e validação de escalas de silhuetas para crianças brasileiras. Revista Motricidade. Edições Desafio Singular 2018, vol. 14, SI, pp. 5-10.
MARTINS, C. R. et al. Insatisfação com a imagem corporal e relação com estado nutricional, adiposidade corporal e sintomas de anorexia e bulimia em adolescentes. Revista Psiquiatria do Rio Grande do Sul. 2010; 32(1):19-23, 16 set. 2009.
RAMOS, L. L; PEREIRA; A. C.; SILVA, M. A. D. Vídeo como ferramenta de ensino em cursos de saúde. Campina Grande: J. Health Inform, v. 11, n. 2, 2019.
SIMÕES, H; SERRA, F; DUARTE, S. Diabetes Tipo 2 na Infância e Adolescência – Novos Docentes, Novos Desafios. Revista Portuguesa de Diabetes. 2015; 10 (2): 90-97.
SCHNEIDER, I. L. M. et al. Índice de massa corporal e percepção da imagem corporal em dançarinos de Concórdia, SC. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 17, Nº 174, Novembro de 2012.
Published
2022-04-25
How to Cite
1.
SILVA FERRÉ IB. APPLICATION OF BASIC NUTRITION CONCEPTS IN THE RELATIONS BETWEEN MEDIA AND BODY IMAGE CONSTRUCTION. arqmudi [Internet]. 2022Apr.25 [cited 2025Sep.26];26(1):228-37. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/60537
Section
Original Article in Teaching Methodologies in Basic and Higher Education