MONITORIA VIRTUAL NA DISCIPLINA DE ANATOMIA HUMANA DURANTE A PANDEMIA DA COVID-19: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA
Abstract
With the registration of the first cases of COVID-19 in Brazil in February 2020, face-to-face classes were suspended, resulting in the need for online activities. At the Federal University of Paraná (UFPR), mentoring is a complementary training activity of voluntary nature. Due to the sanitary context, the Emergency Digital Monitoring Program was instituted. Since then, mentoring has been developed virtually. The objective of this work is to report the experience of anatomy monitors students of the Medicine course at UFPR Campus Toledo, critically analyzing the situations experienced. Mentoring was carried out during the second Emergency Remote Teaching (ERE2), between November 2020 and March 2021, aimed at students of the first period and conducted by two monitors of the second period. Contents on the anatomy of bones, muscles, ligaments, joints, and renal and gastrointestinal systems were developed. With ERE2, there was a loss of the visual element of anatomy teaching due to the lack of contact with 3D anatomical structures, especially cadavers, demanding access to alternative means such as virtual atlases. The correlation between academic performance and learning was compromised by the possibility of consulting the internet and literature during exams. Despite the limitations of ERE2, future experiences with remote teaching must 1) guarantee access for students, monitors and professors to a good quality virtual atlas and 2) have an examination method that allows a better correlation between academic performance and apprenticeship.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Edital PROGRAD nº 01/2020. Programa Institucional de Monitoria - PIM. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
CAVALCANTE, J. R.; CARDOSO-DOS-SANTOS A. C.; BREMM J. M.; LOBO A. P.; MACÁRIO E. M.; OLIVEIRA W. K.; FRANÇA G. V. A. COVID-19 no Brasil: evolução da epidemia até a semana epidemiológica 20 de 2020. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 29, n. 4, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5123/S1679-49742020000400010 . Acesso em: 20 ago. 2021.
ESTAI, M.; BUNT, S. Best teaching practices in anatomy education: A critical review. Annals of Anatomy, v. 208, p. 151-157, nov. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.aanat.2016.02.010 . Acesso em: 22 ago. 2021.
GUSSO H. L.; ARCHER A. B.; LUIZ F. B.; SAHÃO F. T.; LUCA G. G.; HENKLAIN M. H. O.; PANOSSO M. G. KIENEN N.; BELTRAMELLO O. GONÇALVES V. M. Ensino Superior em Tempos de Pandemia: Diretrizes à Gestão Universitária. Educação & Sociedade, v. 41, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.238957 . Acesso em: 21 de ago. 2021.
KEENAN, I. D.; AWADH, A. B. Integrating 3D Visualisation Technologies in Undergraduate Anatomy Education. In: REA, P. M. Biomedical Visualisation. Advances in Experimental Medicine and Biology, v. 1120. p. 39-53. Springer, Cham: 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-030-06070-1_4 . Acesso em: 23 ago. 2021.
PAULA, B. S.; CODEÇO C.; HOR-MEYLL, M.; PAIVA T. Elaboração e avaliação da disciplina remota de Física 1 na UFRJ durante a pandemia de Covid-19 em 2020. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, jan. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0518 . Acesso em 24 ago. 2021.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
