THE ROLE OF THE MANAGER IN BUILDING A POSITIVE SCHOOL CULTURE
Abstract
This text presents reflections originating in the School Management discipline, a component of the curriculum of the Degree in Biological Sciences at UFPR, in the Palotina Sector. It discusses the role of the school manager in building a positive school culture. It is based on the principle that a school is a social organization and that, therefore, beyond legal norms, it is provided through the interactions of the people who make it up. In this collective space, values and beliefs are present, and routine practices are put into it, which become habits and form an organizational culture. The objective is to discuss the centrality of the principal's role in building a school culture that influences the way of thinking and acting of its members around common objectives, that is welcoming of differences, that values a healthy and constructive environment for students, teachers and for the community as a whole. The methodological approach used is literature review. In the end, we highlight the importance of this professional's action in preventing situations and behaviors that may produce forms of prejudice and discrimination or reinforce them.
Downloads
References
BARROSO, J. Cultura, Cultura Escolar, Cultura de Escola. Disponível em:
BOOTH, A. The literature review: its role within research. In BOOTH A.; SUTTON A.; PAPAIOANNOU D. (Eds). Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles: Sage. 2016.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2008.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1981.
DIAS, S.V.; WINKELER, M.S.B. O Papel do Gestor como líder na constituição do clima e da cultura organizacional no espaço escolar. Cadernos PDE. Desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Artigos. Versão Online ISBN 978-85-8015-080-3. Disponível em http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_utfpr_gestao_artigo_silvia_vieira_dias.pdf. Acesso em 30 out 2023.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. In: Revista Brasileira de História da Educação. Tradução de Gizele de Souza. Campinas: Editora Autores Associados, nº 1, janeiro/junho, 2001. p. 9-43. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250681/mod_resource/content/1/273-846-1https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250681/mod_resource/content/1/273-846-1-PB.pdfPB.pdf. Acesso em 10 ago 2023.
LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.ISBN - 978-85-385-0027-8.
LUCK, H. Gestão educacional: uma questão paradigmática.12.ed.- Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. Série Cadernos de gestão.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. (12ª edição). São Paulo: Hucitec Abrasco, 2010.
NASCIMENTO, M. M.; LIMA, N. W.; CAVALCANTI, C. J. de H.; OESTERMANN, F. Cultura política, desempenho escolar e a Educação em Ciências: um estudo empírico à luz de Pierre Bourdieu. Ciência & Educação. Bauru, 25(2), 431–447, 2019. https://doi.org/10.1590/1516-731320190020010.
PAIVA, M. N. dos S. Gestão democrática: um desafio a ser vivenciado no resgate da comunidade escolar. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização). Universidade Federal de Santa Maria, RS, 2009. Disponível em https://repositorio.ufsm.br/handle/1/28884. Acesso em 05 nov 2023.
ROTHER, E. T. Revisão sistemática X revisão narrativa. In: Editorial Acta paul. enferm. 20 (2). Jun 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001. Acesso em 10 ago 2023.
SAGE, D. D. (1999). Estratégias administrativas para a realização do ensino inclusivo. In S. Stainback & W. Stainback, Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.
SILVA, F.C.T. A cultura escolar: quadro conceitual e possibilidades de pesquisa. Curitiba: Editora UFPR, n. 28, p. 201-216, 2006. Disponível em https://www.scielo.br/j/er/a/w6kJ5hdSGVRnhRWTVP68D3P/ Acesso em 10 ago 2023
SOUSA, J. R; SANTOS, S. C. M. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa e debate em Educação, v. 10, n. 2, p. 1396-1416, 2020.
SPECK, R. A. Regulação das políticas educativas e a intensificação do controle sobre a gestão escolar. 1ed. Curitiba: Appris, 2022.
VINÃO FRAGO, A. Historia de la educación e historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 0, p. 63-82, 1995.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.

Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.







