THE ROLE OF THE MANAGER IN BUILDING A POSITIVE SCHOOL CULTURE

Keywords: School Management, Leadership, Organizational Climate and Culture

Abstract

This text presents reflections originating in the School Management discipline, a component of the curriculum of the Degree in Biological Sciences at UFPR, in the Palotina Sector. It discusses the role of the school manager in building a positive school culture. It is based on the principle that a school is a social organization and that, therefore, beyond legal norms, it is provided through the interactions of the people who make it up. In this collective space, values ​​and beliefs are present, and routine practices are put into it, which become habits and form an organizational culture. The objective is to discuss the centrality of the principal's role in building a school culture that influences the way of thinking and acting of its members around common objectives, that is welcoming of differences, that values ​​a healthy and constructive environment for students, teachers and for the community as a whole. The methodological approach used is literature review. In the end, we highlight the importance of this professional's action in preventing situations and behaviors that may produce forms of prejudice and discrimination or reinforce them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, A. C. A gestão democrática e os canais de participação dos estudantes. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 3, n. 4, p. 253-266, jan./jun. 2012. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/116. Acesso em: 05 out. 2023.
BARROSO, J. Cultura, Cultura Escolar, Cultura de Escola. Disponível em: .
BOOTH, A. The literature review: its role within research. In BOOTH A.; SUTTON A.; PAPAIOANNOU D. (Eds). Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles: Sage. 2016.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2008.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1981.
DIAS, S.V.; WINKELER, M.S.B. O Papel do Gestor como líder na constituição do clima e da cultura organizacional no espaço escolar. Cadernos PDE. Desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Artigos. Versão Online ISBN 978-85-8015-080-3. Disponível em http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_utfpr_gestao_artigo_silvia_vieira_dias.pdf. Acesso em 30 out 2023.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. In: Revista Brasileira de História da Educação. Tradução de Gizele de Souza. Campinas: Editora Autores Associados, nº 1, janeiro/junho, 2001. p. 9-43. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250681/mod_resource/content/1/273-846-1https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4250681/mod_resource/content/1/273-846-1-PB.pdfPB.pdf. Acesso em 10 ago 2023.
LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.ISBN - 978-85-385-0027-8.
LUCK, H. Gestão educacional: uma questão paradigmática.12.ed.- Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. Série Cadernos de gestão.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. (12ª edição). São Paulo: Hucitec Abrasco, 2010.
NASCIMENTO, M. M.; LIMA, N. W.; CAVALCANTI, C. J. de H.; OESTERMANN, F. Cultura política, desempenho escolar e a Educação em Ciências: um estudo empírico à luz de Pierre Bourdieu. Ciência & Educação. Bauru, 25(2), 431–447, 2019. https://doi.org/10.1590/1516-731320190020010.
PAIVA, M. N. dos S. Gestão democrática: um desafio a ser vivenciado no resgate da comunidade escolar. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização). Universidade Federal de Santa Maria, RS, 2009. Disponível em https://repositorio.ufsm.br/handle/1/28884. Acesso em 05 nov 2023.
ROTHER, E. T. Revisão sistemática X revisão narrativa. In: Editorial Acta paul. enferm. 20 (2). Jun 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001. Acesso em 10 ago 2023.
SAGE, D. D. (1999). Estratégias administrativas para a realização do ensino inclusivo. In S. Stainback & W. Stainback, Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.
SILVA, F.C.T. A cultura escolar: quadro conceitual e possibilidades de pesquisa. Curitiba: Editora UFPR, n. 28, p. 201-216, 2006. Disponível em https://www.scielo.br/j/er/a/w6kJ5hdSGVRnhRWTVP68D3P/ Acesso em 10 ago 2023
SOUSA, J. R; SANTOS, S. C. M. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa e debate em Educação, v. 10, n. 2, p. 1396-1416, 2020.
SPECK, R. A. Regulação das políticas educativas e a intensificação do controle sobre a gestão escolar. 1ed. Curitiba: Appris, 2022.
VINÃO FRAGO, A. Historia de la educación e historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 0, p. 63-82, 1995.
Published
2023-12-04
How to Cite
1.
Angela Speck R, Monteiro Pacheco C. THE ROLE OF THE MANAGER IN BUILDING A POSITIVE SCHOOL CULTURE . arqmudi [Internet]. 2023Dec.4 [cited 2025Nov.6];27(ESPECIAL3):15-. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/70544