EDUCATIONAL DOMINO TO STUDY THE ABO SYSTEM AND RH FACTOR

  • Ione Maria de Matos Universidade Federal de Juiz de Fora - Campus Governador Valadares
  • Karine Maria da Silva Werneck
Keywords: ABO system, Rh fator, Didactic game, Didactic dominoes

Abstract

Didactic games can act as a strategy to facilitate learning playfully. In this work, we developed and applied a domino-type educational game to assimilate and review concepts about the ABO system and the RH factor that was applied in a third-year-high school class. The game was made of a total of 12 kits, each consisting of 28 wooden pieces. The pieces are made of two regions, filled with information about phenotypes, genotypes and characteristics of blood groups in relation to the presence or absence of agglutinogens and agglutinins. The students qualitatively evaluated the benefits of using the developed educational game. The game was played with four players, but as some students were not present on the day of application, some had only three players and the specific rules for this situation were followed. Throughout the development of the games, it was possible to observe that the didactic dominoes favored the understanding of genetic terms that had not yet been assimilated by the students, such as genotype, agglutinogen and agglutinins. The game was considered difficult by some students and challenging by others. However, everyone actively participated in the game. The results point to the importance of using educational games to review and assimilate biology content, as they allow student leadership, encourage dialogue and potentially facilitate learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, S.; MELO, V.; RICARDO, D.; SANTOS, B. A utilização de jogos didáticos no ensino de ciências e biologia como uma metodologia facilitadora para o aprendizado. VI Enforsup I interfor, Brasília, n. 384, p. 1-13, 2015.

DA CONCEIÇÃO, A. R.; MOTA, M. D. A.; BARGUIL, P. M. Jogos didáticos no ensino e na aprendizagem de Ciências e Biologia: concepções e práticas docentes. Research, Society and Development, 9, n. 5, p. e165953290-e165953290, 2020.

DE CASTRO, B. J.; FRASSON COSTA, P. C. Contribuições de um jogo didático para o processo de ensino e aprendizagem de Química no Ensino Fundamental segundo o contexto da Aprendizagem Significativa. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, 6, n. 2, p. 25-37, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 19897, 2022.

GONZAGA, G. R.; MIRANDA, J. C.; FERREIRA, M. L.; COSTA, R. C. et al. Jogos didáticos para o ensino de Ciências. Revista Educação Pública, 17, n. 7, p. 1-12, 2017.

MELO, A. C. A.; ÁVILA, T. M.; SANTOS, D. M. C. Utilização de jogos didáticos no ensino de ciências: um relato de caso. Ciência Atual–Revista Científica Multidisciplinar do Centro Universitário São José, 9, n. 1, 2017.

NETO, H. D. S. M. O jogo é a excalibur para o ensino de ciências?: apontamentos para pensar o lúdico no ensino de conceitos e na formação do professor. ACTIO: Docência em Ciências, 4, n. 3, p. 77-91, 2019.

ZUANON, Á. C. A.; DINIZ, R. H. S.; DO NASCIMENTO, L. H. Construção de jogos didáticos para o ensino de Biologia: um recurso para integração dos alunos à prática docente. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 3, n. 3, 2011.
Published
2024-12-11
How to Cite
1.
de Matos IM, Werneck KM da S. EDUCATIONAL DOMINO TO STUDY THE ABO SYSTEM AND RH FACTOR. arqmudi [Internet]. 2024Dec.11 [cited 2025Nov.6];28(3):21-0. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/73580
Section
Original Article in Science, Biology and Biodiversity