A THE INFLUENCE OF ENVIRONMENTAL DISCIPLINES TAUGHT IN UNIVERSITY COURSES IN THE SELECTIVE SEPARATION OF HOUSEHOLD WASTE
Abstract
The increase in the amount of solid waste has raised concerns about the impact worldwide. In view of the intensification of waste generation, it was decided to question the possible impact of the workload of the environmental disciplines of the undergraduate program on the disposal of waste. Thus, some undergraduate courses were chosen, such as: night courses at UniCesumar University, such as: Psychology, Physiotherapy, Music, Software Engineering, Law, Administration, Fashion, Agronomy, Biological Sciences and Civil Engineering. Later, it was necessary to collect the curriculum of the courses, containing subjects from the first to the last period. For the classification of the workload, the courses were divided into: none, one, two to three, four or more disciplines related to ecology or sustainability. From the categorization of the courses, the questionnaire was elaborated and 16 questions were defined, 15 objective and 1 open. Data collection was performed through a visit to the rooms of the last period of the courses. Based on the data collected, we found that most of the 52 students, who chose to answer the questionnaire, were the household waste. Among the percentage that does not part of the garbage, it is analyzed that 3 people do not do it because they do not know how to do it. The data showed that 86.5% of the people already knew about sustainability and selective collection. Of these, 33% stated that their knowledge about the subject increased after graduation. Therefore, in our study, we verified that the separation of household waste was not related to the workload of undergraduate courses.
Downloads
Metrics
References
DA CONCEIÇÃO, Mário Marcos Moreira et al. Crescimento populacional e geração de resíduos sólidos: o caso da região norte. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 2, p. 7936-7846, 2020.
FERREIRA, Fernanda Tiemi Nakashima; PROCOPIAK, Letícia Knechtel; CUBAS, Karina Guedes. O conhecimento sobre resíduos sólidos das funcionárias de serviços gerais de uma universidade do município de Curitiba. In: Congresso brasileiro de gestão ambiental. 2011.
GONZALEZ, Carlos Eduardo Fortes. Educação pela ação ambiental: a coleta seletiva de resíduos sólidos em um departamento de instituição superior de ensino. 2006. Dissertação de Mestrado. Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
MACEDO, Maria Alexandra Alves Pinheiro Torres de; RAMOS, Maria da Conceição Pereira. Educação ambiental e resíduos sólidos urbanos: caminho para um futuro sustentável. EduSer-Revista de educação, v. 7, n. 2, p. 41-57, 2015.
MELO, Janaini Rodrigues; CINTRA, Leonardo Sette; LUZ, Claudia Noleto Maciel.
Educação ambiental: reciclagem do lixo no contexto escolar. Multidebates.
Disponível em:
https://revista.faculdadeitop.edu.br/index.php/revista/article/view/181/198. Acesso
em: 15 nov. 2022.
NETO, Roque Pinto de Camargo; BARBOSA, Márcio Nora; MENEZES, Gabrielito Rauter; ABDALLAH, Patrízia Raggi. Separação dos Resíduos Domésticos: Diferenciais Rural-Urbano no Brasil. ENABER, [S. l.], p. ., 15 ago. 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Roque-Neto-3/publication/325722731_Separacao_dos_Residuos_Domesticos_Diferenciais_Rural-Urbano_no_Brasil/links/5d0424f7a6fdcc39f11b64d2/Separacao-dos-Residuos-Domesticos-Diferenciais-Rural-Urbano-no-Brasil.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
SILVA, Winnie Gomes da; HIGUCHI, Maria Inês Gasparetto; FARIAS, Maria Solange Moreira de. Educação ambiental na formação psicossocial dos jovens. Ciência & Educação, [S. l.], v. 21, n. 4, p. 1031-1047, 15 jun. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/Jx4hZvHLJGPBf6kppqqc8LM/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 13 nov. 2022.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
