A PERCEPÇÃO DOS ALUNOS DA REDE PÚBLICA DE ICAPUÍ SOBRE A IMPORTÂNCIA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL

Keywords: Awareness; Elementary Education; Natural Environment

Abstract

This study investigated the understanding of elementary school students about Environmental Education. As a method, a questionnaire was applied to the elementary school students of a school located in the municipality of Icapuí-Ceará. The questionnaire contained 10 questions, 8 objective and 2 subjective. The results obtained in the first question, from the 6th year (79.55%) and the 7th (91.18%), show the students’ understanding of environmental education. The eighth question asked if studying the environment reduces environmental degradation. 68.89% of the 6th year consider that yes and 82.86% of the 7th year also consider that learning and knowledge about the environment are a way to value and preserve it. The results of the research allowed a better understanding of the students’ understanding of Environmental Education and their respective opinions about the environment and environmental problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ARTINO, A. R. Jr; LA ROCHELLE, J. S.; DEZEE, K. J.; GEHLBACH, H. Developing questionnaires for educational research: AMEE Guide No. 87. Med Teach, v. 36, n. 6, p. 463-74, jun. 2014. Disponível em:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4059192/. Acesso em: 31 jan 2024

AGUIAR, P. C. B. et al. Da teoria à prática em Educação Ambiental. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 6, n. 2, 2017.

BRASIL. Resolução nº 2 de 15 de junho de 2012, estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental, 2012

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6 ed. São Paulo: Cortez, 256 p., 2012.

DEMOLY, K. R. A.; SANTOS, J. S. B. D. Aprendizagem, educação ambiental e escola: modos de agir na experiência de estudantes e professores. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 21, 2018.

GUIMARAÊS, Mauro. Educação Ambiental: num consenso um embate? São Paulo: Papirus, 2000.

JEOVANIO-SILVA, V. R. M.; JEOVANIO-SILVA, A. L.; CARDOSO, S. P. Um olhar docente sobre as dificuldades do trabalho da Educação Ambiental na escola. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 9, n. 5, p. 256–272, 2018.

LEITE, I. A., Leite, C. A., & Leite, C. A. Percepção de alunos acerca de educação ambiental em uma comunidade escolar, Patos-PB. Biodiversidade, 16(2). 2017.

LOUREIRO, C. F. B. Teoria Crítica. In: FERRARO-JUNIOR, L. A. Encontros e Caminhos: formação de educadores ambientais e coletivos educadores. p. 323-332; Brasília: Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

MEDEIROS, A. B. et al. A Importância da educação ambiental na escola nas series iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v.4, n. 1, set. 2011

PAIVA, Helena Maria Gomes de. A importância e a necessidade da parceria família x escola. 2017. 20f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Macau, 2017.

ÖLLERER, K. Environmental Education - The Bumpy Road from Child Foraging to Literacy and Active Responsibility. Journal of Integrative Environmental Sciences, v. 12, n. 3, p. 205-216, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/1943815X.2015.1081952. Acesso em: 31 de jan 2024.

PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013.

QUINTAS, M.A. Organização e gestão hoteleira. Alcabideche: Oteltur, 2006.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2017.

SANTOS, J.G. et al. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade: Um estudo com alunos do ensino fundamental, 2000.

SANTOS, S.P.; GARDOLINSK, M.T. A importância da Educação Ambiental nas escolas para a construção de uma sociedade sustentável. Pós-graduação do curso de sustentabilidade e políticas públicas do grupo Uninter, 2018.

SANTOS, A. D., & Vasconcelos, C. A. D. (2017). Percepção ambiental e mapas mentais: um diagnóstico dos alunos acerca do ecossistema manguezal. Revista REAMEC. v. 5, n. 2, p. 344-359.

SHARMA, N.; PAÇO, A.; UPADHYAY, D. Option or necessity: Role of environmental education as transformative change agent. Evaluation and Program Planning, v. 97, 2023. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149718923000216. Acesso em: 30 de jan 2024.

SILVA, Heloina Oliveira da; BEZERRA, Renilton Delmundes. A importância da educação ambiental no âmbito escolar. Revista Interface, Edição nº 12, dezembro de 2016: Botucatu. 2016.

United Nations General Assembly. Report of the world commission on environment and development: Our common future. Oslo, Norway: United Nations General Assembly, Development and International Co-operation: Environment. 1987.
Published
2024-08-13
How to Cite
1.
Gomes Dantas MV, França AK de A, de Medeiros MHT, da Silva MHF, da Mota YTR. A PERCEPÇÃO DOS ALUNOS DA REDE PÚBLICA DE ICAPUÍ SOBRE A IMPORTÂNCIA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL. arqmudi [Internet]. 2024Aug.13 [cited 2025Sep.26];28(2):104-1. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/72475
Section
Original Article in Teaching Methodologies in Basic and Higher Education