A PERCEPÇÃO DOS ALUNOS DA REDE PÚBLICA DE ICAPUÍ SOBRE A IMPORTÂNCIA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL
Abstract
This study investigated the understanding of elementary school students about Environmental Education. As a method, a questionnaire was applied to the elementary school students of a school located in the municipality of Icapuí-Ceará. The questionnaire contained 10 questions, 8 objective and 2 subjective. The results obtained in the first question, from the 6th year (79.55%) and the 7th (91.18%), show the students’ understanding of environmental education. The eighth question asked if studying the environment reduces environmental degradation. 68.89% of the 6th year consider that yes and 82.86% of the 7th year also consider that learning and knowledge about the environment are a way to value and preserve it. The results of the research allowed a better understanding of the students’ understanding of Environmental Education and their respective opinions about the environment and environmental problems.
Downloads
Metrics
References
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4059192/. Acesso em: 31 jan 2024
AGUIAR, P. C. B. et al. Da teoria à prática em Educação Ambiental. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 6, n. 2, 2017.
BRASIL. Resolução nº 2 de 15 de junho de 2012, estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental, 2012
CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6 ed. São Paulo: Cortez, 256 p., 2012.
DEMOLY, K. R. A.; SANTOS, J. S. B. D. Aprendizagem, educação ambiental e escola: modos de agir na experiência de estudantes e professores. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 21, 2018.
GUIMARAÊS, Mauro. Educação Ambiental: num consenso um embate? São Paulo: Papirus, 2000.
JEOVANIO-SILVA, V. R. M.; JEOVANIO-SILVA, A. L.; CARDOSO, S. P. Um olhar docente sobre as dificuldades do trabalho da Educação Ambiental na escola. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 9, n. 5, p. 256–272, 2018.
LEITE, I. A., Leite, C. A., & Leite, C. A. Percepção de alunos acerca de educação ambiental em uma comunidade escolar, Patos-PB. Biodiversidade, 16(2). 2017.
LOUREIRO, C. F. B. Teoria Crítica. In: FERRARO-JUNIOR, L. A. Encontros e Caminhos: formação de educadores ambientais e coletivos educadores. p. 323-332; Brasília: Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.
MEDEIROS, A. B. et al. A Importância da educação ambiental na escola nas series iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v.4, n. 1, set. 2011
PAIVA, Helena Maria Gomes de. A importância e a necessidade da parceria família x escola. 2017. 20f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Macau, 2017.
ÖLLERER, K. Environmental Education - The Bumpy Road from Child Foraging to Literacy and Active Responsibility. Journal of Integrative Environmental Sciences, v. 12, n. 3, p. 205-216, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/1943815X.2015.1081952. Acesso em: 31 de jan 2024.
PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013.
QUINTAS, M.A. Organização e gestão hoteleira. Alcabideche: Oteltur, 2006.
REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2017.
SANTOS, J.G. et al. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade: Um estudo com alunos do ensino fundamental, 2000.
SANTOS, S.P.; GARDOLINSK, M.T. A importância da Educação Ambiental nas escolas para a construção de uma sociedade sustentável. Pós-graduação do curso de sustentabilidade e políticas públicas do grupo Uninter, 2018.
SANTOS, A. D., & Vasconcelos, C. A. D. (2017). Percepção ambiental e mapas mentais: um diagnóstico dos alunos acerca do ecossistema manguezal. Revista REAMEC. v. 5, n. 2, p. 344-359.
SHARMA, N.; PAÇO, A.; UPADHYAY, D. Option or necessity: Role of environmental education as transformative change agent. Evaluation and Program Planning, v. 97, 2023. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149718923000216. Acesso em: 30 de jan 2024.
SILVA, Heloina Oliveira da; BEZERRA, Renilton Delmundes. A importância da educação ambiental no âmbito escolar. Revista Interface, Edição nº 12, dezembro de 2016: Botucatu. 2016.
United Nations General Assembly. Report of the world commission on environment and development: Our common future. Oslo, Norway: United Nations General Assembly, Development and International Co-operation: Environment. 1987.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
