TOTAL QUALITY MANAGEMENT (TQM) PERSPECTIVE AS AN ORGANIZATIONAL CONTROL TYPE

  • André Felipe de Albuquerque Fell Universidade Federal de Pernambuco
Keywords: Total Quality Management (TQM). Organizational control. Difuse control type

Abstract

The organizational studies have struggled to focuse analysis also at labour process, trying to notice how quality programs impact organizational control, labour division and human resource management. A significant issue to organizational theories, related to Total Quality Management (TQM), is control, pathway of this essay that considers TQM an important influence upon organizational control system. The purpose of the present essay is to analyse how TQM, as a management model, has a promised speech to change coercive employee´s control for a more (apparently) democratic labour relations through a participative management in which autonomy and labor influence chance are possible for all. A critical analysis of quality management principles show that upon total engagement of employees to organizational supported causes, settles capital-labour relations through difuse control, known as cognitive´s premise control (PERROW, 1986), a type of control based on common shared world view or related to persuasion and consensus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKTOUF, O. A administração entre a tradição e a renovação. São Paulo: Atlas, 1996.

_______.Administração e teorias das organizações contemporâneas: rumo a um humanismo radical crítico? Revista Organização e Sociedade, v. 8, n.21, p.13-33, Maio/Agosto, 2001.

_______. Pós-globalização, administração e racionalidade econômica: a síndrome do avestruz. São Paulo: Atlas, 2004.

ANDERSON, J.C. et al. A path analytic model of a theory of Quality Management underlying the Deming management method: preliminary empirical findings. Decision Sciences, v. 26, n. 5, p. 637-658, 1995.

ANTHONY, R. N. The management of control function. Boston, Massachusets: The Harvard Business School Press, 1988.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). NBR ISO 9000: Sistemas de gestão da qualidade – fundamentos e vocabulários. Rio de Janeiro, 2000.

BARKER, J.R. Tightning the iron cage: concetive control in self-managing teams. Administrative Science Quartely, v. 38, p.408-437, 1993.

BERNARDO, J. Democracia totalitária: teoria e prática da empresa soberana. São Paulo: Cortez, 2004.

BOLTANSKI, L.; CHIAPELLO, E. O novo espírito do capitalismo. Trad.: Ivone C. Benedetti. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

BORDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Ed. Bertrand Brasil, 1989.

CAMPOS, V. F. Gerência da qualidade total: estratégia para aumentar a competitividade da empresa brasileira. Escola de Engenharia da Universidade Federal de Minas Gerais, Fundação Christiano Ottoni, 1990.

CARVALHO DA SILVA, R. Poder invisível, formas de controle e gestão da qualidade total: o caso da Siderúrgica Riograndense. In: VIEIRA, M.M.F.; CARVALHO, C.A. Organizações, instituições e poder no Brasil. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.

CARVALHO, C. A. Poder, conflito e controle nas organizações modernas. Maceió: UFAL, 1998.

CHIAPELO, E. Les tipologies des modes de contrôle et leurs facteurs de contingence: un essai d’organisation de la littérature. Comptabilité-Contrôle-Audit, t. 2, v. 2, sept. 1994.

CHOI, T.Y.; EBOCH, K. The TQM paradox: relations among TQM practices, plant performance, and customer satisfaction. Journal of Operations Management, v. 17, n. 1, p. 59-75, 1998.

CLEGG, S. Poder, linguagem e ação nas organizações. In: CHANLAT, J.F. (org.). O indivíduo nas organizações – dimensões esquecidas. São Paulo: Atlas, 1996.

CORDEIRO, J. V. B. de M. Reflexões sobre a Gestão da Qualidade Total: fim de mais um modismo ou incorporação do conceito por meio de novas ferramentas de gestão? Rev. FAE, Curitiba, v.7, n.1, jan./jun. 2004.

CORREDOR, P.; GOÑI, S. TQM and performance: is the relationship so obvious? Journal of Business Research, v. 64, n. 8, 2011.

COURPASSON, D. Managerial strategies of domination – power in soft bureaucracies. Organization Studies, v.21, n.1, p.141-161, 2000.

DAVIS, T.R.V. Breakdowns in total quality management: an analysis with recommendations. International Journal of Management, v. 14, p. 1322, 1997.

DAWSON, P.; PALMER, G. Total quality management in Australian and New Zealander companies: some emerging themes and issues. International Journal of Employment Studies, 1(2): 221-38, 1993.

DEMING, W.E. Out of the crisis. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

DERMER, J. Control and organizational order. Accounting, Organizations and Society, v. 13, n. 1, p. 25-36, 1988.

ETZIONI, A. Organizational control structure. In: MARCH, J. (Ed.). Handbook of organizations. Chicago: Rand Mcnally and Company, 1965.

_______. Organizações modernas. 6. ed. São Paulo: Pioneira, 1980.

FARIA, J.H. Economia política do poder: as práticas do controle nas organizações. 1.ed. Curitiba: Juruá, v. 1, 2004.

FEIGENBAUM, A.V. Total quality control. 3.ed. New York: McGraw-Hill, 1983.

FLEURY, A.C.; VARGAS, N. (coords.). Organização do trabalho: uma abordagem interdisciplinar. São Paulo: Atlas, 1983.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

GORENDER, J. Globalização, tecnologia e relações de trabalho. Estudos Avançados, 29(11), p.311-361. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40141997000100017.

HATCH, M. J. Organization theory. Modern, symbolic and postmodern perspectives. Oxford: Oxford University Press, 1997.

HENDRICKS, K.B.; SINGHAL, V.R. Firm characteristics, total quality management and financial performance. Journal of Operations Management, v. 19, n. 3, p. 269-285, 2001.

ISHIKAWA, K. Controle de qualidade total: a maneira japonesa. Rio de Janeiro: Campus, 1993.

JERMIER, J. Introduction: critical perspectives on organizational process. Administrative Science Quarterly, v. 43, n.2, p.235-256, 1998.

JESUS, A. R. de. Diagnóstico do Sistema de Gestão pela Qualidade Total (GQT/TQC/TQM) da Caraíba Metais. 2000. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração) - Escola de Administração, UFBA, Salvador.

JESUS, A. R. de; LEPIKSON, H.A. Ten years of TQM and five years of Six Sigma Program in a metallurgical copper plant. In: International Working Conference TQM Advanced and Intelligent Approaches, 5th, 2009, Belgrado. Proceedings… Belgrado: Mechanical Engineering Faculty, 2009. v. 1. p. 411-416.

JURAN, J.M. Quality control handbook. 3.ed. New York: McGraw-Hill, 1979.

______. Juran na liderança pela qualidade. Um guia para executivos. São Paulo: Pioneira, 1990.

LEITE, F.T.; NOGUEIRA, C. E. G. Evolução de Gerenciamento pela Qualidade Total para o modelo das Organizações de Aprendizagem. Gestão & Regionalidade, v. 22, n. 63, p. 54-68, 2006.

LEWIS, B.R.; MITCHELL, V.W. Defining and measuring the quality of customer service. Marketing, Inteligence and Planning, v. 8, n.6, p.11-17, 1990.

LIMA, M.E.A. Programas de qualidade total e seus impactos sobre a qualidade de vida no trabalho. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 29, n. 4, p. 64-72, out./dez. 1994.

______.Equívocos da Excelência: as novas formas de sedução na empresa. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

MATTOSO, J. (org.). A desordem do trabalho. São Paulo: Atlas, 1996.

MINTZBERG, H. Criando organizações eficazes: estruturas em cinco configurações. São Paulo: Atlas, 1995.

MOTTA, F.C.P.; VASCONCELOS, I. O novo sentido da liderança: controle social nas organizações. In: Mudança organizacional: aprofundando temas atuais em administração de empresas. São Paulo: Atlas, 1995.

MOTTA, F.C.P. Controle social nas organizações. Revista de Administração de Empresas. v.3, n.19, p.11-25, jul./set. 1979.

______. Organização e poder: empresa, Estado e escola. São Paulo: Atlas, 1986.

OUCHI, W. Markets, bureaucracies and clans. Administrative Science Quarterly, v.25, Mar. 1980.

PAGÉS, M.; BONETTI, M.; GAULEJAC, V.; DESCENDRE, D. O poder das organizações: a dominação da multinacionais sobre os indivíduos. 2 ed. São Paulo: Atlas, 1987.

PERROW, C. Complex organizations — a critical essay. New York: McGraw Hill, 1986.

PETELIN, G. Quality: a higher level of mediocrity? Australian Journal of Communication, 19(2): 140-52, 1992.

PIORE, M.; SABEL, C. The second industrial devide: possibilities for prosperity. New York: Basic Books, 1984.

POWELL, T.C. Total quality management as competitive advantage: a review and empirical study. Strategic Management Journal, v. 16, n. 1, p. 15-37, 1995.

REEVES, C.; BERDNAR, D. Defining quality: alternatives and implications. Academy of Management Review, 19: 419-45, 1994.

SCHMITT, J.F. Controle social, vínculo e subjetividade: estudo de caso em uma organização multinacional. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2003.

SENGE, P. A quinta disciplina: arte e prática da organização de aprendizagem. São Paulo: Best Seller, 1999.

______. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. Rio de Janeiro: Best Seller, 2010.

SENNET, R. A corrosão do caráter: as consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. 6 ed. Rio de Janeiro: Record, 2002.

SEWELL, G.; WILKINSON, B. “Someone to watch over me”: surveillance, discipline and the just-in-time labour process. Sociology, 26(2): 271-89, 1992.

SHENAWY, E.; BAKER, T.; LEMAK, D.J. A meta-analysis of the effect of TQM on competitive advantage. International Journal of Quality & Reliability Management, v. 24, n. 5, p. 442-471, 2007.

SILVA, R. C. Controle organizacional, cultura e liderança: evolução, transformações e perspectivas. Revista de Administração Pública – RAP, Rio de Janeiro v.4, n.37, p.797–816, jul./ago. 2003.

SOLÉ, A. La décision: production de possibles et d´impossibles. In: Traité d´ergonomie. Ouvrage collectif. Paris: Editions Octares Enterprises, 1996.

SOUZA, M.C.A. Pequenas e médias empresas na reestruturação industrial. Brasília: SEBRAE, 1995.

SUCESSO, E.P. Relações interpessoais e qualidade de vida no trabalho. Rio de Janeiro: Qualitymark Editora e Dunya Editora, 1998.

TANNENBAUM, A. S. Control in organizations. New York: McGraw-Hill, 1968.

TURCHI, L.M. Qualidade total: afinal de que estamos falando? Texto para discussão, Brasília, v.459, 1997.

VIEIRA, M.M.F; CARVALHO, C.A.P. Qualidade e objetivos: implicações teóricas e metodológicas para a análise das organizações. In: VIEIRA, M.M.F.; OLIVEIRA, L.M.B. Administração contemporânea: perspectivas estratégicas. São Paulo: Atlas, 1999.

WARHURST, C. Recognizing the possible: the organization and control of a socialist labor process. Administrative Science Quarterly, June 1998. (Special issue: Critical perspectives on organizational control).

WESTPHAL, J.D.; GULATI, R.; SHORTELL, S.M. The institutionalization of total quality management: the emergence of normative TQM adoption and the consequences for organizational legitimacy and performance. In: Academy of Management Proceedings. Academy of Management, p. 249-253, 1996.

WILKINSON, A.; MARCHINGTON, M.; GOODMAN, J. Total quality management and employee involvement. Human Resource Management Journal, 2(4): 1-20, Summer 1992.

WOOD JR., T.; URDAN, F.T. Gerenciamento da Qualidade Total: uma revisão crítica. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 34, n. 6, nov./dez. 1994.

WOOD JR., T. Organizações espetaculares. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2001.

ZEITHAML, V.A.; BERRY, L.L.; PARASURAMAN, A. Communication and control process in the delivery of service quality. Journal of Marketing, v. 52, p.35-48, 1988.

ZILBOVICIUS, M. Modelos para a produção, produção de modelos: contribuição à análise da gênese, lógica e difusão do modelo japonês. São Paulo: Anna Blume/ FAPESP, 1999.
Published
2021-01-21
How to Cite
Fell, A. F. de A. (2021). TOTAL QUALITY MANAGEMENT (TQM) PERSPECTIVE AS AN ORGANIZATIONAL CONTROL TYPE. Caderno De Administração, 28(2), 98-116. https://doi.org/10.4025/cadadm.v28i2.53645
Section
Articles