COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL NO SERVIÇO PÚBLICO NO CONTEXTO DO TRABALHO REMOTO EMERGENCIAL
Abstract
Since the emergence of Covid-19 pandemics, workers around the world were forced to migrate to some sort of telecommuting. At least those whose functions were adaptable to the remote work. In Brazil, public servants of Federal Universities faced wide change in working patterns, with distance learning, remote service, improvised management follow-up systems etc. Although information and communication technologies (ICT) were previously integrated in work, organizational communication came to rely entirely on those gadgets and apps. This study aims to analyze the workers perception of organizational communication in the context of emergency telecommuting. To do so, a solver-type research were applied to public servants of two subunits of the Federal University of Grande Dourados (MS, Brazil), the first one faculty, and a pro-rector office. We found out that, among many variables, house sharing and gender were the ones that most influenced the different perceptions reported.
Downloads
References
BARROS, A. M.; SILVA, J. R. G. Percepções dos indivíduos sobre as consequências do teletrabalho na configuração home-office: estudo de caso na Shell Brasil. Cadernos EBAPE.BR, v. 8, n. 1, p. 71–91., 2010.
BENAVIDES, T. D. P. N.; CORTÉS, M. I. C. Comunicación estratégica y responsabilidad social empresarial, escenarios y potencialidades en creación de capital social: una revisión de la literatura. Prisma Social: revista de investigación social. n. 22, p. 127–158., 2018.
BERGER, B. Employee / Organizational Communications. Institute for Public Relations. 2008. Disponível em: https://instituteforpr.org/employee-organizational-communications/. Acesso em: 01 fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Economia. Instrução Normativa no 65, de 30 de julho de 2020. Diário Oficial da União. Brasília, DF. Seção 1. n. 157, p. 21, 2020.
BRASIL. Ministério da Economia. Instrução Normativa nº 109, de 29 de outubro de 2020. Diário Oficial da União. Brasília, DF. Seção 1. n. 209, p. 423, 2020.
BRAVERMAN, H. Trabalho e capital monopolista: a degradação do trabalho no século XX. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.
CALIL, G. G. A negação da pandemia: reflexões sobre a estratégia bolsonarista. Serviço Social & Sociedade, n. 140, p. 30-47, jan./abr. 2021. http://dx.doi.org/10.1590/0101-6628.232
CARDOSO, O. O. Comunicação empresarial versus comunicação organizacional: novos desafios teóricos. Revista de Administração Pública, v. 40, n. 6, p. 1123–1144., 2006. https://doi.org/10.1590/S0034-76122006000600010
CRISTALDO, R. C. Sobre o campo de saber da administração: gestão, organizações e divisão do trabalho. Revista Gestão & Conexões, v. 11, n. 1, p. 104-124, jan./abr. 2022. http://dx.doi.org/10.47456/regec.2317-5087.2022.11.1.36090.104-124
DELGADO, O. E. C.; RENDÓN, N. G. G. Comunicación organizacional: Historia, desarrollo y perspectivas de un concepto en constante construcción en América Latina. Inmediaciones de la Comunicación. v. 15, n. 2, p. 43–70., 2020. https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.2.3018
DI MARTINO, V.; WIRTH, L. Telework: A New Way of Working and Living. International Labour Review. v. 129, n. 5, p. 529–554., 1990.
ECHENIQUE, E. G. An integrative review of literature on learners in the digital era. Studia Paedagogica, v. 19, n. 14, p. 161-184, 2014. http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-4-8.
FERREIRA, V. R.; RODRIGUES, K. N. Os Impactos Psicossociais da Utilização do Teletrabalho durante a Pandemia no Trabalho da Mulher. Revista Direitos, Trabalho e Política Social. v. 7, n. 12, p. 113–136., 2021.
FILARDI, F.; CASTRO, R. M. P. Análise dos Resultados da Implantação do Teletrabalho na Administração Pública:Estudo dos Casos do SERPRO e da Receita Federal. Anais apresentado em Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração. São Paulo, 2017. Disponível em: http://www.anpad.org.br/abrir_pdf.php?e=MjM5NzY=. Acesso em: 3 jul. 2021.
FUMIAN, A. P.; FERREIRA, V. C. P. A eficácia da comunicação interna na percepção dos funcionários de uma empresa de comércio varejista. In: IX SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA. Resende - RJ., 2012. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos12/49116587.pdf. Acesso em: 4 set. 2021.
GIANNICO, G. Comunicação em ambientes de fábrica: um olhar para conteúdo e sentido. In: CARRAMENHA, B; RASINOVSKY, J.; PAULA, M.;MANSI, V. (Org.), Comunicação com líderes e empregados. São Paulo: Faculdade Cásper Líbero, 2017. Disponível em: https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2017/09/Comunicacao-com-lideres-e-empregados-Volume-3.pdf. Acesso em: 01 out. 2021.
JACKSON, E. Technology Preferences of Multiple Generations in the Workplace Classroom. Tese. Minneapolis, US: Walden University, 2018.
JACOBSEN, C. B.; SALOMONSEN, H. H. Leadership strategies and internal communication in public organizations. International Journal of Public Sector Management. v. 34, n. 2, p. 137–154., 2020. https://doi.org/10.1108/IJPSM-03-2020-0086
LINERO, C.; ROCHA, L. M. Os desafios na manutenção do regime de teletrabalho no Brasil após a pandemia da Covid-19. Revista da Escola Judicial do TRT4. v. 2, n. 4, p. 125–148., 2020.
LUCAS, A. C.; SANTOS, R. L. O Trabalho Remoto na Administração Pública Brasileira: desafios e perspectivas. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. v. 7, n. 4, p. 260–270., 2021.
MANN, S.; VAREY, R.; BUTTON, W. An exploration of the emotional impact oftele‐working via computer‐mediated communication. Journal of Managerial Psychology. v. 15, n. 7, p. 668–690., 2000. https://doi.org/10.1108/02683940010378054
MARTINS, C. Geração digital, geração net, millennials, geração Y: refletindo sobre a relação entre as juventudes e as tecnologias digitais. Diálogo, n. 29, p. 141-151, 2015. http://dx.doi.org/10.18316/2238-9024.15.7.
MATO GROSSO DO SUL. Boletim Epidemiológico COVID-19 - 19 de abril de 2021., 2021. Disponível em: https://www.vs.saude.ms.gov.br/wp-content/uploads/2021/04/Boletim-Epidemiologico-COVID-19-2021.04.19.pdf. Acesso em: 1 jul. 2021.
MELLO, A. O trabalho em qualquer lugar e a qualquer hora… | SOBRATT. Rio de Janeiro: Qualitymark: ABRH-Nacional, 1999. Disponível em: https://www.sobratt.org.br/o-trabalho-em-qualquer-lugar-e-a-qualquer-hora/. Acesso em: 11 ago. 2021.
MEN, L. R.; STACKS, D. The Effects of Authentic Leadership on Strategic Internal Communication and Employee-Organization Relationships. Journal of Public Relations Research. v. 26, n. 4, p. 301–324., 2014. https://doi.org/10.1080/1062726X.2014.908720
MENDES, D. C.; HASTENREITER FILHO, H. N. H.; TELLECHEA, J. A Realidade do Trabalho Home Office na Atipicidade Pandêmica. Revista Valore. v. 5, ed. especial, p. 160–191., 2020. https://doi.org/10.22408/reva502020655160-191
MINTZBERG, H. The natures of managerial work. New York, US: Harper and Row., 2010.
MONTEIRO, C.; KUHL, M. R.; ANGNES, J. S. O processo de comunicação organizacional interna: um estudo realizado em uma Associação Comercial e Empresarial do Paraná. Perspectivas em Ciência da Informação. v. 26, n. 1., 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/32861. Acesso em: 11 set. 2021.
MONTOYA-ROBLES, M.-J. Comunicación organizacional: revisión de su concepto y prácticas de algunos autores mexicanos. Razón y Palabra. v. 22, n. 1_100, p. 778–795., 2018.
NOGUEIRA, M. F. M. A gestted":[],"omitted":[],"custom":[]} CSL_BIBLIOGRAPHY canos. mexicanos. os a Comunicação & Informação. v. 4, n. 1/2, p. 121ção.ted":[],"omitted":[],"custom":[]} CSL_BIBLIOGRAPH
OLIVEIRA, M. A.; PANTOJA, M. J. Perspectivas e desafios do teletrabalho no setor público. Anais eletrônico apresentado no III Congresso Internacional de Desempenho do Setor Público. Florianópolis, 2018. Disponível em: http://www.cidesp.com.br/index.php/Icidesp/2cidesp/paper/view/481. Acesso em: 11 jul. 2021.
PANDEY, S. K.; GARNETT, J. L. Exploring Public Sector Communication Performance: Testing a Model and Drawing Implications. Public Administration Review. v. 66, n. 1, p. 37–51., 2006.
PAULA, A. P. P. D. Em Busca de uma Ressignificação para o Imaginário Gerencial: os Desafios da Criação e da Dialogicidade. Revista de Administração Mackenzie. v. 17, n. 2, p. 18–41., 2016. https://doi.org/10.1590/1678-69712016/administracao.v17n2p18-41
PINHEIRO, R. C. E. A Import, R. C. E. 1590/1678-69712016/administracao.v17n2p18-41.v1. Monografia. Rio de Janeiro: Universidade Candido Mendes, 2010.
PINHEIRO, P. C.; REIS, P. C. O papel da comunicação interna em tempos de pandemia: como as companhias estão se organizando durante a crise. Brazilian Journal of Development. v. 7, n. 1, p. 5333–5348., 2021. https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-361
PRADO-ROMAN, C.; DIEZ-MARTIN, F.; BLANCO-GONZALEZ, A. O efeito da comunicação sobre a legitimidade e o desempenho das organizações. Revista Brasileira de Gestão de Negócios. v. 22, n. 3, p. 565–581., 2020. https://doi.org/10.7819/rbgn.v22i3.4071
SMAHA, H. C. Trabalho e famBIBL {"uncited":[],"omitted":[],"custom":[]} teletrabalhadores e seus co-residentes. Dissertaent. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas, 2009.
SAKUDA, L. O.; VASCONCELOS, F. DE C. Teletrabalho: desafios e perspectivas. Organizações & Sociedade. v. 12, n. 33, p. 39–49., 2005. https://doi.org/10.1590/S1984-92302005000200002
SANTOS, E. A. D. A Realidade do Teletrabalho: uma análise crítica sobre o instituto do teletrabalho introduzido pela reforma trabalhista e as dificuldades que inviabilizam a sua aplicabilidade prática. Trabalho de Conclusão de Curso. Araçatuba: Centro Universitário Toledo, 2019.
Os autores podem manter os direitos autorais pelo seu trabalho, mas repassam direitos de publicação à revista Caderno de Administração. A revista poderá usar o trabalho para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho em bases de dados de Acesso Livre.