<b>Contributions of the family health tutorial education program (tep) to the training of nurses and physicians in Cuiabá, Brazi</b> doi: 10.4025/cienccuidsaude.v11i4.13600l

  • Sebastiao Junior Henrique Duarte Doutor. Professor Adjunto da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal do Mato grasso-UFMT, campus Cuiabá. E-mail: sjhd@usp.br
  • Juliana Guisardi Pereira Mestre. Professora Assistente. Faculdade de Enfermagem-UFMT, campus Cuiabá. E-mail: juguisardi@yahoo.com.br
  • Neuci Cunha dos Santos Doutora. Professora Associada. Faculdade de Enfermagem-UFMT, campus Cuiabá. E-mail: eucicunha@zipmail.com.br
  • George Anderson dos Santos Pereira Enfermeiro. Membro do Grupo de pesquisa GEFOR. E-mail: georgeaspm@yahoo.com.br
  • Wilza Rocha Pereira Doutora. Professora Associada. Faculdade de Enfermagem-UFMT, campus Cuiabá. E-mail: wilzarp@gmail.com
Keywords: Education, Family Health, Human Resources Formation, Unified Health System, Primary Health Care.

Abstract

This article reports the functioning of the Program for Health Education through Work / Family Health (PET-Saúde/SF) in Cuiabá, MT, Brazil. The stages of implementation are described, highlighting the strengths and weaknesses found in the process. The strengths consisted in the implementation carried out through an extension project, which included students and faculty of Nursing and Medicine programs, as well as professionals from 12 teams of the Family Health Strategy program (FHS). Overall, the project provided assistance to more than 4000 individuals residing in areas covered by the FHS program. In the fieldwork setting, strong approximation of participating subjects was observed around the ideals permeating Family Health and the Brazilian Unified Health Care System (SUS), resulting in highly significant learning both by students and other participants in the project. Weaknesses included some changes in the management of the Municipal Health Office, generating a limited number of difficulties that were nonetheless overcome.


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastiao Junior Henrique Duarte, Doutor. Professor Adjunto da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal do Mato grasso-UFMT, campus Cuiabá. E-mail: sjhd@usp.br
Professor Adjunto, Faculdade de Enfermagem, Universidade Federal de Mato Grosso. Doutor em Ciências da Saúde pela Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (USP/EERP). sjhd@usp.br Correspondência: Rua José da Silva Monteiro, 168, apartamento 101, Miguel Sutil, CEP 78048-295, Cuiabá-MT, Brasil.
Juliana Guisardi Pereira, Mestre. Professora Assistente. Faculdade de Enfermagem-UFMT, campus Cuiabá. E-mail: juguisardi@yahoo.com.br
Professora Assistente, Faculdade de Enfermagem, Universidade Federal de Mato Grosso. Doutoranda em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (EEUSP). juguisardi@yahoo.com.br
Neuci Cunha dos Santos, Doutora. Professora Associada. Faculdade de Enfermagem-UFMT, campus Cuiabá. E-mail: eucicunha@zipmail.com.br
Professora Associada, Faculdade de Enfermagem, Universidade Federal de Mato Grosso. Doutora em Ciências da Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública (ENSP/FIOCRUZ). ncunha@cpd.ufmt.br
George Anderson dos Santos Pereira, Enfermeiro. Membro do Grupo de pesquisa GEFOR. E-mail: georgeaspm@yahoo.com.br
Enfermeiro, Membro do grupo de pesquisa GEFOR da Faculdade de Enfermagem, Universidade Federal de Mato Grosso. georgeaspm@yahoo.com.br
Wilza Rocha Pereira, Doutora. Professora Associada. Faculdade de Enfermagem-UFMT, campus Cuiabá. E-mail: wilzarp@gmail.com
Professora Associada, Faculdade de Enfermagem, Universidade Federal de Mato Grosso. Doutora em Enfermagem pela Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto (USP/EERP). wilzarp@terra.com.br
Published
2013-05-22
How to Cite
Duarte, S. J. H., Pereira, J. G., Santos, N. C. dos, Pereira, G. A. dos S., & Pereira, W. R. (2013). <b>Contributions of the family health tutorial education program (tep) to the training of nurses and physicians in Cuiabá, Brazi</b&gt; doi: 10.4025/cienccuidsaude.v11i4.13600l. Ciência, Cuidado E Saúde, 11(4), 813-819. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v11i4.13600
Section
Experience reports