Educational technology for prevention and care of respiratory infections in daycare centers
Abstract
Objective: to describe the validation process of an educational technology in the form of a booklet on the prevention and care of respiratory infections in children at day care centers.
Method: methodological study that used the theoretical step of Pasquali’s model. Data were collected from November 2013 to March 2014 and validated using the Delphi technique, in two moments: content analysis by 11 expert judges, and face analysis by 9 day care center instructors in the municipality of Coari/Amazonas. Questionnaires were organized on a Likert scale and analyzed quantitatively.
Results: the material proved to be statistically validated, as it presented an excellent level of agreement between expert judges (90.91%) and the target audience (99.15%), with no disagreement in the evaluations. Conclusion: the educational technology was considered a facilitator in the care and education process in health actions, serving as a tool to promote effective communication and helping in the proper management of children with respiratory infections.
Downloads
References
Silva MFA, Santos PFBB, Wesp LHS, Silva LLI, Bispo WF. Nursing in child education institutions - reflecting on this partnership. Rev enferm UFPE on line. 2017. 11(Supl.8):3310-6. Doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i8a110198p3310-3316-2017
Lorenzo IQ, González BAG, Torres AEM,Céspedes YYM, Torres JE. Factores de riesgo de infección respiratoria aguda en menores de un año.Veguitas. Yara. Granma. 2018. Multimed. 2019. 23(5): 1000-1014. Disponível em: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182019000501000&lng=es.
Alexandrino AS, Santos R, Melo C, Bastos JM. Risk factors for respiratory infections among children attending day care centres. Fam Pract. 2016; 33(2):161-6. Doi: https://doi.org/10.1093/fampra/cmw002
Brasília. Ministério da Saúde (BR). DATASUS - Base de Dados do Sistema Único de Saúde: morbidade hospitalar do SUS - por local de internação - Brasil: internação por região segundo CID- 10: faixa etária 1: menor de 1 ano, 1 a 4 anos: período: Jan/ 2018- Jan/2020. [on-line] 202020; [citado em 01 jun 2020]. Disponível em: http://tabnet.datasus.gov.br/cgi/tabcgi.exe?sih/cnv/niuf.def
Brasília. Ministério da Saúde (BR). DATASUS - Base de Dados do Sistema Único de Saúde: morbidade hospitalar do SUS - por local de internação - Brasil: Internações, Valor total segundo Capítulo CID-10: Capítulo CID-10: X. Doenças do aparelho respiratório: faixa etária 1: menor de 1 ano, 1 a 4 anos: período: Jan/ 2018- Jan/2020. [on-line] 2020; [citado em 01 jun 2020]. Disponível em: http://tabnet.datasus.gov.br/cgi/tabcgi.exe?sih/cnv/niuf.def
Mello DF, Wernet M, Veríssimo MLÓR, Tonete VLP. Nursing care in early childhood: contributions from intersubjective recognition. Rev. Bras. Enferm. 2017; 70(2):446-450. Doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0319
Cerqueira ACDR, Cardoso MVLML, Viana TRF, Lopes MMCO. Integrative literature review: sleep patterns in infants attending nurseries. Rev Bras Enferm. 2018; 71(2): 424-30. Doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0480
Nietsche EA, Backes VMS, Colomé CLM, Ceratti RN, Ferraz F. Tecnologias educacionais, assistenciais e gerenciais: uma reflexão a partir da concepção dos docentes de enfermagem. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2005; 13(3): 344-52. Disponível em:https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281421844009
Teixeira E. Tecnologias em Enfermagem: produções e tendências para a educação em saúde com a comunidade. Rev. Eletr. Enf. [on-line]. 2010 [citado em 26 jun 2018]; 12(4): 598-600. Doi: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v12i4.12470
Polit DF, Beck CT. Fundamentos de Pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para as práticas da enfermagem. 7ª ed. Porto Alegre (RS): Artmed: 2011.
Pasquali L. Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas. Porto Alegre (RS): Artmed. 2010.
Fernandes BSM, Reis IA, Pagano AS, Cecilio SG, Torres HC. Construção, validação e adequação cultural do protocolo COMPASSO: Adesão ao autocuidado em diabetes. Acta paul. enferm. 2016; 29(4): 421-429. Doi: https://doi.org/10.1590/1982-0194201600058
Rozados HBF. O uso da técnica Delphi como alternativametodológica para a área da Ciência da Informação. Em Quest. [on-line]. 2015 set/dez. [citado em 24 mai 2020]; 21(3): 64-86. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4656/465645968005.pdf
Teixeira E, Mota VMSS, organizadoras. Tecnologias Educacionais em Foco. São Paulo: Difusão. 2011.
França EB, Lansky S, Rego MAS, Malta DC, França JS, Teixeira R, et al. Principais causas da mortalidade na infância no Brasil, em 1990 e 2015: estimativas do estudo de Carga Global de Doença. Rev bras epidemiol. 2017;20 (Supl 1): 46-60. Doi:10.1590/1980-5497201700050005
Biezen R, Brijnath B, Grando D, Mazza D. Management of respiratory tract infections in young children-A qualitative study of primary care providers' perspectives. NPJ Prim Care Respir Med. 2017. 27(1):15. Doi: 10.1038/s41533-017-0018-x
Sanchez MPC, Lemos RA, Veríssimo MLÓR. Avaliação de materiais educativos para o cuidado e a promoção do desenvolvimento de crianças nascidas prematuras.Rev. Soc. Bras. Enferm. Ped. [on-line]. 2017 dez. [citado em 25 mai 2020]; 17(2): 76-82. Disponível em: https://sobep.org.br/revista/images/stories/pdf-revista/vol17-n2/vol_17_n_2-artigo_original_4.pdf
Assunção APF, Barbosa CR, Teixeira E, Medeiros HP, Tavares IC, Sabóia VM. Education practices and technologies in the daily life of nurses at the family health strategy. J Nurs UFPE online. 2013. 7(11): 6329-35. Doi:https://doi.org/10.5205/1981-8963-v7i11a12276p6329-6335-2013
Galvão DMPG. O Enfermeiro na Creche/jardim-de-infância: Perspectiva dos professores de uma Escola Superior de Enfermagem. Enfermería Global. [on-line]. 2018 jul. [citado em 25 mai 2020]; 51: 381-93. Disponível em:http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v17n51/pt_1695-6141-eg-17-51-368.pdf
Medeiros ER, Costa AB, Santos PFBB. O cuidado à criança na educação infantil: um relato de experiência. Rev. Recien. [on-line]. 2016. [citado em 25 mai 2020]; 6(16):32-47. Disponível em: https://www.recien.com.br/index.php/Recien/article/view/133
Marques AGAC, ESTEVES AVF. Educar é um dom e cuidar é uma arte: ações preventivas de doenças respiratórias com crianças de creche. Manaus (AM): Ed.da Universidade do Amazonas. 2017.
Santos QF, Góes FGB, Silva ACSS, Silva LJ, Szaz JMS, Oliveira LPM. Health demands of children in the process of adaptation to the day care center: Nursing contributions. Ciência, Cuidado E Saúde. 2020. Doi: https://doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v19i0.43043
Copyright (c) 2020 Ciência, Cuidado e Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.