Effects of educational programs in post-operative pain

  • Maria Fernanda Vita Pedrosa USP
  • Cibele Andrucioli de Mattos Pimenta USP
  • Diná Almeida Lopes Monteiro Cruz USP
Keywords: Pain post operative, Education, Clinical trials.

Abstract

The effects of educational programs in post-operative pain were analyzed. The bibliographic review, covering the period between 1995 and 2005, was carried out in Medline, Ovid, Lilacs and Dedalus databases. The descriptors used were post-operative pain and education program, pain and education, pain and education program, educative and pain, postoperative and education, information and postoperative pain, dor and pós-operatório, dor and educação e dor and informação. Twelve clinical trials written in English, Spanish and Portuguese were analyzed. The length of the educational programs ranged between 12 minutes to 24 hours, and most were developed by a multidisciplinary team. The content of the programs included post-operative pain and pain treatment, and the teaching strategies included classes, videos, folders and website. The outcome variables differed in the studies. There was improvement in pain intensity (7/11), in anxiety level (3/5), in daily activities (2/2), in sleep (1/2), in stress (1/1) and in nurse records about pain (1/1); there were decreases in the consume of opioids (3/4) and in the fear of opioids (1/1). The educational programs were able to improve post-operative pain, except in length of hospitalization, perception of well-being and mood changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cibele Andrucioli de Mattos Pimenta, USP
CIBELE ANDRUCIOLI DE MATTOS PIMENTA CONCLUIU O DOUTORADO EM ENFERMAGEM PELA UNIVERSIDADE DE SAO PAULO EM 1995. É PROFESSORA TITULAR DO DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MEDICO-CIRURGICA DA ESCOLA DE ENFERMAGEM DA UNIVERSIDADE DE SAO PAULO (EE-USP). DESDE 2000 É MEMBRO DA DIRETORIA DA INTERNATIONAL SOCIETY OF NURSES IN CANCER CARE (ISNCC), REPRESENTANDO A AMÉRICA LATINA E PARTICIPANDO DE DIVERSOS COMITÊS. FOI COORDENADORA DO PROGRAMA DE POS-GRADUACAO EM ENFERMAGEM NA SAUDE DO ADULTO (PROESA) DA EE-USP, PRESIDENTE DA COMISSAO DE POS-GRADUACAO DA EE-USP E ATUALMENTE É CHEFE DO DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MÉDICO-CIRÚRGICA DA EEUSP. É CONSULTORA AD-HOC DA FAPESP, CNPQ, CAPES E DE DIVERSOS PERIODICOS NA AREA DE SAUDE. PUBLICOU DIVERSOS ARTIGOS EM PERIODICOS ESPECIALIZADOS, LIVROS, CAPITULOS DE LIVRO E TRABALHOS EM ANAIS DE EVENTOS, NACIONAIS E INTERNACIONAIS. FOI RESPONSAVEL PELA ORGANIZACAO DE ANAIS DE CONGRESSO E PARTICIPOU DE DIVERSOS EVENTOS NO EXTERIOR E NO BRASIL. ORIENTOU DISSERTACOES DE MESTRADO E TESES DE DOUTORADO, ALEM DE DIVERSOS TRABALHOS DE INICIACAO CIENTIFICA. RECEBEU PREMIOS E/OU HOMENAGENS E DIVERSOS FINANCIAMENTOS PARA PESQUISAS. DESENVOLVE ESTUDOS SOBRE AVALIAÇÃO E CONTROLE DA DOR AGUDA E CRÔNICA, CONTROLE DE SINTOMAS COMO FADIGA, ALTERAÇÃO COGNITIVA, CUIDADOS PALIATIVOS, CRENCAS E DOR CRÔNICA, TEORIA COMPORTAMENTAL COGNITIVA E PRATICA BASEADA EM EVIDENCIA, NA ÁREA DE ENFERMAGEM MEDICO-CIRURGICA. Currículo Lattes
Published
2008-09-09
How to Cite
Pedrosa, M. F. V., Pimenta, C. A. de M., & Cruz, D. A. L. M. (2008). Effects of educational programs in post-operative pain. Ciência, Cuidado E Saúde, 6(1), 21. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v6i1.4961
Section
Original articles