Theories of common sense regarding teenage labor in São Paulo and Rio de Janeiro, Brazil

  • Denize Cristina Oliveira UERJ
  • Frida Marina Fischer USP
  • Maria Cristina Triguero Veloz Teixeira Mackenzie
  • Antonio Marcos Tosoli Gomes UERJ
Keywords: Precocious labor. Adolescence, Social representations, Alceste.

Abstract

This research aimed at the analysis of social representations of work by working and non-working teenagers in two Brazilian state capitals. The sample was composed of 208 teenagers from São Paulo and 180 from Rio de Janeiro, aged between 14 and 22, working and non-working, students at public schools. Data collection consisted of 40 focus groups, directed by the themes of school, daily life, work during adolescence and the future. Alceste 4.7 software was used to sort the data, and the results were analyzed within the dimensions of social representation: attitudes, images and information. The results were compiled into a dendogram and distributed in two blocks called: “The Universe of Interpersonal and Affective Relationships in Adolescence and Daily Life” and “The Universe of Work and School and the Transition Space between the Child and the Adult Being”. The first one was divided into two categories: “About Friends and Colleagues: forms and expressions of interpersonal and affective relationships in adolescence” and “The Teenager’s Daily Life”. The second block originated four categories: “The Universe of the School and its Interrelations”, “Speaking about Future: adolescents between plans and dreams”; “The Family and its Projections for the Future” and “The World of the Work”. A contradiction was observed between the representation of work as a moral and positive value to the youth’s psychosocial development and the educational challenges resulting from the challenges in the structuring of public education, and also the physical and psychological burden imposed on the working teenager in both cities.

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Author Biography

Denize Cristina Oliveira, UERJ
Graduada em Enfermagem e Obstetrícia pela Faculdade de Enfermagem da Santa Casa de Misericórdia (1980) e Habilitação em Enfermagem de Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (1981); especialização em Saúde Materno-Infantil pela Universidade de São Paulo (1982); mestrado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (1991), doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (1996); Pós-doutorado na Universidade de Paris VIII e na École des Hautes Études en Sciences Sociales-França (1999 e 2004). Atualmente é Professora Titular da Faculdade de Enfermagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, coordenadora do Programa de Pós-graduação em Enfermagem e professora do Programa de Pós-graduação em Psicologia Social/UERJ. É bolsista de produtividade em pesquisa 1B do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, parecerista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e da FAPERJ. Atua como consultora ad-hoc e membro de conselho editorial de diversos periódicos científicos dos campos da Enfermagem e da Psicologia, tais como Revista Enfermagem (UERJ), Psicologia, Teoria e Prática, Interface, Comunicação, Saúde e Educação, Texto & Contexto. Enfermagem, Psicologia. Teoria e Prática, Estudos e Pesquisas em Psicologia, Psicologia e Sociedade, Revista Gaúcha de Enfermagem. Atuou como Enfermeira de Saúde Pública, desenvolvendo atividades de planejamento e avaliação de programas de saúde; no campo da pesquisa, vem atuando principalmente nos seguintes temas: representação social e saúde; adolescência e promoção da saúde; trabalho da criança e do adolescente; imagens sociais da aids; práticas profissionais em saúde; sistemas de saúde. Currículo Lattes
Published
2008-09-16
How to Cite
Oliveira, D. C., Fischer, F. M., Teixeira, M. C. T. V., & Gomes, A. M. T. (2008). Theories of common sense regarding teenage labor in São Paulo and Rio de Janeiro, Brazil. Ciência, Cuidado E Saúde, 5(2), 135-146. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v5i2.5054
Section
Original articles