Critical-emancipatory perspectiva of competency assessment

  • Emiko Yoshikawa Egry USP
  • Cláudia Maria Silva Marques Ministério da Saúde
  • Rosa Maria Godoy Serpa Fonseca USP
Keywords: Nursing assessment, Competence-based education, Nurse aid.

Abstract

A model of competency assessment methodology is being developed within the context of the Professional Training Project for Nursing Workers. It is a political initiative of a pedagogical nature, undertaken by the Brazilian Ministry of Health and aimed at improving nursing workers’ practices. The methodology of competency assessment is based on the critical-emancipatory perspective and comprises three dimensions: know how to know, know how to do and know how to be. This study reports the experience of elaborating this methodology, evidencing the assumptions, the evaluation strategies and exams used in this process. In conclusion, the relevance of this process is affirmed – it will be applied in different settings of nursing practice in Brazil and will enable the development and qualification of both the evaluated and evaluators.

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Author Biography

Emiko Yoshikawa Egry, USP
possui graduação em Enfermagem pela Universidade de São Paulo (1970) , mestrado em Enfermagem pela Universidade de São Paulo (1977) e doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (1986) . Atualmente é professor titular da Universidade de São Paulo, Revisor de periódico da Saúde em Debate, Revisor de periódico da Revista Latino-Americana de Enfermagem (Ribeirão Preto), Revisor de periódico da International Nursing Review e Membro de corpo editorial da Revista da Escola de Enfermagem da USP. Tem experiência na área de Enfermagem , com ênfase em Enfermagem de Saúde Pública. Atuando principalmente nos seguintes temas: Enfermagem, saúde pública. Currículo Lattes
Published
2008-09-16
How to Cite
Egry, E. Y., Marques, C. M. S., & Fonseca, R. M. G. S. (2008). Critical-emancipatory perspectiva of competency assessment. Ciência, Cuidado E Saúde, 5(2), 236-242. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v5i2.5087
Section
Reflection articles