<b>Multidimensional evaluation of elderly for nurses: an integrative review</b> - doi: 10.4025/cienccuidsaude.v9i1.5530

  • Silvana Sidney Costa Santos FURG
  • Beatriz de Carvalho Carvalheiro SETREM
  • Bárbara Tarouco da Silva FURG
  • Edison Luiz Devos Barlem FURG
  • Ariane Minussi Feliciani FURG
  • Rafaela Viviam Valcarenghi FURG
Keywords: Aged, Geriatric Assessment, Delivery of Health Care, Nursing.

Abstract

A multidimensional assessment of the aged occurs when investigating: individual conditions, functional, cognitive, emotional, familial, social, use of support networks. This study aimed at verifying the knowledge produced by nurses in brazilian journals indexed in the database SCOPUS on the multidimensional assessment of the aged in the period 2005 to 2009. Integrative review conducted in the second half of 2009. In the data collection followed the steps: establishment of criteria for inclusion, choice of descriptors, development of an instrument of data collection, source location, the instrument to collect data on items that met the inclusion criteria. The analysis was by analytical reading, considering: the texts, themes, interpretation and synthesis. Found 102 items, 92, on various themes related to the Gerontogeriatry / Care for the elderly and ten, on the Multidimensional Assessment of the Elderly. The multidimensional approach to assessment was more use of on functional assessment, and the Katz Index as the most used and being more present in the aged resident and assisted by units of Strategy Family Health, followed by the institutionalized aged. Nurses have developed tools for multidimensional assessment of the aged more consistent with the context of caring for the aged, under its responsibility.

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Author Biographies

Silvana Sidney Costa Santos, FURG
Graduada em Enfermagem e Obstétricia com Habilitação em Saúde Pública pela Universidade Federal de Pernambuco (1982). Graduada em Licenciatura em Enfermagem pela Universidade Federal de Pernambuco (1984). Especializações: Enfermagem em Saúde Comunitária pela UFPE (1987), Administração Hospitalar pela São Camilo (1989), Saúde Pública pela São Camilo (1990), Metodologia do Ensino Superior pela Universidade de Pernambuco (1991). Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal da Paraíba (1997). Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003). Professora da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande (FURG/RS), na graduação, mestrado e doutorado. Tem experiência na área de Enfermagem e Gerontologia, com ênfase em Enfermagem Gerontogeriátrica, Educação em Enfermagem/Saúde e Saúde Pública. É titulada em Gerontologia pela Sociedade Brasileira de Geriatria e Gerontologia - SBGG (1997). Organizadora e líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Gerontogeriatria, Enfermagem/Saúde e Educação (GEP-GERON/FURG-CNPq). É Avaliadora de Curso de Enfermagem (autorização, reconhecimento e renovação de reconhecimento) do Inep/Ministério da Educação. É estudiosa da Complexidade, segundo Edgar Morin. Bolsista de produtividade em pesquisa 2. Currículo Lattes
Beatriz de Carvalho Carvalheiro, SETREM
Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Professora do Curso de Enfermagem da Sociedade Educacional Três de Maio (SETREM).
Bárbara Tarouco da Silva, FURG
Enfermeira. Aluna do Curso de Mestrado em Enfermagem da FURG/RS. Integrante do GEP-GERON.
Edison Luiz Devos Barlem, FURG
Enfermeiro. Professor do SENAC-Rio Grande/RS. Aluno do Curso de Mestrado em Enfermagem da FURG. Integrante do GEP-GERON.
Ariane Minussi Feliciani, FURG
Enfermeira da Associação Caridade Santa Casa do Rio Grande. Aluna do Curso de Mestrado em Enfermagem da FURG. Integrante do GEP-GERON.
Rafaela Viviam Valcarenghi, FURG
Enfermeira da Associação Caridade Santa Casa do Rio Grande. Aluna do Curso de Mestrado em Enfermagem da FURG. Integrante do GEP-GERON.
Published
2010-07-01
How to Cite
Santos, S. S. C., Carvalheiro, B. de C., Silva, B. T. da, Barlem, E. L. D., Feliciani, A. M., & Valcarenghi, R. V. (2010). <b>Multidimensional evaluation of elderly for nurses: an integrative review</b&gt; - doi: 10.4025/cienccuidsaude.v9i1.5530. Ciência, Cuidado E Saúde, 9(1), 129-136. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v9i1.5530
Section
Original articles