Conscientious objection and abortion: opinions and knowledge of nursing students

Keywords: Abortion, Abortion legal, Conscience, Students, nursing, Education, nursing

Abstract

Objective: to analyze the conceptions of nursing students of a university in the Midwest of Brazil about the concept and use of the conscientious objection tool in abortion situations. Methods: a qualitative exploratory-descriptive study, conducted between March and April 2016. The study included 46 students from the 7th to the 10th semester of the Nursing graduate course. Data collection occurred through the application of an electronic questionnaire sent by email individually to the students. Categorical analysis was used; participants’ reports were fragmented into units of meaning. Results: two categories emerged for each question of the electronic questionnaire: (1) My moral precepts and beliefs go against abortion and I don’t know if I would have emotional and psychological conditions; (2) I don’t remember and Legal Tool; (3) Discrimination and Commitment to Service and Freedom of Thought; (4) More awareness about our role as health professionals and Broaden students’ view of ethical and humanitarian aspects. Final thoughts: from the conceptions of students, it was realized that conscientious objection is of paramount importance when working with the theme of abortion and could be more widely addressed in the process of academic training.

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Author Biographies

Alessandra Lima Fontenele , Universidade de Brasília - UnB

Enfermeira. Doutoranda em Ciências da Saúde (Bioética) pelo Programa de Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde (PPGCS). Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade de Brasília (UnB).  Brasília, DF, Brasil.

Jéssica Souza Paes Landim, Universidade de Brasília - UnB

Acadêmica de Enfermagem. Departamento de Enfermagem da Faculdade de Ciências da Saúde Universidade de Brasília (UnB). Brasília, DF, Brasil. 

Pedro Henrique Souza Domingues, Universidade de Brasília - UnB

Acadêmico de Enfermagem. Departamento de Enfermagem da Faculdade de Ciências da Saúde Universidade de Brasília (UnB). Brasília, DF, Brasil. 

Thaynara Oliveira Mendonça, Universidade de Brasília - UnB

Acadêmica de Enfermagem. Departamento de Enfermagem da Faculdade de Ciências da Saúde Universidade de Brasília (UnB). Brasília, DF, Brasil. 

Graziani Izidoro Ferreira, Universidade de Brasília - UnB

Enfermeira. Doutoranda em Enfermagem. Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade de Brasília (PPGEnf). Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade de Brasília (UnB). Brasília, DF, Brasil. 

Maria da Graça Camargo Neves, Escola Superior em Ciências da Saúde - FEPECS

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Enfermeira da Secretaria de Estado de Saúde do Distrito Federal (SES-DF). Professora do Departamento de Enfermagem na Escola Superior em Ciências da Saúde (FEPECS), Brasília, DF, Brasil.

Dirce Bellezi Guilhem, Universidade de Brasília - UnB

Enfermeira. Doutora em Ciências da Saúde (Bioética). Pós-Doutora em Bioética e Pesquisa com Seres Humanos. Professora Titular do Departamento de Enfermagem da Faculdade de Ciências da Saúde. Universidade de Brasília (UnB). Brasília, DF, Brasil. 

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Published
2022-10-18
How to Cite
Lima Fontenele , A., Souza Paes Landim, J., Souza Domingues, P. H., Oliveira Mendonça, T., Izidoro Ferreira, G., Camargo Neves, M. da G., & Bellezi Guilhem, D. (2022). Conscientious objection and abortion: opinions and knowledge of nursing students. Ciência, Cuidado E Saúde, 21. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v21i0.59417
Section
Original articles