Support network of children and adolescents living at home shelter Autor(es)Tainara Giovana Chaves de Vargas, Andressa da Silveira, Natalia Barrionuevo Favero, Marta Cocco da Costa, Fernanda Beheregaray Cabral, Keity Laís Siepmann Socco
Abstract
Objective: to identify the support network of children and adolescents living in Home Shelter. Method: qualitative, descriptive and participatory study, conducted with 12 children and adolescents from 10 to 16 years of age living in a Home Shelter reference for this population, located in southern Brazil. Data were produced between August and September 2021, from the Creative and Sensitive Method with the Creativity and Sensitivity Dynamics Talking Map. The enunciations were recorded, transcribed and submitted to Discourse Analysis in the French current. Results: the social support network of children and adolescents is made up of their families, friends and part of the institution’s professionals. The institutional support network is composed of Home Shelter, school, health services and projects developed in partnership with other entities. Final thoughts: the support network of institutionalized children and adolescents offers emotional, material, instrumental and informational support, valuing the interpersonal to institutional relations, which highlights the need for professionals who work in this scenario to be trained to meet the physical and emotional demands, in addition to acting for the social integration of children and adolescents.
Downloads
References
conceito criança e adoles-cente numa perspectiva histórico-cultural. Cadernos da pedagogia, 2020; 14(30): 32-46. DOI: 10.1590/0102.3772e3331. Disponível em: https://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/1478.
Cruz EJS, Guedes RC, Cavalcante LIC, Silva CV, Pedroso JS. Adolescente em aco-lhimento institucional: um estudo de caso com Genograma. Mudanças, 2019; 27 (2): 15-26. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0104-32692019000200003&script=sci_arttext.
Loos CA, Mazza VA, Tonin L, Kaufmann GW, Verga SMP, Ruthes VBTNM et al. Rede de apoio às famílias de crianças com Transtorno do Espectro Autista. Cien. Cuid. Sau-de, 2023; 22: e65788. DOI: 10.4025/ciencuidsaude.v22i0.65788.
Cruz EJS, Cavalcante LIC, Pedroso JS. Rede de apoio social e afetivo de adolescentes em acolhimento institucional e de seus familiares. Psicologia Argumento, 2022; 40 (109): 1751-1775. DOI: 10.7213/psicolargum.40.109.AO05.
Brasil. Governo Federal. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei Federal 8.069/1990. Brasília: Presidência da República; 1990. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 1990.
Siqueira AC, Scott JB, Schmitt FM. Reinserção familiar de crianças e adolescentes acolhidos: atuação do psicólogo em três estados brasileiros. Psicol. Estud., 2019; 24: e41565. DOI: 10.4025/psicolestud.v24i0.41565.
Bernardi DCF. Levantamento nacional sobre os serviços de acolhimento para crian-ças e adolescentes em tempos de covid-19: [livro eletrônico]: apresentação dos resultados: volume 1 / Dayse Cesar Franco Bernardi. – 1. ed. – São Paulo: NECA: Movimento Nacional Pró-Convivência Familiar e Comunitária e Fice Brasil, 2020.
Conselho Nacional da Justiça (CNJ). Sistema Nacional de Adoção e Acolhimento (SNA). Crianças Acolhidas. 2022. Disponível em: https://paineisanalytics.cnj.jus.br/single/?appid=ccd72056-8999-4434-b913-f74b5b5b31a2&sheet=e78bd80b-d486-4c4e-ad8a-736269930c6b&lang=pt-BR&opt=ctxmenu,currsel&select=clearall.
Barbosa LDCS, Sampaio J, Silva JNC, Pereira EB, Sá MERE, Santos LNL et al. Cri-anças e adolescentes em espera de adoção: implicações psicológicas e sociais. Recima21, 2021; 2(6): e26382. DOI: 10.47820/recima21.v2i6.382.
Paiva IL, Moreira TAS, Lima AM. Acolhimento Institucional: famílias de origem e a reinstitucionalização. Revista Direito e Práxis, 2019; 10(2): 1405–29. DOI: 10.1590/2179-8966/2019/40414.
Cabral IE. O método criativo e sensível: alternativa de pesquisa na enfermagem. In: Gauthier JHM, Cabral IE, Santos I, Tavares CMM. Pesquisa em enfermagem: novas metodo-logias aplicadas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 1998.
Orlandi EP. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 12. Edição. Campinas: Pontes Editores, 2015.
Lima DWC, Vieira AN, Gomes AMT, Silveira LC. Historicidade, conceitos e proce-dimentos da análise do discurso. Rev. enferm. UERJ, 2017; 25: e12913. DOI: 10.12957/reuerj.2017.12913
Furtado MP, Magalhães CMC, Silva AMJ da, Santos JO dos. Rede de apoio da crian-ça acolhida: a perspectiva da criança. Mudanças, 2021; 29(1): p. 9-20. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-32692021000100002&lng=pt&nrm=iso.
Fernandes G, Yunes MAM, Finkler L. The Social Networks of Adolescent Victims of Domestic Violence and Bullying. Paidéia, Ribeirão Preto, 2020: 30. DOI: 10.1590/1982-4327e3007.
Ratnam KKY, Farid NDN, Wong LP, Yakub NA, Hamid MAI, Dahlui M. Exploring the Decisional Drivers of Deviance: A Qualitative Study of Institutionalized Adolescents in Malaysia. Adolescents, 2022; 2(1): 86-100. DOI: 10.3390/adolescents2010009.
Nsabimana E, Rutembasa E, Wilhelm P, Martin-Soelch C. Effects of Institutionaliza-tion and Parental Living Status on Children's Self-Esteem, and Externalizing and Internaliz-ing Problems in Rwanda. Frontiers in psychiatry, 2019; 10: 1-12. DOI: 10.3389/fpsyt.2019.00442.
Alshammari AS, Piko BF, Fitzpatrick KM. Social support and adolescent mental health and well-being among Jordanian students. International Journal of Adolescence and Youth, 2021; 26(1): 211-223. DOI: 10.1080/02673843.2021.1908375.
Gonçalves FP, Pretto CR, Alfing CES, Benetti SAW, Rosa MBC, Goi CB et al. Work in a child and adolescent care institution: experience report. Brazilian Journal of Health Re-view, 2021; 4(4): 18139-18150. DOI: 10.34119/bjhrv4n4-288.
Lemos IC, Silva RBF da. Cuidado de crianças em acolhimento institucional: relações afetivas e dimensão temporal. PSI UNISC, 2019; 3(1): 173-191. DOI: 10.17058/psiunisc.v1i3.11892.
Vieira IM, Coutinho SMS. Representações sociais de família para adolescentes insti-tucionalizados em um município norte fluminense. Revista de Psicologia da IMED [Online], 2019 [acesso em: 26 out. 2022]; 11(2): 34-50. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7026086.
Hueche C, Lagos G, Ríos N, Silva E, Alarcón-Espinoza M. Vínculos afetivos en ado-lescentes institucionalizados, Chile. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv, Manizales, 2019; 17(2): 393-412. DOI: 10.11600/1692715x.17217.
Campos K, Barbosa-Duchame M, Dias P, Rodrigues S, Martins AC, Leal M. Emo-tional and Behavioral Problems and Psychosocial Skills in Adolescents in Residential Care. Child Adolesc Soc Work J, 2019; 36: 237–246. DOI: 10.1007/s10560-018-0594-9.
Maiya S, Dotterer AM, Whiteman SD. Longitudinal Changes in Adolescents' School Bonding During the COVID-19 Pandemic: Individual, Parenting, and Family Correlates. J Res Adolesc., 2021; 31(3): 808-819. DOI: 10.1111/jora.12653.
Julião CH. A promoção da saúde de crianças e adolescentes em acolhimento institu-cional: desafios e perspectivas. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social [Internet], 2020[acesso em: 25 out. 2022]; 8: 1033-1041. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/4979/497968143007/497968143007.pdf.
Copyright (c) 2024 Ciência, Cuidado e Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.