School violence: social representations of adolescents in a public school
Abstract
Objective: analyzing the structure and content of social representations of students of a public school regarding violence in school. Method: a qualitative study, anchored in the Theory of Social Representations and Theory of the Central Nucleus. Data production took place in May and June 2022 through the technique of free association of words, whose free evocations were analyzed and processed by the Software Ensemble de Programmes Permettant L’analyse des Êvocations – EVOC version 2005. Results: the study included 54 adolescent students enrolled in high school in a public school, who associated words through the use of inductive terms, with the central core for the term violence the element physical violence; for school violence the element bullying; and on violence in the teaching and learning process there was no figuration of any central element. The peripheral zone was composed of the elements: verbal violence, abuse, pain, mockery, intrigue, school dropout, disinterest and psychological shock, respectively. Final thoughts: the possible representations reinforced the need to insert the theme violence and bullying more broadly in the discussions of school planning, as a way to recognize its importance and promote its combat and prevention
Downloads
References
ALVES, M. da C. R.; ROSA, K. C. O.; BARBOSA, M. V. M. A violência escolar e a elevação da criminalidade urbana. Rev. Humanidades & Inovação, v. 6. n. 7. p. 119-127.2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1329.
OLIVERA, C. E.; YUPANQUI-LORENZO, D. Violencia escolar y funcionalidad familiar em adolescentes con riesgo de deserción escolar. Rev. Ciente. UCSA. 2020. dez; 7(3): 3-13. DOI: https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2020.007.03.003.
SIBIONI, R. L. Políticas públicas para juventudes no Brasil e vulnerabilidades juvenil à violência. Rev. Cienc. Educ. 2019. jan/jun; 43: 201-225. DOI: https://doi.org//10.19091/reced.vi0.751.
SOARES, L. S.; ALVES, Y. R.; MONIZ, M. A.; SOUSA, D. B.; SALES, J. L. Lifestyle and health risks to adolescents and young people. J. Res. Fundam. Care. 2019. jul/set; 11(4): 1025-1030. DOI: 10.9789/2175-5361.2019.v11i4.1025-103.
GONZÁLES-MORENO, A.; MOLERO-JURADO, M. del M. Conductas prosociales y violencia escolar en la adolescencia: una revisión sistemática con enfoque cualitativo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria. 2023. 35(1), 143-166. DOI: https://doi.org/10.14201/teri.28629.
ZEFERINO, A. M.; KALINOSKI, A.; TEIXEIRA, G. T.; COSTA, L. D.; ZONTA, F. N. S. Risk factors in adolescents of private education institutions in a city of Paraná. Ciênc., Cuid. Saúde. 2019. jul/set; 18(3): e45853. DOI: https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v18i3.45853.
BRASIL. Ministério da Economia. Atlas da Violência 2019. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. IPEA. Fórum Brasileiro de Pesquisa Pública. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: 2019. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/arquivos/artigos/6363-atlasdaviolencia2019completo.pdf.
WAISELFISZ, J. J. Homicídios de crianças e adolescentes no Brasil. Notas de Homicídios 4. Rio de Janeiro: Instituto Igarapé: 2017. Disponível em: https://igarape.org.br/wp-content/uploads/2017/12/2017-12-04-Homicide-Dispatch_4_PT.pdf.
BRASIL. Ministério da Economia. Atlas da Violência 2020. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. IPEA. Fórum Brasileiro de Pesquisa Pública. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: 2020. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/download/24/atlas-da-violencia-2020.
UNESCO. Violência escolar e bullying: relatório sobre a situação mundial. – Brasília: UNESCO, 2019.54 p., il. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368092/PDF/368092por.pdf.multi.
SILVA, E. H. B.; NEGREIROS, F. Violência nas escolas públicas brasileiras: uma revisão sistemática da literatura. Rev. Psicopedag. 2020. 37(114): 327-340. DOI: http://dx.doi.org/10.51207/2179-4057.20200027.
MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigação em psicologia social. Traduzido do inglês por Pedrinho A. Guareshi. 11 ed. Rio de Janeiro: Vozes: 2017.
ABRIC, J. C. Représentations sociales: aspects théoriques. In: ABRIC, J. C. (ed.). Pratiques sociales et représentations (pp. 11-36). Paris: Presses Universitaires de France. 1994.
SILVA, S. E.; CAMARGO, B. V.; PADILHA, M. I. A Teoria das Representações Sociais nas pesquisas da enfermagem brasileira. Rev. Bras. Enferm. 2011. set/out; 64(5): 947-951. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672011000500022.
SÁ, C. P. Núcleo Central das Representações Sociais. Rio de Janeiro: Vozes: 1996.
ABRAMOVAY, M. Violências na Escola, sob o olhar de Miriam Abramovay. Dialogia. 2019. mai/ago; 32:4-9. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.N32.14446.
GOMES, G. M. R. B. G.; BITTAR, C. M. L. Teachers and students’ perceptions about school violence: a qualitative study. Psicol. Esc. Educ. 2021. 25: 1-9. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392021223900.
BONETTO, P. X. R.; GONÇALVES, B. C. Bullying gordofóbico na educação física escolar: a perspectiva dos/as professores/as. Temas. Educ. Fís. Esc. 2022. jan/dez; 7(1): 1-16. DOI: http://dx.doi.org/10.33025/tefe.v7i1.3179.
ARRÚA, A. L. A.; SALES, A. S.; HOLANDA, F. M. P. P.; SILVA, G. G.; OLIVEIRA, I. C.; MOURA, S. D. O. Violência escolar. Psic. Saberes. 2019. 8(10): 170-177. DOI: https://doi.org/10.3333/ps.v8i10.884.
COSTA, T. R. L. da; MARCHETI, M. A.; TESTON, E. F.; SOLON, S.; MARQUES, F. B.; KNOCH, M.; BEZERRA, A. M. Health education and adolescence: challenges for family health strategy. Ciênc., Cuid. Saúde. 2020. out. (19): e55723. DOI: https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v19i0.55723.
Copyright (c) 2024 Ciência, Cuidado e Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.