Historical-political socialization of young Brazilians: is there a relationship between conceptions of history and political positioning?
Abstract
In this text, we propose a methodology for surveying and analyzing the political positions of high school students, adapted from the “politicalcompass.org” project. The question that mobilizes us is: are different social and political profiles associated with different visions of teaching history? We study the results from social and political variables, as well as variables related to the relationship with historical knowledge. Students with a democratic tendency tend to give positive value to the history, while the authoritarian profile associates history with a subject like any other, that does not add anything to their life.
Downloads
References
ALMOND, Gabriel; VERBA, Sidney. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. 3ª ed. Londres: SAGE Publications, 1989.
BAROM, Wilian Carlos Cipriani. As publicações do projeto Jovens e a História (2007–2014): Metodologia, conceitos, temáticas, abordagens e algumas conclusões. História & Ensino, v. 22, n. 1, p. 71-90, 2016.
BOBBIO, Norberto. Direita e esquerda: razões e significados de uma distinção política. 3ª reimp. ed. São Paulo: Editora da UNESP, 1995.
MASON, Lilliana. Ideologues without issues: The polarizing consequences of ideological identities. Public Opinion Quarterly, v. 82, n. S1, p. 866-887, 2018.
MIGUEL, Luis Felipe. A reemergência da direita brasileira. In: E. Solano (Org.). O ódio como política: a reinvenção das direitas no Brasil. São Paulo: Boitempo, p.117, 2018.
MITCHELL, Brian Patrick. Eight ways to run the country. A new and revealing look at left and right. Westport: Praeger, 2007.
RÜSEN, Jörn. História Viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. 1ªed. Brasília: Editora da UnB, 2007.
SWEDLOW, Brendam. Political Culture. In: CLAEYS, Gregory (Org.). Encyclopedia of Modern Political Thought. CQ Press, p.624–625, 2012.
VON BORRIES, Bodo. Intentions, Results and Reception of the “Youth and History” Project (1995). In: RATHKOLB, Oliver. (Org.). How to (Re)Write European History. History and text books in retrospect. Innsbruck: StudienVerlag, p.151–177, 2010.
Copyright (c) 2022 Diálogos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na revista DIÁLOGOS, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (N. 9609, de 19/02/98).
STATEMENT OF ORIGINALITY AND COPYRIGHT CESSION
I declare that the present article is original, has not been submitted for publishing on any other national or international journal, neither partly nor fully. I further declare that, once published on DIÁLOGOS journal, edited by the State University of Maringá, it will never be submitted by me or by any of the other co-authors to another journal. By means of this instrument, on my behalf and on behalf of the other co-authors, if any, I waive the copyright of said article to the State University of Maringá and declare that I am aware that non-compliance with this commitment will subject the violator to sanctions and penalties set forth in the Copyright Protection Law (No 9609, of 19/02/98).