Censorship of eroticism and violence in cinema in Portugal (1968-1974).

Keywords: Cinema, Censorship, Eroticism, Violence, Portugal, Marcelism.

Abstract

This article presents some of the main conclusions of a post-doctoral project that focused on the study of film censorship, regarding eroticism and violence, in Portugal, during the period of Marcello Caetano's government (1968-1974). Which was the most censored pulse: eroticism or violence? Did film censorship become more lenient during the Marcelist government? These are some of the questions that the present article aims to answer. The research was based on the censorship files and minutes of the Censorship Commission of national and foreign films that are deposited in the National Archive of Torre do Tombo (ANTT), in Lisbon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Bela Morais, Universidade de Lisboa - Faculdade de Letras: Lisboa, PT

Ana Bela Morais (PhD, Univ. of Lisbon, 2011) is a hired researcher with the project “Censura e Cinema no Espaço Ibérico, de 1968 à actualidade”, in the cluster DIIA (Iberian and Ibero-american Dialogues) and Coordinator of LOCUS Group, of the Centre for Comparative Studies at the School of Arts and Humanities, University of Lisbon. She holds a PhD Degree in Cultural Studies from the University of Lisbon (thesis: “Healing processes: How deep are the wounds? A Reading of violence in seven contemporary films”). She also collaborated with the project “Censorship and control mechanisms in cinema and theater, before, during and after Portuguese Estado Novo”, from the Research Center Media & Journalism at the Faculty of Social and Human Sciences from New University of Lisbon. She also teaches History of Cinema and Cinema and Literature at the same University. Among other publications, national and international, she published a book, Edições Húmus (2017): "Censura ao Erotismo e Violência. Cinema no Portugal Marcelista (1968-1974)" and was co-editor of the book "Los Limites del Hispanismo. New Methods, New Frontiers, New Genres" (Peter Lang, 2017).

References

Fontes

ARQUIVO NACIONAL DA TORRE DO TOMBO (Lisboa): Fundo do SNI Processos da Direcção Geral dos Serviços dos Espectáculos. Processos de Censura: 1968-1974.

ARQUIVO NACIONAL DA TORRE DO TOMBO (Lisboa): Livros das Actas da Comissão de Censura. SNI – Actas das sessões 1971 / DGSE Livro 29; SNI – Actas das sessões 1972-1974 / DGSE Livro 30.

CENTRO DE DOCUMENTAÇÃO DA CINEMATECA PORTUGUESA – MUSEU DO CINEMA: S.N.I., “Directrizes para uso da censura cinematográfica” [s.d.]. Consultado em Fundo MFR Pasta 009 (organismo detentor Cinemateca Portuguesa).

Bibliografia

ANTÓNIO, Lauro. Cinema e censura em Portugal. 2ª ed. Lisboa: Biblioteca Museu República e Resistência, 2001.

AREAL, Leonor. Cinema português. Um país imaginado. Vols. I e II. Lisboa: Edições 70, 2011.

AZEVEDO, Cândido de. A censura de Salazar e Marcello Caetano – Imprensa, teatro, cinema, radiodifusão, livro. Lisboa: Editorial Caminho, 1999.

CABRERA, Ana. Marcello Caetano: poder e imprensa. Lisboa: Livros Horizonte, 2006.

CABRERA, Ana. A censura ao teatro no período marcelista. In: Media & Jornalismo. 12/7, p. 27-58, 2008.

CAETANO, Marcello. Ensaios pouco políticos. Lisboa: Verbo. S.D.

CAETANO, Marcello. Depoimento. Rio de Janeiro, São Paulo: Distribuidora Record, 1974.

CUNHA, Paulo. A censura e o Novo Cinema Português. In: Outros combates pela história. Coordenado por Maria Manuela Tavares Ribeiro. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, p. 537-551, 2010.

MACEDO, António de. Como se fazia cinema em Portugal: inconfidências de um ex-praticante. Lisboa: Apenas Livros Ld.ª, 2007.

MACEDO, Jorge Borges de.1993. Marcelo Caetano e o marcelismo. In: História de Portugal. Dos tempos pré-históricos aos nossos dias. Vol. XIII – O “Estado Novo” II: opressão e resistência. Editado por João Medina. Amadora: Ediclube, p. 263-282, 1993.

MARCUSE, Herbert. Eros e civilização. Uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. 8ª ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

MORAIS, Ana Bela. A Woman Censor during the Portuguese Dictatorship (1968-1974). In: E. Cordero-Hoyo, B. Soto-Vázquez (eds). Women in Iberian Filmic Culture. A Feminist approach to the Cinemas of Portugal and Spain. Bristol: Intellect, p. 132-145, 2020.

MORAIS, Ana Bela. Censura ao Erotismo e Violência. Cinema no Portugal Marcelista (1968-1974). Vila Nova de Famalicão: Edições Húmus, 2017.

VALENTE, Vasco Pulido. Marcello Caetano. As desventuras da razão. Lisboa: Gótica, 2002.

Published
2022-04-13
How to Cite
Morais, A. B. (2022). Censorship of eroticism and violence in cinema in Portugal (1968-1974). Dialogos, 26(1), 83-97. https://doi.org/10.4025/dialogos.v26i1.62097