Amerindian Perspectivism in the Mythicized Discourses of Popular Catholicism in the Amazon

  • Marcos Vinicius Freitas Reis Universidade Federal do Amapá
  • Marcos Paulo Torres Pereira federal university of amapá

Résumé

This article aims to problematize, through the theoretical contributions of the post-colonial studies, the catholic church’s colonization project towards the Amapaense Amazon’s popular catholicism - such as the Myth of Cobra Grande - constituted as a project evolved around eurocentric and judeo-christian assumptions to the detriment of afro-amerindian cultural, identity and religious expressions, of catholic communities in the urban and rural areas of the brazilian Amazon. The amazonian population develops strategies of resistance and re-existence in order to maintain their religious traditions around festa dos santos (festival of saints), pilgrimages, festivities, rosaries, quermesses, and other activities as forms of origins establishment or origins return for the foundation of a narrative identity..

Téléchargements

Les données sur le téléchargement ne sont pas encore disponible.

Bibliographies de l'auteur

Marcos Vinicius Freitas Reis, Universidade Federal do Amapá

Historiador e Doutor em Sociologia. Professor Adjunto da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), do Curso de graduação em Relações Internacionais. Professor do Curso de Mestrado

Marcos Paulo Torres Pereira , federal university of amapá

Doutorando em Literatura. Professor do curso de Letras da UNIFAP.

Références

ALVES, Isidoro. O carnaval devoto – um estudo sobre a festa de Nazaré, em Belém. Petrópolis, Vozes, 1980
ANTERO, Alysson Brabo. Negras Guerreiras do Ciclo do Marabaixo. In: Daniela Cordovil. (Org.) Religião, gênero e poder: estudos Amazônicos. 1ed.São Paulo: Fonte Editorial, 2015.
BHABHA, Homi K. O Local da Cultura. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1998.
BAKHTIN, Mikhail. O discurso no romance. In: Questões de literatura e de estética: A teoria do romance. Trad. Aurora F. Bernardini et alii. 6 ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
CASCUDO, Luís da Câmara. Contos Tradicionais do Brasil. Rio de Janeiro: Ediouro, 2001.
FERRETTI, Sergio. Repensando o Sincretismo. São Paulo/ São Luís: EDUSP/ FAPEMA, 1995.
FIGUEIREDO, Aldrin Moura. A cidade dos encantados: pajelanças, feitiçarias e religiões afro-brasileiras na Amazônia (1870-1950). Belém: EDUFPA, 2009.
GALVÃO, Eduardo. Santos e Visagens. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976.
HALL, Stuart. Identidade cultural e diáspora. In: Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Rio de Janeiro, IPHAN, 1996, p. 68-75.
_______. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomas Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
_______. Da Diáspora. Identidades e Mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG/ Brasília, 2003.
LOBATO, Sidney da S. A cidade dos trabalhadores: Insegurança Estrutural e táticas de sobrevivência em Macapá (1944-1964). Tese de Doutorado apresentada ao Departamento de História da FFLCH\USP: São Paulo, 2013.
MAFRA, Clara. Números e Narrativas. In.: Debates do NER, Porto Alegre, ano 14, n. 24, p. 13-25, jul./dez. 2013.
MARTINS, Karla D. Civilização católica: Dom Macedo e o desenvolvimento da Amazônia na segunda metade do século XIX. In: Revista de História Regional, 2007.
MAUÉS, Raymundo Heraldo. Padres, pajés, santos e festas: catolicismo popular e controle eclesiástico. Belém: Cejup, 1995.
_______. Uma outra invenção da Amazônia. Belém: Cejup, 1999.
MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido pelo retrato do colonizador. Trad. Roland Corbisier e Mariza Pinto Coelho. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
PACHECO, Agenor Sarraf. Religiosidade afroindígena e natureza na Amazônia. Horizonte, Belo Horizonte, v. 11, n. 30, p. 476-508, abr./jun. 2013.
PEREIRA, Marcos Paulo Torres. Tramas de Anansi: Identidade Narrativa em O Vendedor De Passados. In.: PEREIRA, Marcos Paulo Torres & LIMA, Francisco Wellington Rodrigues. Olhos d'África: Pós-colonialismo e literatura africana. Macapá: UNIFAP, 2019.
PIMENTEL, Walbi S. A igreja dos pobres: origem e desenvolvimento das CEBs no Amapá (1966-1983). Monografia apresentada ao Programa de Especialização em História e Historiografia da Amazônia da Universidade Federal do Amapá: Macapá, 2015.
REIS, Marcos Vinicius de Freitas; CARMO, Arielson Texeira. “O Campo Religioso Amapaense: Uma análise a partir do Censo do IBGE de 2000 e 2010”. In: Revista Observatório da Religião. Belém: UEPA, v. 2, n. 2, p. 176-197, 2015.
REIS, Marcos Vinicius de Freitas; CARVALHO, Joel Pacheco. A Igreja Católica na Amazônia: Diversidade religiosa e intolerância. O Observatório da Religião. V. 3, N. 1, P 157-172 (2016).
RICOEUR, Paul. O si-mesmo como um outro. Trad. Lucy Moreira Cesar. Campinas, SP: Papirus, 1991.
________. A Simbólica do Mal. Trad. Hugo Barros e Gonçalo Marcelo. Lisboa ∕ Portugal: Edições 70, 2013.
SILVA, Anaíza Vergolino e. Os cultos afros no Pará. In: FONTES, Edilza (Org.). Coleção contando a história do Pará: diálogos entre antropologia e história. Belém: E-Motions, 2003. p. 01-20.
SPERBER, Suzi Frankl. Ficção e Razão: uma retomada das formas simples. São Paulo: Aderaldo & Rothschild: Fapesp, 2009.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem – e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2017
Publiée
2020-08-07
Comment citer
Reis, M. V. F., & Torres Pereira , M. P. (2020). Amerindian Perspectivism in the Mythicized Discourses of Popular Catholicism in the Amazon. Dialogos, 24(2), 259-291. https://doi.org/10.4025/dialogos.v24i2.53663