Possible approaches between the cultural curriculum of Physical Education and the work of Enrique Dussel

Keywords: cultural curriculum, Physical Education, Enrique Dussel

Abstract

The article seeks to articulate the cultural curriculum of Physical Education with the theoretical propositions of Enrique Dussel. Teachers who claim to put this curriculum into action are committed to building a more democratic society, more supportive subjects and social justice, fundamental premises in Dussel's work. Three experience reports were chosen that dealt with a common theme, in an attempt to draw some connections between the pedagogical practices selected and the author's theoretical contribution. It was concluded that there are clear conceptual approximations that make it possible to broaden the understanding of the ethical-political principles that underpin the cultural curriculum based on Dussel's thinking.

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Author Biographies

Wilson Alviano Jr, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Juiz de Fora, MG-BR

Docente da  Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora - FACED - UFJF

Possui Licenciatura Plena pela Escola Superior de Educação Física de São Caetano do Sul; é mestre e Doutor em Educação pela FE-USP.

Cyndel Nunes Augusto, Universidade de São Paulo(USP). São Paulo-SP, BR - Programa de Pós Graduação em Educação

Cyndel Nunes Augusto é Doutoranda pela Faculdade de Educação da USP, com pesquisas sobre gênero e o Currículo Cultural da Educação Física, além de Mestra e Graduada em Pedagogia pela mesma instituição. Atua como professora na Rede Pública do Município de São Paulo e com formação continuada docente. Participa dos grupos de pesquisas Nós-Feminismos (Filsofia-USP) e Grupo de Pesquisas em Educação Física Escolar (GPEF-USP)

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Published
2025-03-03
How to Cite
Alviano Jr, W., & Nunes Augusto, C. (2025). Possible approaches between the cultural curriculum of Physical Education and the work of Enrique Dussel. Dialogos, 28(3), 102-124. https://doi.org/10.4025/dialogos.v28i3.74454