The threat of the tattooed body: the criminalization of tattooing during the first half of the 20th century
Abstract
This article analyzes the production of scientific and media discourses about the tattooed body during the first half of the 20th century. In the course of the text, we will discuss how the discursive strategy of privileged institutions for the production and circulation of discourses, notably science and the press, invested in the construction of an image of the tattoo associated with deviance, criminality and a supposed moral insufficiency of its bearer. As a result, the tattooed were represented as potentially criminals and constantly placed under suspicion through an association between tattooing and criminality which, although it oscillated between lombrosian notions of the born criminal and the sociological notion of the subject as a product of the social environment, did not hesitate in blurring the margins between the tattooed subject and the potentially criminal subject.
Downloads
References
Periódicos
Correio da Manhã
Correio Paulistano
Luta Democrática
O Jornal
O Malho
O Paiz
Revista Eu sei De Tudo
Revista Careta
Referências
BASTOS, Glaucia Soares. Como se escreve Febrônio. 1994. 175f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 1994.
CHALHOUB, Sidney. Cidade febril: cortiços e epidemias na Corte imperial. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
___. Trabalho, Lar e Botequim: o cotidiano dos trabalhadores no Rio de Janeiro da Belle Époque. São Paulo: Brasiliense, 1986.
FERLA, Luis. Feios, sujos e malvados sob medida: a utopia médica do biodeterminismo. São Paulo: Alameda, 2009.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
___. Os anormais. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
GODOY, A. Ver pra crer: na Última Hora. Disponível em: http://www.historica.arquivoestado.sp.gov.br/materias/anteriores/edicao31/materia02/. Acesso em 03 de jun. de 2020.
GOFFMAN, Erving. Estigma: Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Editora LTC, 1988.
IBRAHIM, Elza. Manicômio Judiciário do Rio de Janeiro: hospital ou prisão? Arquivos Brasileiros de Psicologia. Rio de Janeiro, 41(3), p. 101-106, 1989.
LOMBROSO, Cesare. O homem delinquente. São Paulo: Ícone, 2007.
MEDIALAB, UFRJ. O paciente 00001: o caso Febrônio Índio do Brasil. Disponível em: http://medialabufrj.net/projetos/o-paciente-00001-o-caso-febronio-indio-do-brasil/. Consultado em 01 de outubro de 2019.
NOGUEIRA, Clara. Revista Careta (1908-1922): símbolo da modernização da imprensa do século XX. Miscelânea Revista de Pós-Graduação em Letras - UNESP, vol.8, jul./dez. Assis, 2010.
RIO, João. (Paulo Barreto). A alma encantadora das ruas. São Paulo: Cia das Letras, 1997.
SODRÉ, Nelson Werneck. História da Imprensa no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad, 1999.
Copyright (c) 2023 Diálogos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na revista DIÁLOGOS, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (N. 9609, de 19/02/98).
STATEMENT OF ORIGINALITY AND COPYRIGHT CESSION
I declare that the present article is original, has not been submitted for publishing on any other national or international journal, neither partly nor fully. I further declare that, once published on DIÁLOGOS journal, edited by the State University of Maringá, it will never be submitted by me or by any of the other co-authors to another journal. By means of this instrument, on my behalf and on behalf of the other co-authors, if any, I waive the copyright of said article to the State University of Maringá and declare that I am aware that non-compliance with this commitment will subject the violator to sanctions and penalties set forth in the Copyright Protection Law (No 9609, of 19/02/98).