Melancholy in the seaside metropolis: a sketch about queer modernisms in Brazil

Keywords: modernisms; queer modernisms; aesthetics and politics; aesthetic sensibilities.

Abstract

The article proposes an initial reflection on queer modernisms in Brazil, more specifically, in the cultural, intellectual and artistic scenarios of the city of Rio de Janeiro (RJ) that took shape from the 1920s onwards. In its first part, the text presents a critical review of a set of North American and European studies on modernisms and queer modernisms that were produced from the 1990s onwards. In a second moment, the article focuses on connecting in a preambular way the life and work of artists such as Lúcio Cardoso, Mário Peixoto, Alberto Cavalcanti and Farnese de Andrade, four artists of dissident gender and/or sexualities who lived and/or passed by the capital of Rio de Janeiro and that could, more than being studied in isolation, be constellated as a group of queer modernists who were on the margins of the canon of Brazilian modernism. In this way, the article presents itself as a first attempt to fill a lack of studies regarding the ties between queer studies and modernisms in Brazil, above all to expand the narrow bibliography regarding the possible articulating sensibilities of ethical and aesthetic problems of queer modernisms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dieison Marconi, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro-RJ, BR

Pesquisador em regime de pós-doutorado no programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com trabalho de pesquisa financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ). Tem Doutorado em Comunicação e Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, com período sanduíche realizado na Universidade Complutense de Madrid (UCM), na Espanha, junto ao Grupo de Pesquisa em Gênero, Estética e Cultura Audiovisual (GECA -UCM). É Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (POSCOM-UFSM) e Bacharel em Comunicação Social (Habilitação em jornalismo) também pela UFSM. Possui pós-doutorado em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM-SP. Como pesquisador, atua no campo do cinema e audiovisual, comunicação e experiência estética, imagem e cultura visual, sobretudo em uma intersecção com os estudos queer e com os estudos de gênero, raça e classe. É autor do livro Ensaios sobre autorias queer no cinema brasileiro contemporâneo (Selo PPGCOM-UFMG).

References

AHMED, Sara. The cultural politics of emotion. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2004.

ATAÍDE, Jesse. Queer modernisms? Publicado em https://queermodernisms.wordpress.com/queer-modernisms/ (2014). Acessado em 20 de março de 2023.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

___. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989.

___. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

BERNINI, Lorenzo. Apocalipsis queer. Elementos de teoría antisocial. Madrid: Egales, 2015.

CARDOSO, Lúcio. Crônica de uma casa assassinada. Rio de Janeiro: Letras e Artes, 1963.

CASTRO, Ruy. Metrópole à beira-mar: O Rio moderno dos anos 20. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

CORN, Wanda M; LATIMER, Tirza True. Seeing Gertrude Stein: five stories. Berkeley: University of California Press, 2011

CARDOSO, Lúcio. Diário Completo. Rio de Janeiro: José Olympio, 1970.

CARPENTER, Edward. Towards democracy. New Plates: Londres, 1922.

COSAC, Charles Farnese objetos. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

CALDIERI, Sérgio. Alberto Cavalcanti - o cineasta do mundo. São Paulo: Teatral, 2005.

DINIZ, Thaís Flores Nogueira. Intermidialidade: perspectivas no cinema. Revista Rumores, n. 24, v 12, jul - dez 2018.

EDELMAN, Lee. No al futuro: la teoria queer y la pulsión de muerte. Madrid: Egales, 2014.

FREEMAN, Elisabeth. Time Binds: queer temporalities, queer histories. Durham: Duke University Press, 2010.

FOOTE, Stephanie. Afterword: Ann Aldrich and lesbian writing in the 1950s. In Ann Aldrich, We walk alone. New York: The Feminist Press at CUNY, p. 157–183, 2015.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I– A vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

FORTUNA, Daniele Ribeiro. Uma vida em ‘branco’: os diários de Lúcio Cardoso. Revista ECOS, v. 26, n. 1, 2019. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ecos/article/view/4150. Acesso em: 21 de março, 2023.

___. Comparação entre os diários de Walmir Ayala, Lúcio Cardoso e Harry Laus: considerações finais de uma pesquisa. Anais do XXIII Congresso Nacional de Linguística e Filologia: Textos Completos, Cadernos do CNLF, vol. XXIII, n. 3. Rio de Janeiro: CiFEFiL, 2019.

GOMES, Ângela Maria de Castro. Essa gente do Rio. O modernismo e os intelectuais cariocas. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 11, p. 62-77, 1993.

HALBERSTAM, Jack. A arte queer do fracasso. Recife: CEPE, 2020.

JUNIOR, Leandro Santos Junior. A escrita travestida de desejo: travestimento, identidade e homoerotismo em Lúcio Cardoso. Revell - revista de estudos literários da UEMS, v. 2, n. 3, p. 22–31, 2015. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/REV/article/view/332. Acesso em: 21 jun. 2022.

LOPES, Denilson. Modernismo, extrativismo e decadência. Projeto de pesquisa apresentado à Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio de Janeiro, FAPERJ, 2022.

___. Um calafrio anda pelo meu corpo. Significação: Revista de cultura audiovisual. São Paulo, p. 46-52, 2019.

LATIMER, Tirza True. Eccentric modernisms: making differences in the history of American art. Berkeley: University of California, 2016.

LOVE, Heather. Introduction: modernism at night. PMLA, 124.3, p. 744-48, 2009.

___. Forced Exile: “Walter Pater’s queer modernism.” In: Bad modernisms. Londres: Duke University Press, p. 26-54, 2006.

LANSER, Susan. “Mapping Sapphic Modernity.” In Comparatively queer: crossing time, crossing cultures, ed. Jarrod Hayes, Margaret Higonnet, William Spurlin. London: Palgrave, p. 69-89, 2010.

MUÑOZ, José Esteban. “Famous and dandy like B. ´n´ Andy”. In: Pop out: queer Warhol. Durham: Duke University Press, 1996.

___. Disidentifications: queers of color and the performance of politics. University of Minnesota Press, 1999. New York University, 2001

MAO, Douglas; WALKOWTIZ, Rebeca. Introduction. In: Bad modernisms. Londres: Duke University Press, p. 9-25, 2006.

MOREIRA, Daniel Silva. Escritas de si e homossexualidades no Brasil: os diários de Lúcio Cardoso, Walmir Ayala e Harry Laus. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Letras – Estudos Literários, Universidade Federal de Juiz de Fora, UFJF, 2017.

NAGIME, Mateus. Em busca de um cinema queer no Brasil. Dissertação de Mestrado. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2016.

POPLAWSKI, Paul. Prefácio. Enciclopédia do modernismo literário. Westport, CT: Greenwood, 2003.

SEDGWICK, Eve Kosofsky; FRANK, Adam. Shame in Cybenetic Fold: Reading Silvan Tomkins In: SEDGWICK, Eve Kosofsky. Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativitty. Durham: Duke University Press, 2003.

___. Tendencies. London: Routledge, 1994.

VENANCIO, Paulo. A crise da pessoalidade e o outro" modernismo: Cornélio Penna, Oswaldo Goeldi e Mário Peixoto. Dissertação de Mestrado. Rio de Janeiro: UFRJ, 1992.

VELOSO, Mônica Pimenta. Modernismo no Rio de Janeiro: turunas e quixotes. Petrópolis: KBR, 2015.

___. História e modernismo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

KAHAN, Benjamin. “Queer modernism.” In: A handbook of modernism studies. Ed. Jean-Michel Rabaté. Chichester, West Sussex; Oxford: Wiley-Blackwell, p. 347-61, 2015.

Published
2023-09-19
How to Cite
Marconi, D. (2023). Melancholy in the seaside metropolis: a sketch about queer modernisms in Brazil. Dialogos, 27(2), 41-59. https://doi.org/10.4025/dialogos.v27i2.67738