Historical panorama of higher teaching in accounting in Brazil - under the aegis of this normative theory

  • Carlos Henrique Marroni Universidade Estadual de Maringá
  • Alice de Fátima Rodrigues Universidade Estadual de Maringá
  • Alceu Panosso Universidade Estadual de Maringá
Keywords: Historical panorama, Teaching in accounting in Brazil, Normative theory

Abstract

This study is characterized for being essentially a part resulting from the the construction of a research developed by the authors on scientific production in the teaching in accounting, where the title originated. It aims to present a historical panorama of higher teaching in accounting in Brazil since colonial Brazil until the implementation of the law last of Guidelines and Bases in 1996 and the Resolution 10/2004 of the CNE which publishes curriculum guidelines national of the undergraduate for courses accounting, under the aegis of this normative theory. The justification for its development is related to the degree of association between the social, cultural and economic development of society and their reflexes on teaching of accounting, and influence of normative theory about this historical panorama. For this, was drawn up a historical panorama of evolutionary steps of the in higher teaching accounting in Brazil, showing the degree of association between the development of society, accounting and education, by means of a bibliographic research. The results achieved allowed identifying that in Brazil the accounting thinking and the teaching in accounting have had a strong influence primarily from Europe and more recently these the U.S.A. Furthermore, normative theory has clearly a predominance in the formation of professionals in this area, dictating the rules for professional formation with enough profile which meets the normative impositions of the National Council of Education who throughout history has not always been a reflection of society's expectations. Therefore be to resolve 10/2004 while being a normative resolution, gives opening to a change process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Henrique Marroni, Universidade Estadual de Maringá
Sou o professor Carlos Henrique Marroni. Componho o quadro docente do Departamento de Ciências Contábeis - DCC da Universidade Estadual de Maringá desde o ano de 1998, atuando no ensino de graduação na área de “Contabilidade Tributária e Contabilidade Internacional”. Atuo como professor dos Cursos de Especialização em Contabilidade e Gestão Financeira Contabilidade Tributária, desde de 2003 na UEM,  ministrando a disciplina de “Contabilidade Tributária e Contabilidade Societária”, “Controladoria e Sistema de Informação”. Atuo em atividades de pesquisa do Grupo de Pesquisa e ensino de Contabilidade. Participei da administração superior da UEM, ocupando o cargo de Assessor Especial para fins do Controle Interno (2008/2010) e como membro do Conselho Interdepartamental do Centro de Ciências Sociais Aplicadas - CSA (2008/2012). Sou graduado em Ciências Contábeis pela UEM (1996), Mestre em Engenharia de Produção pela UFSC (2002).
Alice de Fátima Rodrigues, Universidade Estadual de Maringá
Sou a professora Alice de Fátima Rodrigues. Componho o quadro docente do Departamento de Ciências Contábeis - DCC da Universidade Estadual de Maringá desde o ano de 1989, atuando no ensino de graduação na área de “Contabilidade Societária e Teoria da Contabilidade”. Atuo como professora dos Cursos de Especialização em Contabilidade e Gestão Financeira e Auditoria Contábil desde de 2000 na UEM, ministrando a disciplina de “Contabilidade Societária e Teoria da Contabilidade”. Atuo em atividades de pesquisa do Grupo de Pesquisa e ensino de Contabilidade. Participei da gestão acadêmica na UEM, ocupando o cargo de coordenadora do curso de ciências contábeis e a chefia do departamento de ciências contábeis  (2002/2010). Sou graduado em Ciências Contábeis pela UEM (1985), Mestre em Engenharia de Produção pela UFSC (2001).
Alceu Panosso, Universidade Estadual de Maringá
Sou o professor Alceu Panosso. Componho o quadro docente do Departamento de Ciências Contábeis - DCC da Universidade Estadual de Maringá desde o ano de 1998, atuando no ensino de graduação na área de “Contabilidade Tributária e Contabilidade Internacional”. Atuo como professor dos Cursos de Especialização em Contabilidade e Gestão Financeira e Contabilidade Tributária, ministrando a disciplina de “Contabilidade Tributária e Contabilidade Societária”. Atuo em atividades de pesquisa do Grupo de Pesquisa e ensino de Contabilidade.  Sou graduado em Ciências Contábeis pela UEM (1997), e especiliasta em Contabilidade Gerencial e Auditoria Contábil pela Universidade Estadual de Maringá, Brasil(2000).
Published
2013-12-02
How to Cite
Marroni, C. H., Rodrigues, A. de F., & Panosso, A. (2013). Historical panorama of higher teaching in accounting in Brazil - under the aegis of this normative theory. Enfoque: Reflexão Contábil, 32(3), 1-17. https://doi.org/10.4025/enfoque.v32i3.19462
Section
Original Articles