Cost to serve customers: an action research in the condominium administration in the Santos Region (SP)

  • Márcio Grima Fernandes Universidade Municipal de São Caetano do Sul (SP)
  • Ana Cristina de Faria Universidade Municipal de São Caetano do Sul (SP)
  • Sérgio Feliciano Crispim Universidade Municipal de São Caetano do Sul (SP)
  • Francisco Carlos Fernandes Fundação Universidade Regional de Blumenau (SC)
Keywords: Condominium administration, Cost to serve, Customer profitability

Abstract

Most companies providing services has no tools to measure all the costs of their service and profitability of each customer. This study aims to verify the use of the Cost to Serve Method contributes as analysis of customer profitability in service delivery tool. Through an action research conducted in one of the largest companies in the Condominium Administration sector in the city of São Vicente (SP), was applied the methodology Cost to Serve, thereby seeking to measure the cost of serve each client and determine their profitability. Noted the absence in measuring Cost to Serve customers of the company object of study and that can be a reality for other service companies. The company charged the same price to all 55 customers, per unit of apartments in each condominium, but had no idea of the costs to serve them. With the application of the methodology Cost to Serve, were identified 60 % of profitable customers and 40 % unprofitable as well as measured participation in the overall profitability of the company. The company may use the information obtained as a tool for decision making related to improvement in processes for delivery of services to customers, review of prices charged for customers, and even, as a last option, the possible exemption of unprofitable customers, focusing on improvement of the profitability of the company as a whole. The methodology Cost to Serve is a useful tool for the analysis of profitability of the Services sector.

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Author Biographies

Márcio Grima Fernandes, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (SP)
Mestre em Administração. Especialista em Gestão Estratégica de Negócios. Graduação em Administração de Empresas. Coordenador do Núcleo de Projetos Sociais e Professor Universitário da Faculdade de São Vicente/UNIBR
Ana Cristina de Faria, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (SP)
Pós-doutora em Gestão de Operações e Logística pela FGV/SP. Doutora e Mestre em Controladoria e Contabilidade pela FEA/USP. Docente colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (SP). Docente permanente do Programa de Mestrado Profissional em Gestão Ambiental e Sustentabilidade da UNINOVE (SP).  Bacharel em Ciências Contábeis.
Sérgio Feliciano Crispim, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (SP)
Livre Docente em Gestão de Marketing pela Universidade de São Paulo; Pós doutorado em Administração pela USP; Doutor em Administração pela FEA-USP; Mestre em Administração pela FEA-USP; Graduado em Administração de Empresas pela FEA-USP; Graduado em Economia pela FEA-USP (1979). Professor do Programa de Mestrado da USCS-Universidade de São Caetano do Sul e professor associado, ms-5, turno parcial, da EACH-Escola de Artes, Ciências e Humanidades da USP, no curso de Marketing. Membro da Congregação da EACH/USP.
Francisco Carlos Fernandes, Fundação Universidade Regional de Blumenau (SC)
Doutor e Mestre  em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo. Bacharel em Ciências Contábeis pela Faculdade de Ciências Econômicas de Bauru (1987). Professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da Fundação Universidade Regional de Blumenau (PPGCC/FURB).
Published
2014-12-19
How to Cite
Fernandes, M. G., Faria, A. C. de, Crispim, S. F., & Fernandes, F. C. (2014). Cost to serve customers: an action research in the condominium administration in the Santos Region (SP). Enfoque: Reflexão Contábil, 33(3), 1-19. https://doi.org/10.4025/enfoque.v33i3.22473
Section
Original Articles