A The graduate course experience through a Vigotskian analysis: what do accounting students say and feel?
Abstract
The graduate course represents a time of opportunities and difficulties for students, specifically for those enrolled in consolidation courses since the charges and concerns about the course's quality are strongly present. This article's objective is to identify the expectations, opportunities, difficulties, and impacts, from the perspective of master's degrees, generated by the experience in academic Postgraduate programs in recently completed Accounting Sciences. For this purpose, we adopted a qualitative approach, in which we got 44 answered questionnaires with six closed questions related to personal identification and ten open ones related to the master's degree experience. While previous surveys analyzed the students' experiences, the present study contributes to the literature by adopting a new perspective, the concept of experience in the Vygotskian perspective. The results indicate that the Academic Post-graduation represents the opportunity to broaden knowledge and qualification for the Collective Subject, besides the expectation of entering the academic career. Regarding the difficulties, the Collective Subject pointed out problems in adaptation, infrastructure, the lack of preparation of the faculty, the demand for mastery of the English language, and high demands of time. This study contributes to the literature by adopting a new perspective, the concept of living, from the Vygotskian perspective.
Downloads
References
ALCÂNTARA, Anelise Montañes; VESCE, Gabriela Eyng Possolli. As representações sociais no discurso do sujeito coletivo no âmbito da pesquisa qualitativa. In: Congresso Nacional de Educação. 2008. p. 2208-2220.
AVELINO, Bruna Camargos; DA CUNHA, Jacqueline Veneroso Alves; NASCIMENTO, Eduardo Mendes. Desenvolvimento profissional de estudantes de Ciências Contábeis: análise empírica sobre as intenções após a graduação em relação a cursar pós-graduação. Revista Universo Contábil, v. 9, n. 2, p. 104-124, 2013.
BARTH, Tiago Guimarães; ENSSLIN, Sandra Rolim; BORGERT, Altair. Os benefícios pessoais da pós-graduação stricto sensu: uma análise na percepção de mestres em Contabilidade. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), v. 10, n. 1, 2016.
BECHER, T. TROWLER, P. R. Academic tribes and territories. McGraw-Hill Education (UK), 2001.
Brasil. Ministério da Educação. CAPES. Mudanças na ficha de avaliação valorizam qualidade dos programas. Acesso em: 10 de maio de 2019. Disponível em:
CASA NOVA, Silvia Pereira de Castro. Contabilidade das mulheres na universidade brasileira: lucros e perdas, ingresso e permanência. 2014. Tese (Livre Docência em Educação Contábil (Pesquisa e Ensino de Contabilidade)) - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. doi:10.11606/T.12.2018.tde-06022018-173811.
COSTA, Francisco Jose; SOUSA, Socorro Cláudia Tavares; SILVA, Anielson Barbosa. Um modelo para o processo de orientação na pós-graduação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 11, n. 25, 2014.
ESPEJO, M. M. S. B. Entrevista concedida à rádio Jornal UFMS. Recuperado de https://educativa.ufms.br/15-02-2019/ em 15 de fevereiro, 2019.
FANGHANEL, J. Being an Academic. 1. ed. Londres: Routledge, 2012. 152 p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 2012.
GENDRON, Yves. Constituting the academic performer: the spectre of superficiality and stagnation in academia. European Accounting Review, v. 17, n. 1, p. 97-127, 2008.
GROEN, Cassandra; SIMMONS, Denise R.; TURNER, Michelle. Developing Resilience: Experiencing and Managing Stress in a US Undergraduate Construction Program. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, v. 145, n. 2, p. 04019002, 2019.
HORTON, John; TUCKER, Faith. Disabilities in academic workplaces: Experiences of human and physical geographers. Transactions of the Institute of British Geographers, v. 39, n. 1, p. 76-89, 2014.
KNIGHTS, David; CLARKE, Caroline A. It’sa bittersweet symphony, this life: Fragile academic selves and insecure identities at work. Organization Studies, v. 35, n. 3, p. 335-357, 2014.
LAW, Rob et al. An analysis of the most influential articles published in tourism journals from 2000 to 2007: A Google Scholar approach. Journal of Travel & Tourism Marketing, v. 26, n. 7, p. 735-746, 2009.
LEFEVRE, Fernando; LEFEVRE, Ana Maria Cavalcanti. O sujeito coletivo que fala. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 10, n. 20, p. 517-524, 2006.
LEITE FILHO, Geraldo Alemandro; MARTINS, Gilberto de Andrade. Relação orientador-orientando e suas influências na elaboração de teses e dissertações. Revista de Administração de Empresas, v. 46, n. SPE, p. 99-109, 2006.
LIBERALI, Fernanda Coelho; FUGA, Valdite Pereira. A importância do conceito de perejivanie na constituição de agentes transformadores. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 35, n. 4, p. 363-373, 2018.
LIMA, J. P. R.; VENDRAMIN, E. O.; CASA NOVA, S. P. C. Identidades acadêmicas em uma era de produtivismo: o (des)alojamento das mulheres contadoras. In: Anais do XLII Encontro da Anpad. Anais.... Curitiba, Paraná. 2018
LIMA, João Paulo Resende; DE ARAUJO, Adriana Maria Procópio. Tornando-se professor: análise do processo de construção da identidade docente dos professores de contabilidade. Advances in Scientific and Applied Accounting, v. 1, n. 2, p. 059-080, 2019.
LIMA, J. P. R.; VENDRAMIN, E. O, ESPEJO, M. M. B. S.; SILVA, S. D. Can we do it all? Tensões no work-life balance de acadêmicos contábeis no desempenho de múltiplos papéis. In: Anais do Qualitative Research in Critical Accounting. Anais… Bogotá, Colômbia. 2019.
MALSCH, Bertrand; TESSIER, Sophie. Journal ranking effects on junior academics: Identity fragmentation and politicization. Critical Perspectives on Accounting, v. 26, p. 84-98, 2015.
MARQUES, Eliana Sousa Alencar; DE CARVALHO, Maria Vilani Cosme. Vivência e afetação na sala de aula: Um diálogo entre Vigotski e Espinosa. Revista da FAEEBA-Educação e contemporaneidade, v. 23, n. 41, 2014.
MASSI, Luciana; GIORDAN, Marcelo. Formação do orientador de pesquisas acadêmicas: um estudo bibliográfico nacional e internacional. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 14, 2017.
MEURER, Alison Martins; SOUZA, Antonio Nadson Mascarenhas; COSTA, Flaviano. Custo de oportunidade na vida dos mestrandos em contabilidade: uma análise além dos números. Capital Científico, v. 16, n. 4, 2018.
PELEIAS, Ivam Ricardo et al. Evolução do ensino da contabilidade no Brasil: uma análise histórica. Revista Contabilidade & Finanças, v. 18, n. SPE, p. 19-32, 2007.
PESSOA, Manuella Castelo Branco; ALBERTO, Maria de Fátima Pereira. Formação profissional: as vivências dos jovens em um programa de aprendizagem. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 6, n. 1, p. 02-20, 2015.
REZENDE, Marise Santana et al. Stress and academic performance among accounting graduate students in Brazil. education policy analysis archives, v. 25, p. 96, 2017.
SANTOS, André Faro; ALVES JÚNIOR, Antônio. Estresse e estratégias de enfrentamento em mestrandos de ciências da saúde. Psicologia: Reflexão e crítica, v. 20, n. 1, p. 104-113, 2007.
SCHILLINGS, A. I. Processo de estresse em mestrandos. 2005. 110f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
SOARES, Sandro Vieira; NOVA, Silvia Pereira de Castro Casa. A avaliação de programas da CAPES, os conceitos e o uso de indicadores bibliográficos. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 8, n. 2, p. 278-301, 2015.
TOASSA, Gisele; SOUZA, Marilene Proença Rebello de. As vivências: questões de tradução, sentidos e fontes epistemológicas no legado de Vigotski. Psicologia USP, v. 21, n. 4, p. 00-00, 2010.
TOASSA, Gisele. Emoções e vivências em Vigotski: investigação para uma perspectiva histórico-cultural. 2009. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. doi:10.11606/T.47.2009.tde-19032009-100357.
VYGOTSKY, L. S. Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard university press. 1978.
VIGOTSKI, L. S. La crisis de los siete años. In: L. S., Vigotski (Org), Obras Escogidas. Tomo IV (pp. 377-386). Madrid: Espanha: Visor y A. Machado Libros. 1933-1934/2006
ZHAO, Chun‐Mei; GOLDE, Chris M.; MCCORMICK, Alexander C. More than a signature: How advisor choice and advisor behaviour affect doctoral student satisfaction. Journal of further and higher education, v. 31, n. 3, p. 263-281, 2007.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 3.0 (CC BY 3.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 3.0 properly.