Budget and performance indicators in a federal education institution
Abstract
Objective: to analyze the perception of managers about the inclusion of performance indicators, arranged in the Nilo Peçanha Platform, in a matrix for the distribution of budgetary resources of a Higher Education Institution (HEI) to its academic units.
Method: This research has a qualitative and descriptive nature. Data were collected through institutional documents, interviews were carried out and questionnaires were applied to 19 managers of the case studied. Data were triangulated and the thematic content analysis technique was applied.
Originality: To highlight the perceptions of managers about the budget distribution model, as well as the proposition of a new model in the light of the New Public Management (NPM).
Results: The results were presented in six categories, which highlight the lack of objective criteria in the current model of distribution of budget resources.
Theoretical/methodological/practical contributions: This research advances the literature by considering performance elements in the discussion of the budget allocation of HEIs. Furthermore, it contributes to the NPM literature and enables the implementation of the model in order to make budgetary actions more equitable, efficient and transparent.
Downloads
References
Altundemir, M. E. & Goksu, G. G., (2017). Performance-based budgeting on strategic planning: The case study in Turkish higher education system. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 3(3), 263-270.
Bardin, L. (2016) Análise de conteúdo: edição revista e ampliada. São Paulo, SP: Edições 70.
Blankenberger, B., & Phillips, A. (2016). Performance funding in Illinois higher education: The roles of politics, budget environment, and individual actors in the process. Educational Policy, 30(6), 884-915.
Bonacin, D., & Bonacin, D. (2012). Management model of educational institution according to basic funding sources. Sport Science, 5(1), 95-101.
Canziani, A. et al. (2018) Financiamento da educação superior no Brasil: impasses e perspectivas. Brasília, DF: Edições Câmara.
Carranza, G. (2015). Administração geral e pública. Salvador, BA: Juspodivm.
Cavalcante, P. L. (2010). Orçamento por Desempenho: uma análise comparativa do modelo de avaliação dos programas governamentais no Brasil e nos Estados Unidos. Revista de Gestão, 17(1), 13-25.
Conselho Nacional das Instituições da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica (2022). Conif. Recuperado de https https://portal.conif.org.br/br/
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988 (1988). Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil03/constituicao/constituicaocompilado.htm
Decisão TCU n. 408/2002-Plenário (2002). Orientações para o cálculo dos indicadores de gestão. Brasília, DF. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:NYA3ytNjD98J:portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/indicadores.pdf+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br
Dias, F. M., Teixeira, A., & Zamprogno, B. (2016). O processo de Interiorização dos Institutos Federais sob o aspecto da satisfação dos servidores. Revista eletrônica Gestão e Serviços, São Bernardo do Campo, 7(2), 1692-1714.
Dougherty, K. J., & Natow, R. S. (2020). Performance-based funding for higher education: how well does neoliberal theory capture neoliberal practice?. Higher Education, 80(3), 457-478.
Duarte, M. (2019). A execução orçamentária do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais—2012 a 2015. Educação, Escola & Sociedade, 12(14), e201909-e201909.
Emenda Constitucional n. 95, de 15 de Dezembro de 2016 (2016). Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil03/constituicao/emendas/emc/emc95.htm
Façanha, L. O., & Marinho, A. (1996). Economia e administração da organização universitária: experiência de trabalho na UFRJ. Revista de Administração Pública, 30(6), 49-a.
Gama Filho, J. S., Ribeiro, P. F. T. (2007). Estados Unidos – Nova Inglaterra Mundo Afora: políticas públicas de financiamento à educação superior. Brasília, DF: Teixeira Gráfica e Editora.
GODOY, A. S. (Org.). (2017). Estudo de caso qualitativo. Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais. (ed. 2). São Paulo, SP: Saraiva.
Instituto Federal Catarinense (2020). Sobre o IFC. Recuperado de https://ifc.edu.br/sobre-o-ifc/
Jacob, W. J., Neubauer, D., & Ye, H. (2018). Financing trends in Southeast Asia and Oceania: Meeting the demands of regional higher education growth. International Journal of Educational Development, 58, 47-63.
Johnes, G., Johnes, J., & Virmani, S. (2020). Performance and efficiency in Indian universities. Socio-Economic Planning Sciences, 100834.
Junqueira, E., Caliman, D. R., Frezatti, F., & Gonzaga, R. P. (2018). Fatores inibidores da institucionalização do processo orçamentário em uma instituição federal de ensino superior. Revista de Administração e Contabilidade da UNISINOS, 15(3), 178-192.
Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008 (2008). Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm
Lu, E. Y., & Willoughby, K. (2015). Performance budgeting in American states: A framework of integrating performance with budgeting. International Journal of Public Administration, 38(8), 562-572.
Machado, E. N. C., & Falsarella, A. M. (2020). Nova gestão pública, educação e gestão escolar. Revista online de Política e Gestão Educacional, 372-389.
Marinho, A. (1998). O aporte de recursos públicos para as instituições federais de ensino superior. Revista de Administração Pública, 32(4), 83-a.
Moraes, R. C., Silva, M. P., Castro, L. C. (2017). Modelos internacionais de educação superior: Estados Unidos, França e Alemanha. São Paulo, SP: Editora Unesp.
Moraes, G. H. et al. (2018). Plataforma Nilo Peçanha: guia de referência metodológica. Brasília, DF: Editora Evobiz.
Pereira, L. C. B. (2002). Reforma da nova gestão pública: agora na agenda da América Latina, no entanto... Revista do Serviço Público, 53(1), 5-27.
Plataforma Nilo Peçanha. (2020). PNP 2020. Recuperado de http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/
Pires, J. S. D. B., da Rosa, P. M., & da Silva, A. T. (2010). Um modelo de alocação de recursos orçamentários baseado em desempenho acadêmico para universidades públicas. Advances in Scientific and Applied Accounting, 239-270.
Reis, C. Z. T., de Oliveira, A. R., Silveira, S. D. F. R., & Cunha, N. R. (2014). Variáveis Discriminantes do nível de institucionalização do modelo orçamentário nas Universidades Federais. Ciencias da Administração, 16(39), 83-100.
Santos, A. R., Barbosa, F. L. S., Martins, D. F. V., & de Moura, H. J. (2017). Orçamento, indicadores e gestão de desempenho das universidades federais brasileiras. Administração Pública e Gestão Social, 9(4), 276-285.
Silva, C. A. T., Morgan, B. F., & Costa, P. (2004). Desenvolvimento e aplicação de uma metodologia para cálculo do custo-aluno de instituições públicas de ensino superior: um estudo de caso. Brazilian Journal of Public Administration, 38(2), 243-a.
Soares, J. R., Bordin, R., & Rosa, R. D. S. (2019). Indicadores de gestão e de qualidade nas instituições federais de ensino superior brasileiras-2009-2016. Revista Eletrônica de Administração, 25, 215-239.
Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Londres: Sage.
Verger, A., & Normand, R. (2015). Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global. Educação & Sociedade, 36, 599-622.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 3.0 (CC BY 3.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 3.0 properly.